Een werknemer maakt een fout: wie betaalt de schade?

Advocaat Filip Tilleman ontrafelt de wet voor u!

  Lees hier meer artikels. 

Wegenwerkers asfalteren de verkeerde straat, een verkoper kent onterecht een stevige korting toe, een lay-outer maakt een schrijffout in een advertentie. Werkgevers krijgen vroeg of laat te maken met een medewerker die een fout maakt. Grote vraag is wie voor de eventuele schade opdraait?

Fouten zijn menselijk, maar soms leiden fouten tot een schadebedrag dat flink kan oplopen.

Geldt in bedrijven ook het principe van ‘potje breken, potje betalen’?

Filip Tilleman: “Raar maar waar, het basisprincipe is dat de werknemer principieel niet aansprakelijk is voor de schade die hij bij de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst aan de werkgever of derden berokkent. Hiervoor baseert men zich op artikel 18 van de arbeidsovereenkomstenwet.

Meer zelfs: een werkgever kan zelfs contractueel niet afwijken van deze strikte regels inzake aansprakelijkheid. Zo is een clausule in de arbeidsovereenkomst van een kassierster, waarin overeengekomen dat zij voor elk kastekort aansprakelijk is, altijd nietig.”

Werkgever betaalt, maar niet altijd

Moet de werkgever dan altijd de kosten betalen, ook al vindt hij dat een werknemer slordig was of dit met opzet deed?

Filip Tilleman:Nee, er zijn drie fundamentele uitzonderingen, waarbij de werknemer toch aansprakelijk is voor schade die hij veroorzaakt aan de werkgever of derden.

Uitzondering 1: fout met opzet of bedrog.

De werknemer is wel aansprakelijk wanneer hij opzettelijk of bedrieglijk schade berokkent. Een typisch geval uit de praktijk is de werknemer, die na het weigeren van een loonsverhoging, wraak neemt door een machine opzettelijk kapot te maken.

Uitzondering 2: buitensporig zware fout.

Stel ook uw vraag aan arbeidsrechtspecialist Filip Tilleman 

De werknemer is ook aansprakelijk voor schade die het gevolg is van een zware fout. Het gaat hier over een onopzettelijke fout die zo buitensporig is dat ze niet te verontschuldigen valt. Neem als voorbeeld een werknemer die al vele jaren in het bedrijf werkt en de door iedereen gekende veiligheidsprocedures blijft negeren, waardoor hij een ongeval veroorzaakt.

Let wel, het begrip ‘zware fout’ heeft in deze context niets te maken met het concept van dringende reden bij ontslag. Het is dus mogelijk dat iemand een zware fout begaat waarvoor hij de schade moet terugbetalen aan zijn werkgever, maar dat dit feit geen grondslag is voor een ontslag om dringende reden.

Uitzondering 3: herhaaldelijke lichte fouten.

Een derde situatie waarbij de werknemer toch aansprakelijk kan gesteld worden voor schade is wanneer hij weliswaar lichte fouten begaat, maar deze verschillende keren blijft herhalen. Het is niet noodzakelijk dat het altijd dezelfde lichte fout is die zich voordoet. Verschillende lichte fouten kunnen een gewoonte vormen, die uiteindelijk leidt tot aansprakelijkheid.

In die optiek zou een kassierster die herhaalde keren een kastekort heeft, uiteindelijk verplicht worden om de hierdoor geleden schade aan de werkgever te vergoeden.”

Filip Tilleman is partner bij advocatenbureau Tilleman van Hoogenbemt Antwerpen, gespecialiseerd in arbeidsrecht. Volg Filip Tilleman op Twitter: @TillemanFilip 

Meer weten over een juridisch thema? TVH-advocaten geven interactieve seminaries met actuele inzichten en praktijkcases. Rechtdoorzee, no-nonsens en met de nodige dosis humor.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'De arbeidswet ontrafeld'.
Publicatiedatum: 05/04/2018 - 07:17

Juridisch

19/04/18 - 07:04 Onterecht afwezig, (geen) reden tot ontslag22/03/18 - 07:26 Hoe eerlijk moet een sollicitant zijn?21/03/18 - 07:23 Mobiliteitsbudget en cash-for-cars goedgekeurd13/03/18 - 10:49 Gevolgen van kanker zijn handicap, oordeelt rechtbank08/03/18 - 06:27 Verboden te roken … in de bedrijfswagen22/02/18 - 06:24 Met de privéwagen op klantenbezoek08/02/18 - 08:00 Werklozen, opgelet met hobby’s en vriendendiensten!25/01/18 - 06:26 Dwingend verlof is niet zomaar verlof21/12/17 - 06:18 Wie dronken is op het werk…07/12/17 - 07:10 Bedrijf verkocht: nieuwe bazen, nieuwe wetten?

Arbeidsmarkt & -beleid

12/04/18 - 11:46 Werknemers lokale overheid zijn gelukkiger12/04/18 - 10:21 VDAB en ODYN lanceren Talent-Tinder04/04/18 - 22:08 Vaders 18% minder uitgenodigd voor jobgesprek04/04/18 - 19:28 Met pensioen tegen 129% van je loon … of 29%28/03/18 - 06:26 2 op 3 jonge werklozen willen verhuizen voor job22/03/18 - 07:03 Match en rematch en rematch…20/03/18 - 06:34 Mannen zien vrouwen niet aan de haard15/03/18 - 06:56 Alle medewerkers voetballers? Zet duurtijd op elke functie15/03/18 - 06:14 Op zoek naar barbapapa’s12/03/18 - 12:36 Ruim 15.000 werkzoekenden kunnen niet met pc overweg

HRM

16/04/18 - 07:44 Zijn innovaties altijd verbeteringen?15/04/18 - 07:55 Hoe denken coaches? Doe mee aan onderzoek03/04/18 - 06:36 Mannen van veertig achter het stuur29/03/18 - 07:23 Kijken in het brein van de sollicitant29/03/18 - 06:20 HR, alles in orde met de privacy?21/03/18 - 07:30 Focus op inzetbaarheid, niet op uitstroom13/03/18 - 22:17 Torfs en Easi opnieuw nr1 Great Place to Work28/02/18 - 09:30 Federgon lanceert platform rond well-being24/01/18 - 11:41 Online test moet burn-out voorkomen18/01/18 - 07:22 En toen liep het mis! Interne communicatie.

Leiderschap

05/04/18 - 06:24 Positief roddelen27/03/18 - 06:26 Wat ligt er op jouw bureau?12/03/18 - 12:40 Grijp de macht26/02/18 - 06:45 CSR is geen hype maar trend23/02/18 - 16:32 De CSR Professionals of the Year 201721/02/18 - 15:51 7 op 10 bedrijven vinden MVO noodzakelijk om te overleven14/02/18 - 14:15 WC-rol belangrijker dan vertrouwelijke info07/02/18 - 11:59 Ongestoord doorwerken maakt ons gelukkig07/02/18 - 10:52 Geef ook kmo’s CSR-bloed06/02/18 - 15:17 Is pesten een overroepen of verdoken probleem?

Blog

26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut12/11/17 - 19:48 WisKeys 2 jaar!25/10/17 - 08:57 Liefde op het eerste gezicht hoeft niet18/10/17 - 07:55 Burn-outcoaches bestaan niet

Jobhop

19/04/18 - 08:16 Jobhop: Gerda Clocheret18/04/18 - 18:42 Jobhop: Katrin Poels-Rijckeboer18/04/18 - 18:35 Jobhop: Leen Claes22/03/18 - 08:14 Jobhop: Lieven Meganck22/03/18 - 08:08 Jobhop: Annick Janssen22/03/18 - 07:45 jobhop: Valerie Thoen22/03/18 - 07:19 Jobhop: Stijn Nauwelaerts22/03/18 - 06:02 Jobhop: Sofie Lauwers14/03/18 - 17:26 Jobhop: Stéphane Bero14/03/18 - 17:26 Jobhop: Rudy Goossens

Events

11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.019/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key01/09/17 - 13:11 Evidence based HR

Dossiers

14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen18/05/17 - 09:57 Zinvol werk: de sleutel tot weerbaarheid04/05/17 - 06:24 Competentie- en talentmanagement in slakkengang