Stop geen emoji in je mail

Ook een fan van emoji’s om je mail te verduidelijken of je boodschap te verzachten? Niet doen! Toch niet op het werk. Hier is waarom niet.

Met smileys en andere emoji’s maak je geen positieve indruk in werkgerelateerde mails. Het kan zelfs het informatie delen helemaal ondermijnen. Dat blijkt uit onderzoek van de Israëlische universiteit BGU, samen met de University of Haifa en de universiteit van Amsterdam. In totaal namen 549 mensen uit 29 landen aan de experimenten deel.

A smiley is not a smile

In een eerste experiment moesten de deelnemers een werkgerelateerde mail lezen van een onbekende en inschatten in hoeverre het hier ging om een ‘warme’ persoonlijkheid. De deelnemers kregen allemaal gelijkaardige mails, sommigen met smileys, anderen zonder. In tegenstelling tot tijdens een face-to-face-gesprek waar een lach wel gekoppeld wordt aan warmte en kunde, is dit niet het geval voor mails. Smileys voegen geen ‘warmte’ toe aan je mails. Ze zorgen er wel voor dat de ontvanger je minder competent vindt. ‘A smiley is not a smile’ in formele mails, aldus de onderzoekers.

Nog opvallend: de deelnemers antwoordden meer gedetailleerd op mails zonder emoticon en gaven meer contentgerelateerde informatie. De perceptie dat de afzender van ‘emoticon-mails’ minder competent is, heeft dus ook een effect op het informatie delen. De smiley had geen effect op hoe vriendelijk de ontvanger de zender vond.

In een ander experiment vergeleek men een smiley met een lachende of neutrale foto. Hier waren de resultaten net omgekeerd. Wie een lachende foto stuurde, werd als meer competent beschouwd dan wie een neutrale foto meestuurde.

Man of vrouw

Tot slot nog deze bevinding uit de experimenten: als de ontvangers van de e-mail niet wisten of de zender een man of een vrouw was, dan werden de mails met smiley sneller aan een vrouw toegeschreven. Zonder verdere invloed op de perceptie van competentie of vriendelijkheid.

Conclusie: een smiley staat enkel ook effectief voor een virtuele lach als je de andere persoon al kent. Bij onbekenden blijf je in werkcontext beter van die dingen af.

Publicatiedatum: 02/10/2017 - 07:31

Leiderschap

25/09/17 - 08:48 Slaapwel!04/09/17 - 08:12 Kan het ook anders in organisaties?31/08/17 - 07:01 1-septemberplannen voor werknemers21/08/17 - 07:33 Wie maalt er om een mailtje minder?22/06/17 - 09:50 Van strategisch denken naar doen19/06/17 - 19:37 Paradoxaal leiderschap17/06/17 - 19:51 Win-winnovatie17/06/17 - 10:54 Mijn INBOX is VOL15/06/17 - 10:21 Heb jij lef?08/06/17 - 07:25 "Dan vraag ik of ik mag dansen"

Arbeidsmarkt & -beleid

12/10/17 - 08:30 Kantelpunt: evenveel 50’ers als 30’ers actief09/10/17 - 09:12 Vakbonden en jongeren: nog vrienden?05/10/17 - 07:54 Waar moet het heen met het HRM?28/09/17 - 08:09 The Day after Tomorrow20/09/17 - 10:26 Samen in de file… nee, niet gezellig18/09/17 - 07:13 Amper helft aanwervingen in voltijdse functie14/09/17 - 10:12 Aantal re-integratietrajecten groeit maar…11/09/17 - 17:06 Lang werkloos = niet populair06/09/17 - 10:09 Duaal leren in stroomversnelling31/08/17 - 09:39 5,6% minder werklozen

HRM

12/10/17 - 23:29 MediaMarkt stunt met medewerkers12/10/17 - 08:41 Vertrouwen brengt op10/10/17 - 07:23 Middagdutje op het werk05/10/17 - 09:05 Quote04/10/17 - 17:22 How to increase mobility in your organization?14/09/17 - 10:39 En de winnaars zijn...14/09/17 - 09:00 Vertrouwen gebruik je met verstand12/09/17 - 07:04 It's about career identity and adaptability04/09/17 - 10:59 Het vernieuwde model van David Ulrich23/08/17 - 15:56 De kopzorgen van HR

Juridisch

05/10/17 - 07:20 Wat zet de staker op het spel?26/09/17 - 17:34 Thematisch verlof pikt tijdskrediet in21/09/17 - 07:09 Wat met de bedrijfswagen op het einde van de rit?07/09/17 - 07:48 Uitzendarbeid: efficiënt rekruteringsmiddel?!24/07/17 - 15:01 Wet op uitzendarbeid wordt 3011/07/17 - 16:58 4 op 5 willen auto niet ruilen voor cash15/06/17 - 09:22 Dromen van perfectie of kansen grijpen?04/05/17 - 09:29 Meedenken over een nieuwe arbeidswet?22/02/17 - 15:37 Sneller fietsen kost geld09/02/17 - 06:42 Uberisering: waar staat België?

Blog

11/10/17 - 06:49 Hoe verantwoordelijk is de leider?27/09/17 - 07:00 Een job die niet aansluit bij je studies, is dat zo erg?19/09/17 - 06:46 Wat als … je werkgever je leven redt?20/07/17 - 10:20 Waarom vaders evenveel ouderschapsverlof moeten nemen01/07/17 - 06:25 Vergeet de gaten. Sloop de muur!22/06/17 - 09:02 You are growing! What about your employees?12/06/17 - 17:59 Werk & mobiliteit: naar een mentaliteitsverandering31/05/17 - 15:06 Liefde in tijden van spreadsheets18/05/17 - 08:43 Wanted! Nieuwe skills voor L&D'ers20/04/17 - 07:21 Do companies really want us to self-manage our careers?

Jobhop

12/10/17 - 08:46 Jobhop: Sonia Frey12/10/17 - 08:04 Jobhop: Carl Vanaenrode12/10/17 - 07:58 Jobhop: Isabelle Oyen12/10/17 - 06:39 Jobhop: Lien Meuleman05/10/17 - 08:07 Jobhop: Joachim Decock05/10/17 - 07:24 Jobhop: An Vanderdeelen04/10/17 - 19:45 Jobhop: Bart De Bondt04/10/17 - 19:42 Jobhop: Frederik Anseel28/09/17 - 08:40 Jobhop: Tony Verlinden28/09/17 - 08:39 Jobhop: Olivier Lambert

Events

19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key01/09/17 - 13:11 Evidence based HR01/09/17 - 12:37 Leaders Lunch: Trust at Work10/05/17 - 21:08 The Future of Organising03/05/17 - 09:53 Codification of labour law19/04/17 - 15:41 Bloeiende freelance HR-loopbanen11/04/17 - 15:24 Employer branding seminarie13/10/16 - 13:36 #LERENuitBOEKEN: 12 boeken, 12 auteurs26/05/16 - 10:33 Empowering Underprivileged Youth!

Dossiers

07/09/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen18/05/17 - 09:57 Zinvol werk: de sleutel tot weerbaarheid04/05/17 - 06:24 Competentie- en talentmanagement in slakkengang24/04/17 - 16:33 Als de centen (niet) rollen30/03/17 - 11:11 Survival of the fittest09/02/17 - 06:40 Wendbaar rekruteren: een noodzaak!12/01/17 - 11:07 Career twists