MediaMarkt stunt met medewerkers

MediaMarkt, 

HR-ambassadeur 2017!!

Medewerkers en klanten in het centrum van de organisatie’, was het antwoord van MediaMarkt op de storm waar het door e-commerce, sociale media, digitalisering en veranderend klantengedrag in terecht kwam. De HR-functie werd de motor van het verandertraject.

Voor MediaMarkt was het een hele omschakeling van productgedreven naar klantgedreven bedrijf. Doel? Tegelijkertijd combineren van personeelsmotivatie met aandeelhouderswaarde. “Een onwrikbaar geloof in de kracht van mensen leidde bij ons tot een ’just do it’ doenersmentaliteit in HR”, steekt HR-manager Filip De Cuyper van wal. Dat gaf aanleiding tot een parcours dat veel weg heeft van een u-bocht. Maar wel eentje met veel zin voor richting.

MediaMarkt was tot voor enkele jaren een bedrijf waar de medewerkers in de winkels vooral de rekken aanvulden. Dat was toen goed, want het bedrijf had de reputatie de laagste prijs te hanteren en over een groot assortiment met de nieuwste producten te beschikken. HR-manager Filip De Cuyper: “Met behoud van die klassieke sterktes dienden de medewerkers voortaan echter het competitief verschil te maken. Ze moesten hun ‘box-mover’-mindset omschakelen naar klantgedreven gedrag.” Midden 2011 werd HR Belux de initiator en de coördinator van dit cultuurveranderingsproject. Het beoogde om van MediaMarkt zowel een great place to work te maken als een omnichannel retailer met forse meerwaarde voor de klant. Dat werd een vrij uniek en uitdagend change-project voor de HR-cel.  

“Jij LOL -> klant LOL -> jij nog meer LOL.”

Mensen veranderen alleen als ze het belang ervan inzien en als ze het gevoel hebben mee te bouwen aan de toekomst van hun bedrijf, en dus ook aan hun eigen toekomst. Het project kreeg daarom een naam die aanspreekt: ‘From a great place to work to a great place to shop’. Filip De Cuyper: “Er bestaan namelijk geen delighted klanten zonder een werkplek die het de medewerkers mogelijk maakt om het verschil te maken als ‘solution makers’.” Helemaal hedendaags werd de dynamiek voor dit project op gang gebracht met een teaser: 'Jij LOL -> klant LOL -> jij nog meer LOL.'

Geen klassiek HR-pad
Vanuit de strategie en het klantencentraal denken werkte HR aan vernieuwende HR-processen, tools en technieken op 4 verschillende domeinen: inspiratie, focus, accountability en bekwaamheid. “We begaven ons regelmatig buiten onze eigen HR-comfortzone, waarbij HR, naar het evenbeeld van de business, de ontdekkingstocht stuurt naar de ideale omnichannel’-organisatie, waarvan we trouwens slechts enkele jaren geleden het bestaan nog niet van konden vermoeden.

Waar e-commerce in tal van retailbranches de inhoud van functies uitholt, worden de functie op de MediaMarkt werkplek juist rijker gemaakt.”
Opmerkelijk is dat MediaMarkt-HR afstapte van de klassieke HR-paden rond rekrutering, loopbaanbeleid of comp&ben en een eigen HR-model creëerde: de people value creation circle. Spirit (zingeving), head (focus creëren), heart (accountability), hands (creatie van individuele en organisatorische bekwaamheid) leiden er samen naar profitable growth. De vier accenten worden consequent doorgetrokken in instroom, loopbaanontwikkeling en uitstroom.

Meer weten over hoe MediaMarkt het aanpakt? Lees volgende week de WisKeys-nieuwsbrief voor het vervolg op dit artikel.

Nog geen abonnee?

Schrijf u hier gratis in en mis niets meer.

Zingeving en inspiratie
Zingeving en inspiratie kregen vorm door middel van een resem doordachte, bottom-up initiatieven. Die grondigheid was nodig want MediaMarkt is een heel erg gedecentraliseerd bedrijf. Iedere winkel is namelijk een afzonderlijke NV en de winkeldirecteurs zijn 10% aandeelhouder van hun winkel. Een winkel genereert gemiddeld 35M euro omzet en stelt 65 à 70 mensen tewerk. In het verleden was HRM dan ook beperkt tot een puur administratieve ondersteuning. De directeurs waren er vooral op gericht ‘deals’ binnen te halen. Mocht het iets meer zijn in het ‘nieuwe’ MediaMarkt?

In juni 2011 trok de nieuwe HR-directie dus naar de maandelijkse store managersmeeting met een vijftiental voorstellen voor het toekomstig HR-meerjarenplan. Alle

HR trok naar de managersmeeting met voorstellen voor het toekomstige HR-meerjarenplan.

winkeldirecteurs (toen nog 25 in België en Luxemburg) konden met een zwarte en een rode stift, enerzijds de prioriteiten bepalen en anderzijds de projecten bepalen waarover voortaan moest gezwegen worden. “Een beduidende meerderheid van de stemmen ging naar initiatieven rond personeelsmotivatie en employer branding en naar de creatie van een klantencultuur in de winkels én op de hoofdzetel (later het ‘service center’). Dat werd meteen het startschot van het project ‘From a Great Place to Work to a Great Place to Shop.” De directeurs gaven hun akkoord voor een aantal initiatieven rond ‘get the basics right’. Hun engagement bleek goud waard voor het welslagen van het project. In 2015-2016 gebeurde trouwens een identieke oefening rond excelleren en innovatie.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'Innoverende HR in de praktijk'.
Publicatiedatum: 12/10/2017 - 23:29
Auteur: Mieke De Jaegher

HRM

01/08/19 - 06:19 Mobiliteitsvergoeding of mobiliteitsbudget?25/07/19 - 06:57 Even afwezig op het werk?11/07/19 - 06:45 Ouderschapsverlof: een maand zomervakantie met de kinderen04/07/19 - 06:28 Vrouwen betalen hogere prijs voor hun fouten20/06/19 - 07:15 2019: Talentmanagers en leerexperten zetten in op psychologische thema’s13/06/19 - 09:16 Al gedacht aan een vluchteling als nieuwe medewerker?13/06/19 - 07:24 1 op de 20 arbeidscontracten in 2018 is met ex-werknemer12/06/19 - 18:54 Fysieke klachten kosten werkgever jaarlijks 3159 euro per bediende06/06/19 - 06:49 Kies à la carte voordelen met een cafetariaplan22/05/19 - 16:45 We werken steeds langer

Arbeidsmarkt & -beleid

10/07/19 - 18:15 Jobstudenten willen vooral flexibel werk27/06/19 - 08:37 Fons Leroy: “Ja, de publiek-private samenwerking is echt geslaagd”27/06/19 - 08:25 Wat staat er nu op de agenda van Fons Leroy?27/06/19 - 07:59 Loonkloof gedicht bij studentenjobs19/06/19 - 18:48 Generatie Z noemt zichzelf ‘hardst werkende generatie’19/06/19 - 17:08 Zin om jongeren warm te maken voor STEM?05/06/19 - 17:18 Steeds minder schoolverlaters zijn werkzoekend05/06/19 - 16:34 Verborgen matches: welk beroep matcht met eventcoördinator?22/05/19 - 18:16 Vier op tien hebben een zittend werkleven22/05/19 - 17:15 Het wordt steeds makkelijker om over de grens te werken

Leiderschap

25/07/19 - 06:58 Hou je millennials aan boord!18/07/19 - 07:16 Diversiteit is geen zegen voor een team13/06/19 - 06:01 VUB-onderzoeker laat robots en mensen beter samenwerken02/05/19 - 08:10 Time = money? Niets van!02/05/19 - 06:58 BOEK: Trots!11/04/19 - 06:45 Mobiliteit: de ene provincie is de andere niet04/04/19 - 07:40 BOEK: Impact in actie04/04/19 - 06:43 Wat houdt jou tegen om duurzaam te ondernemen?14/03/19 - 06:24 Een nieuwe baas: mag het iets jonger zijn?22/02/19 - 15:44 Ann Claes (JBC) is CSR Professional of the Year 2018

Juridisch

01/08/19 - 07:26 Zijn geschenken een vorm van loon?18/07/19 - 07:52 Nu is het genoeg! Tijd voor een tuchtsanctie04/07/19 - 07:16 Wat met de groepsverzekering bij ontslag?27/06/19 - 06:13 Na de deelfiets, de deelauto en de deelstep: nu ook de deelmedewerker?20/06/19 - 07:27 Wees niet te zuinig met verlof!06/06/19 - 06:53 Hoe kan je rsz-bijdragen op ecocheques vermijden?22/05/19 - 18:07 Randstad Werkpocket: sociaal- en arbeidsrecht in je virtuele broekzak09/05/19 - 06:44 Tip: regel huisarbeid en telewerk altijd formeel25/04/19 - 08:45 Hebben ook vaders ontslagbescherming bij verlof voor baby?11/04/19 - 07:20 Kan je na ziekte zomaar je job opnieuw opnemen?

Blog

16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen06/02/19 - 06:36 Roderen op 35 en pieken op 55 jaar20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit

Jobhop

01/08/19 - 06:43 Jobhop: Melissa Van Avermaet01/08/19 - 06:36 Jobhop: Nele De Moitié01/08/19 - 06:31 Jobhop: Sarah Vleminckx25/07/19 - 07:11 Jobhop: Peggy Huyck25/07/19 - 06:56 Jobhop: Katia Dobbelaere25/07/19 - 06:01 Jobhop: Bart Vanmulders18/07/19 - 09:52 Jobhop: Joachim Decock18/07/19 - 07:01 Jobhop: Kathelijne Verboomen18/07/19 - 06:43 Jobhop: Jo Forceville11/07/19 - 07:36 Jobhop: Dirk Stienaers

Events

05/06/19 - 12:31 COME IN Award05/06/19 - 12:05 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen'22/05/19 - 16:13 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen' (gratis)23/04/19 - 21:58 HR innov & tech Day16/04/19 - 21:03 Congres HR in de Zorg 201920/03/19 - 10:51 HRPro.be Digital Day05/02/19 - 16:53 HR Gala 201921/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year 201824/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!

Dossiers

20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype12/02/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.006/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten