Mobiliteit: de ene provincie is de andere niet

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om in te spelen op de mobiliteitsperikelen en het welzijn van hun medewerkers. En dat loont. Tevreden medewerkers zijn immers loyale medewerkers en in tijden van arbeidskrapte streven alle werkgevers een optimaal retentiebeleid na. Maar om een aantrekkelijk mobiliteitsaanbod voor te stellen, ben je maar beter op de hoogte van de mobiliteitswensen in jouw regio. De ene provincie is immers de andere niet. Hoog tijd om de regionale mobiliteitsgewoontes op een rijtje te zetten.

Openbaar vervoer: van bescheiden aandeel tot stijgende populariteit             
Volgens de vierde jaarlijkse Acerta Mobiliteitsbarometer eisen bus, trein en tram zeker hun plaats op in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. 43,3% van de werknemers doet hier regelmatig een beroep op het net van het openbaar vervoer om de woon-werkafstand te overbruggen.

De liefde voor de wagen is in Brussel duidelijk bekoeld. Slechts 48% kruipt nog (af en toe) achter het stuur. Ook in Vlaams-Brabant is de populariteit van het openbaar vervoer zeker stijgend met nu al een aandeel van 11,7% regelmatige gebruikers. Deze trend is uiteraard onlosmakelijk verbonden met het aanbod. Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg blijven onder het nationaal gemiddelde van 8%.

Fiets: een gestage opmars        
Als je de vraag nog niet hebt gekregen, zal het zeker niet lang meer duren: wanneer worden er (elektrische) bedrijfsfietsen voorzien? Niet zo opmerkelijk, want als alle provincies één iets gemeen hebben, dan zijn het wel ellenlange files. En al aanschuivend in die files beginnen medewerkers zelf naar alternatieve oplossingen te zoeken. De fiets wint overigens al enkele jaren aan terrein en dat stijgend succes blijft duren.

Vooral in Antwerpen springt men graag in het zadel, 38,7% van de werknemers fietst regelmatig van en naar het werk. Maar ook Oost-Vlaanderen (30%), West-Vlaanderen (25,2%), Vlaams-Brabant (23,7%) en Limburg (22,8%) ontpoppen zich als echte fietsprovincies. Fietsers hebben dan ook de overheden mee die inzetten op aangename en veilige infrastructuren, maar ook de wetgeving rond het mobiliteitsbudget geeft fietsers dat laatste duwtje in de rug. Het doet ons vermoeden dat Brusselse werknemers, die voorlopig nog achterop hinken met 10,9% regelmatige fietsers, snel een inhaalbeweging zullen maken.

Meer weten?

Wil je ook beantwoorden aan de wensen van jouw medewerkers met een doordacht fietsbeleid? De belangrijkste aandachtspunten lees je hier.

Mobiliteit: een kwestie van maatwerk              
Jouw medewerkers zijn allemaal verschillend, bevinden zich in andere levensfases en hebben elk hun eigen behoeften. Een uniform mobiliteitsaanbod maakt hen niet meer warm. De Belgische werknemer gaat vandaag steeds bewuster nadenken over hoe hij zich van en naar het werk verplaatst.

En die keuze kan dagelijks veranderen. Afhankelijk van het weer, zijn humeur of kinderen die moeten worden afgezet aan de crèche, kiest hij voor een andere combinatie van vervoermiddelen. Vooral de wagen en de fiets blijken elkaar goed aan te vullen. 19,3% van de Antwerpse werknemers combineren deze twee vervoermiddelen. Maar ook in Limburg (12,5%), Oost-Vlaanderen (10%), West-Vlaanderen (9,2%) en Vlaams-Brabant (7,1%) wordt deze combinatie gesmaakt.

Foto: Shutterstock

Publicatiedatum: 11/04/2019 - 06:45
Auteur: Partnercontent

Leiderschap

28/11/19 - 06:55 BOEK: Hoe overleef je netwerkdrinks?28/11/19 - 06:51 Innoveer als een start-up!14/11/19 - 06:45 Expeditie Leiderschap08/11/19 - 12:29 Word jij de CSR Professional of the Year 2019?05/09/19 - 06:13 Verbied jij je werknemer te appen in de auto?25/07/19 - 06:58 Hou je millennials aan boord!18/07/19 - 07:16 Diversiteit is geen zegen voor een team13/06/19 - 06:01 VUB-onderzoeker laat robots en mensen beter samenwerken02/05/19 - 08:10 Time = money? Niets van!02/05/19 - 06:58 BOEK: Trots!

Arbeidsmarkt & -beleid

05/12/19 - 06:45 Ook sector Loopbaanbegeleiding krijgt eigen platform05/12/19 - 06:16 Stress nekt werkbaar werk21/11/19 - 07:13 Arbeidsmarkt in 2030: maak ruimte voor paradijsvogels21/11/19 - 06:02 Een op vier past werk aan voor kinderen07/11/19 - 07:01 Hoodies bepalen de nieuwe arbeidsmarkt07/11/19 - 06:42 Oudere werkenden: wie zijn ze en waarom werken ze (nog)?17/10/19 - 06:47 Wat zijn de 10 buzzwoorden in cv’s?16/10/19 - 19:30 1 op de 7 werknemers in België is niet-Belg10/10/19 - 06:50 Waar zoeken Belgen naar een job?09/10/19 - 17:05 Mediahuis en DPG Media lanceren nieuwe JOBAT

HRM

05/12/19 - 07:00 Vinçotte: Stevige transformatie met HR in pole position28/11/19 - 07:02 Winst delen met je medewerkers?21/11/19 - 07:14 Carglass: Maak het verschil met echte zorg14/11/19 - 06:56 Digitaal, het nieuwe rekruteringverhaal13/11/19 - 20:28 Een nieuwe job? Geen interesse!07/11/19 - 06:47 Umicore: hoe kan je stakeholders optimaal betrekken?24/10/19 - 06:39 1 op 4 werknemers kan moeilijk om met stress18/10/19 - 11:13 Emmaüs wordt HR-ambassadeur 201918/10/19 - 07:50 EMMAüS: Gezamenlijke visietekst vormt stevige basis voor maatwerk17/10/19 - 07:15 Werkgevers steeds flexibeler met arbeidstijd

Juridisch

28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!14/11/19 - 06:42 Ben je écht ziek of gespeeld?07/11/19 - 06:47 Leren en werken? Wat zeggen de regionale regeerakkoorden24/10/19 - 07:00 Werkzekerheidsclausule: is ontslag nog mogelijk?10/10/19 - 07:10 Voer geen HR-beleid voor externe medewerkers10/10/19 - 07:09 HR en de vrees voor discriminatie03/10/19 - 06:49 Procedure voor sociale verkiezingen te lang?26/09/19 - 07:14 Kies vooral het juiste paritair comité12/09/19 - 06:41 De bedrijfswagen, achillespees van de arbeidsmarkt29/08/19 - 07:33 Loonbeslag, wat doe je ermee?

Blog

05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen06/02/19 - 06:36 Roderen op 35 en pieken op 55 jaar20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?

Jobhop

05/12/19 - 06:19 Jobhop: Thierry Baeck05/12/19 - 06:12 Jobhop: Cathy Geerts05/12/19 - 06:05 Jobhop: Klaar Verreijdt28/11/19 - 08:17 Jobhop: Hilde Haems28/11/19 - 06:07 Jobhop: Nadine Degrande28/11/19 - 06:06 Jobhop: Willem Van der Mijnsbrugge21/11/19 - 07:02 Jobhop: Brenda Van Deursen21/11/19 - 06:30 Jobhop: Isabelle Decoster21/11/19 - 06:28 Jobhop: Steven De Backer21/11/19 - 06:20 Jobhop: Sara Hermans

Events

01/12/19 - 10:35 Creëren we duurzame jobs tegen 2030?08/11/19 - 12:02 CSR Professional of the Year 2019: NOMINEER!03/09/19 - 13:44 2030: a Work Space Odyssey met Fons Leroy05/06/19 - 12:31 COME IN Award05/06/19 - 12:05 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen'22/05/19 - 16:13 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen' (gratis)20/03/19 - 10:51 HRPro.be Digital Day05/02/19 - 16:53 HR Gala 201921/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year 2018

Dossiers

07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.0