Innoveer als een start-up!

Wie in een groot bedrijf werkt, benijdt wel eens de wendbaarheid en het aanpassingsvermogen van start-ups. Niets om jaloers op te zijn. Zet liever deze kracht óók in de eigen organisatie in. Hoe dan? Bijvoorbeeld met het Unicorn Game. We testten het in versneld tempo voor u uit.

Ervaar hoe het is om te innoveren als een start-up. Dat is het doel van dit spel dat mikt op grote organisaties in een veranderingstraject. Unicorn Game verwijst uiteraard naar unicorns of start-ups die door marktinvesteerders gewaardeerd worden op minimaal 1 miljard dollar.

In groepjes van een viertal spelers moeten we binnen het half uur (normale duur van het spel is één tot anderhalf uur) een business bedenken, uitwerken én investeerders weten te overtuigen met een knappe pitch. “Onmogelijk”, klinkt het wat lacherig. Maar Eliza Hochman, CEO en mede-oprichtster van World of Insights dat het Unicorn Game bedacht, laat er geen gras over groeien op de Digital Day van HRPro.be. Aan de hand van speelkaarten worden de verschillende fases doorlopen.

Stap 1: Trek een megatrend-kaart. Bijvoorbeeld ‘robots’. Wat weten we over deze megatrend? In razend tempo schrijven we alles neer wat door ons hoofd vliegt. Want daar komt stap 2 al aan: trek een businessmodelkaart en discussieer verder. Wat weet je over deze unicorn en hoe verdient die geld? We trekken één-op-één coaching als businessmodel. Stap 3: een offering card. Wat kan je je klanten aanbieden? Make-up advies, zegt mijn damesgroepje. Want voor vele vrouwen blijft het een uitdaging om je stijlvol en leuk op te maken. Zeker als je geen zin hebt om daar veel tijd aan te besteden.

Ontvang jij al de WisKeys-nieuwsbrief

En dan komt de creativiteit onder de groepsleden pas echt op gang wanneer we de elementen moeten combineren. We bedenken een ‘robot-spiegel’ waarin vrouwen verschillende stijlen maquillage op hun gezicht kunnen uittesten en worden geholpen om de juiste make-up op een professionele manier aan te brengen. Kies je stijl en de gelegenheid (feestje, werk, dagdagelijks …) en je kan aan de slag. Nood aan extra looks? Die kan je onbeperkt bijkopen. Als extra inkomstenbron gaan we samenwerkingsverbanden met producenten van schoonheidsproducten aan. Bij een gekozen look krijg je immers onmiddellijk advies welke producten je hiervoor het best gebruikt. Je kiest voor de ‘gewone’ merken of gaat voor de duurdere lijn.

We zien het helemaal zitten. Tijd voor een naam (E-lips) en een slogan voor ons team. En dan wordt het lastig: potentiële investeerders overtuigen van je geweldige idee en de haalbaarheid ervan. Maar we zijn op dreef en de pitch glijdt uit de pen. Volgt normaal nog een investeerderskaart waarbij je een bepaald type investeerder moet proberen warm te maken, maar tegelijkertijd attractief blijven voor de andere investeerders. Is ons idee en pitch overtuigend genoeg? Dat zullen we helaas nooit weten, want door tijdsnood moeten we het spel afbreken vooraleer de investeerders bekend maken in welke start-up ze hun geld willen steken.

Maar we zijn allemaal verbaasd. Op zeer korte tijd zijn er echt creatieve en originele ideeën gelanceerd en uitgewerkt in teams van mensen die elkaar daarvoor vaak nog nooit gesproken hadden, uit verschillende sectoren kwamen etc. Iets wat ons op voorhand haast ondoenbaar leek, is in alle groepen toch gelukt. Iedereen werd er gewoon in gegooid, de dynamiek was overal voelbaar. Dat is wat je ook moet bereiken in organisatie: onbevaHRPro.be Digital Dayngen ideeën lanceren, zonder voorbehoud. Luisteren naar anderen, samen opbouwen tot een concreet voorstel, storytelling en pitchen. Het was een boeiende, bruikbare ervaring om mee naar huis/werk te nemen.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'Digitalisering & HR'.
Publicatiedatum: 28/11/2019 - 06:51
Auteur: Katleen Weytjens

Leiderschap

28/11/19 - 06:55 BOEK: Hoe overleef je netwerkdrinks?14/11/19 - 06:45 Expeditie Leiderschap08/11/19 - 12:29 Word jij de CSR Professional of the Year 2019?05/09/19 - 06:13 Verbied jij je werknemer te appen in de auto?25/07/19 - 06:58 Hou je millennials aan boord!18/07/19 - 07:16 Diversiteit is geen zegen voor een team13/06/19 - 06:01 VUB-onderzoeker laat robots en mensen beter samenwerken02/05/19 - 08:10 Time = money? Niets van!02/05/19 - 06:58 BOEK: Trots!11/04/19 - 06:45 Mobiliteit: de ene provincie is de andere niet

Arbeidsmarkt & -beleid

12/12/19 - 06:57 Impact uitoefenen kan je ook zelf12/12/19 - 06:29 VDAB pleit voor meer inclusie op de arbeidsmarkt05/12/19 - 06:45 Ook sector Loopbaanbegeleiding krijgt eigen platform05/12/19 - 06:16 Stress nekt werkbaar werk21/11/19 - 07:13 Arbeidsmarkt in 2030: maak ruimte voor paradijsvogels21/11/19 - 06:02 Een op vier past werk aan voor kinderen07/11/19 - 07:01 Hoodies bepalen de nieuwe arbeidsmarkt07/11/19 - 06:42 Oudere werkenden: wie zijn ze en waarom werken ze (nog)?17/10/19 - 06:47 Wat zijn de 10 buzzwoorden in cv’s?16/10/19 - 19:30 1 op de 7 werknemers in België is niet-Belg

HRM

12/12/19 - 06:51 Naar een cafetariaplan voor tijd12/12/19 - 06:50 Case Carglass: flexibiliteit motiveert05/12/19 - 07:00 Vinçotte: Stevige transformatie met HR in pole position28/11/19 - 07:02 Winst delen met je medewerkers?21/11/19 - 07:14 Carglass: Maak het verschil met echte zorg14/11/19 - 06:56 Digitaal, het nieuwe rekruteringverhaal13/11/19 - 20:28 Een nieuwe job? Geen interesse!07/11/19 - 06:47 Umicore: hoe kan je stakeholders optimaal betrekken?24/10/19 - 06:39 1 op 4 werknemers kan moeilijk om met stress18/10/19 - 11:13 Emmaüs wordt HR-ambassadeur 2019

Juridisch

12/12/19 - 06:30 Moet je altijd een eindejaarspremie betalen?28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!14/11/19 - 06:42 Ben je écht ziek of gespeeld?07/11/19 - 06:47 Leren en werken? Wat zeggen de regionale regeerakkoorden24/10/19 - 07:00 Werkzekerheidsclausule: is ontslag nog mogelijk?10/10/19 - 07:10 Voer geen HR-beleid voor externe medewerkers10/10/19 - 07:09 HR en de vrees voor discriminatie03/10/19 - 06:49 Procedure voor sociale verkiezingen te lang?26/09/19 - 07:14 Kies vooral het juiste paritair comité12/09/19 - 06:41 De bedrijfswagen, achillespees van de arbeidsmarkt

Blog

05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen06/02/19 - 06:36 Roderen op 35 en pieken op 55 jaar20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?

Jobhop

11/12/19 - 18:33 Jobhop: Hilde De Volder11/12/19 - 18:29 Jobhop: Philip Depondt11/12/19 - 16:07 Jobhop: Maajke Perpet05/12/19 - 06:19 Jobhop: Thierry Baeck05/12/19 - 06:12 Jobhop: Cathy Geerts05/12/19 - 06:05 Jobhop: Klaar Verreijdt28/11/19 - 08:17 Jobhop: Hilde Haems28/11/19 - 06:07 Jobhop: Nadine Degrande28/11/19 - 06:06 Jobhop: Willem Van der Mijnsbrugge21/11/19 - 07:02 Jobhop: Brenda Van Deursen

Events

01/12/19 - 10:35 Creëren we duurzame jobs tegen 2030?08/11/19 - 12:02 CSR Professional of the Year 2019: NOMINEER!03/09/19 - 13:44 2030: a Work Space Odyssey met Fons Leroy05/06/19 - 12:31 COME IN Award05/06/19 - 12:05 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen'22/05/19 - 16:13 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen' (gratis)20/03/19 - 10:51 HRPro.be Digital Day05/02/19 - 16:53 HR Gala 201921/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year 2018

Dossiers

12/12/19 - 06:45 DOSSIER: Individualiseren07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics