Cegeka: left brain with a touch of right

Finalist HR-ambassadeur 2017!!

Voor groeibedrijf Cegeka is rekrutering cruciaal. Het bedrijf werkt daarvoor vooral vanuit de business, zet sterk in op leiderschap en werkt verder aan initiatieven rond L&D.

Cegeka is een groeiend bedrijf in een wereld vol verandering. Het laatste jaar heeft het HR-team heel hard gewerkt en het prille beleid begint stilaan zijn vruchten af te werpen.

HR is hier een echte business binnen de business. Concreet betekent dit voor recruitment bijvoorbeeld: no cure, no pay. De doorrekening naar de business voor recruitment gebeurt immers per vacature.  HR is op die manier genoodzaakt om  - conform de bedrijfswaarden – eigenaarschap op te nemen en ervoor te zorgen dat er zo efficiënt mogelijk gewerkt wordt.

Om de juiste collega’s met de juiste mindset binnen te halen, werkt HR daarom heel nauw samen met de business: “Van nabij meemaken is onze leuze”, zegt Anik Stalmans, HR-directeur van de IT-dienstenleverancier. “Onze medewerkers werken namelijk nauw samen met de klanten en krijgen ook mandaat om kort op de bal te kunnen spelen vanuit het Cegeka DNA.”

Netwerken leeft
Net omdat de culture fit zo belangrijk is voor dit bedrijf, werft het een aanzienlijk deel van de medewerkers aan via referenties van de eigen medewerkers. “Wie kan beter beoordelen of iemand in zijn team past dan de mensen uit de business zelf? Het is bovendien altijd sterker wanneer een manager of een van onze medewerkers Cegeka promoot bij een potentiële kandidaat dan dat een rekruteerder dat doet. Eigen medewerkers kunnen bovendien heel goed inschatten wie bij ons past. We sporen onze recruiters aan om met potentiële kandidaten een actief netwerk op te bouwen. Daarbij kunnen ze gebruik maken van specifieke tools om mensen persoonlijk te contacteren.”

“Het is belangrijk om te denken in mogelijkheden en niet in beperkingen.”

Anik Stalmans - Cegeka

Rekruteringsinterviews gebeuren overigens ook steeds in tandem met de business. Hierover zegt Anik Stalmans: “Dat doen we opnieuw vanuit onze netwerkgedachte.” Om deze interviews professioneel te laten verlopen organiseert HR ook sessies rond interviewtechnieken voor de business.

Referral acties samen met de business hebben in ieder geval resultaat: 10% van de CV’s zorgt voor bijna de helft van de aanwervingen. Het bedrijf stapte af van head hunting met externe partijen. De effectiviteit was te beperkt.

Een eigen school
Omwille van de jobschaarste van ontwikkelaars op de arbeidsmarkt richtte Cegeka de Cegekaschool op. Anik Stalmans: “Het is belangrijk om te denken in mogelijkheden en niet in beperkingen. Kandidaten die over de goede mindset beschikken, maar niet exact de juiste kennis in huis hebben, kunnen aan de school deelnemen na een selectieprocedure.”

Concreet betekent dat dan 14 intensieve opleidingsweken om tot ontwikkelaar opgeleid te worden, met een contract en een marktconforme beloning vanaf dag 1. Na de formele opleiding volgt een coaching on the job. Afgelopen september startte overigens een tweede editie van deze Cegeka-school.

Social media
De netwerkgedachte schemert ook door in het campus recruitment. Zo organiseert HR meet & sign events waar studenten toelichting krijgen over Cegeka, in gesprek kunnen gaan met de recruiters en hiring managers en bij positieve beoordeling meteen een contract aangeboden krijgen. Of die campusaanwerving alleen tot de IT-ers beperkt blijft? “Naast de bachelors en masters informatica focussen we momenteel ook sterk op masters in de bedrijfskunde, marketing etc…. Zij hebben een meer generalistische insteek en we zien deze mensen dan ook vaak doorgroeien naar klantencontact of managementrollen.” Overigens is de evolutie van specialist naar generalist ook bij de leidinggevenden sterk voelbaar.

Dit jaar werd ook een employer brand campagne opgestart: left brain with a touch of right. Hiermee doelt HR op de mix van expertise en empathie waarmee de klanten bediend worden. “Het is een campagne die vooral via de sociale media gevoerd wordt en waar sterk rond content marketing wordt gewerkt, met o.a. videotestimonials. Dat doen we omdat we een IT-bedrijf willen zijn dat, vanuit inlevingsvermogen, strategisch meedenkt met de klant.” Afgelopen september werd via de sociale media zo videotestimonials van medewerkers verspreid.”

Fit for the future
Voor Cegeka is het alle hens aan dek. “Expertise die voor ons vandaag heel waardevol is, heeft mogelijk morgen geen toegevoegde waarde meer. Daarom hechten we heel veel belang aan ontwikkeling”, vertelt Anik Stalmans. “We willen dat onze medewerkers zich blijven ontwikkelen op het tempo dat nodig is voor de business en waar ze zichzelf goed bij voelen. Vanuit HR ondersteunen we dit met verschillende initiatieven rond leiderschap, expertise, innovatie en wat wij ‘readiness’ noemen.” Zo lopen bv. alle 400 leidinggevenden (functioneel, hiërarchisch en klantcontact) doorheen een awarenessprogramma. “Hiermee creëren we een gemeenschappelijke taal, stof tot nadenken en gesprekken.” Dit jaar focust het programma zich op eigenaarschap, elkaar aanspreken en omdenken. “Thema’s die relevant zijn om successen te boeken als team voor onze klanten.”

“Van nabij meemaken is onze leuze.”

Anik Stalmans - Cegeka

Het is bedoeling om deze thema’s vervolgens op de werkvloer te laten leven en naar gewenst gedrag te vertalen. “We doen dit via interne workshops, visuals, posters, integratie van acties van HR business partners in de managementteams enzovoort… “ Of door in de ‘week van het compliment’ elkaar positief aan te spreken.”

Buy-in
“Ik geloof heel sterk in buy-in. Daarom vind ik het belangrijk dat er een goede verstandhouding is dus directie, leidinggevende en HR-business partners. Om de violen te stemmen organiseerde HR verschillende formele en informele communicatiekanalen waar directie, HR business partners en management een belangrijke rol spelen.

Lees ook:

Cegeka: van reactief naar proactief HR-beleid

Jong geweld
Cegeka investeert in de toekomst. Dit doet het bedrijf door na te denken over technologieën waarrond expertise opgebouwd/uitgebreid wordt en door te investeren in jong talent. Voor de leidinggevenden uit de business zijn er templates beschikbaar die hen moeten helpen bij het bepalen welke kennis en opleiding belangrijk zijn voor de uitdagingen van de toekomst. On boarding programma’s, een talentgrid voor zowel de hypo’s als de ‘problematics’ en een nieuw functiehuis met groeipaden en ontwikkelinitiatieven gekoppeld aan een check met marktconforme verloning en verloningselementen, horen erbij.

Lees ook het verhaal van de winnaar HR-ambassadeur 2017: MediaMarkt stunt met medewerkers 

Medewerkers en klanten in het centrum van de organisatie’, was het antwoord van MediaMarkt op de storm waar het door e-commerce, sociale media, digitalisering en veranderend klantengedrag in terecht kwam. De HR-functie werd de motor van het verandertraject.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'Innoverende HR in de praktijk'.
Publicatiedatum: 28/11/2017 - 06:54
Auteur: Mieke De Jaegher

HRM

19/02/21 - 15:19 Optimisten functioneren beter10/12/20 - 07:43 Kwart bedienden krijgt bonus in 202010/12/20 - 07:26 Carglass: 'De beste werkplek waar je ooit zult werken'10/12/20 - 06:04 Ziek op vrijdag? Veel kans dat het opgehoopte frustratie is26/11/20 - 08:59 Aanpassingsvermogen van medewerkers als voornaamste ‘future skill’26/11/20 - 07:13 Carglass verkozen tot HR-ambassadeur 202012/11/20 - 07:08 Wat is de kijk van werkgevers op verloning?12/11/20 - 06:38 Driekwart meer geleidelijke werkhervattingen na ziekte29/10/20 - 08:58 4 op de 10 werknemers hebben meer stress29/10/20 - 08:25 Wat bepaalt het werkgeluk van de HR-professional?

Arbeidsmarkt & -beleid

12/05/21 - 07:44 Corona of niet, bedrijven blijven duurzaam werken12/05/21 - 07:41 Nederlanders krijgen slechts om de 5 jaar vrijaf op Bevrijdingsdag26/11/20 - 09:00 Discriminatie? Eigen schuld!11/11/20 - 07:10 69% werknemers wil vakbond als medebestuurder van bedrijf29/10/20 - 08:24 Coronacrisis boycot aanwerving jongeren14/10/20 - 22:16 Minder extralegale voordelen maar lagere heffing op loon01/10/20 - 07:38 Arbeidsmarkt staat stil: minder aanwervingen, minder ontslagen17/09/20 - 06:43 Hoe kijkt de werkwereld naar Covid-19?17/09/20 - 06:32 Artificiële intelligentie voorspelt welke jobs jij interessant vindt02/09/20 - 21:52 Studentenjobs herstellen van coronaschok

Leiderschap

12/05/21 - 07:58 Breuken in psychologisch contract triggeren burn-out12/05/21 - 07:42 België scoort in lijst landen met ‘meest bekeken werknemers’26/02/21 - 12:30 Philippe Weiler (Lidl) verkozen tot CSR Professional of the Year 202019/02/21 - 15:17 Managers lonken naar de buitendeur16/02/21 - 15:59 Finalist CSR Professional of the Year Philippe Weiler16/02/21 - 15:55 Finalist CSR Professional of the Year Winok Oplinus16/02/21 - 15:44 Finalist CSR Professional of the Year Marleen Evenepoel15/02/21 - 10:38 Duurzaam ondernemen, waarom (niet)?10/12/20 - 06:54 Hoge variabele beloning top is zegen en vloek voor winst26/11/20 - 07:23 Corona boost vertrouwen in werknemers

Juridisch

12/11/20 - 06:49 Sociale verkiezingen: wie stemt online?17/09/20 - 06:19 Ook mantelzorgers kunnen nu thematisch verlof opnemen20/08/20 - 07:23 Tijdelijke of economische werkloosheid: wat zijn de voorwaarden?06/08/20 - 06:54 De consumptiecheque van A tot Z16/07/20 - 06:55 Het corona-tijdskrediet: iets voor jouw medewerkers?15/07/20 - 18:43 Tijdelijke werkloosheid vanaf september: zo ben je mee30/01/20 - 10:30 Onbeperkt verlof geven, mag dat?23/01/20 - 14:49 Zal technologie de HR-wereld veranderen?12/12/19 - 06:58 Moet je altijd een eindejaarspremie betalen?28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!

Blog

16/07/20 - 06:53 Naar een kwaliteitslabel voor het thuiskantoor11/06/20 - 06:54 Een inclusieve mentaliteit opbouwen in je team, hoe doe je dat?28/05/20 - 06:39 Waarom inzetten op gelijk loon voor mannen en vrouwen niet genoeg is16/01/20 - 06:32 Waarom op de toppen van je tenen staan, pijn doet05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn

Jobhop

14/10/20 - 21:53 Jobhop: Kurt Van Raemdonck14/10/20 - 21:47 Jobhop: Claudia Baes14/10/20 - 21:42 Jobhop: Dieter Hinnens01/10/20 - 06:42 Ann Cattelain wordt CEO van Federgon30/09/20 - 16:57 Jobhop: Caroline Aelvoet30/09/20 - 16:55 Jobhop: Floriane Thomas30/09/20 - 16:52 Jobhop: Peter Van Ostaeyen16/09/20 - 18:44 Jobhop: Els Debaere16/09/20 - 18:40 Jobhop: Tom Verstraete16/09/20 - 18:31 Jobhop: Stephanie Timmermans

Events

12/04/21 - 14:09 HRPro nationaal congres: Learn - Grow - Win14/03/21 - 18:41 Leiderschap vanuit paardenkracht gedemonstreerd14/03/21 - 18:26 On- & Reboarding: how to's12/01/21 - 11:04 Vooringenomenheid, een sluipend gif26/11/20 - 11:52 PMClub: Geen angst voor angst01/10/20 - 09:40 HR, Leadership and Sustainability17/09/20 - 16:06 CSR Professional of the Year 202009/09/20 - 12:51 In hoeverre heeft Covid-19 de Leider besmet? (PMClub)15/04/20 - 15:19 PMC-webinar: Arbeidsmarkt tijdens en na covid-19-periode05/03/20 - 11:40 HR Gala

Dossiers

21/02/21 - 16:26 CSR is een trend, geen hype09/10/20 - 05:14 HR GETOETST18/06/20 - 07:46 Dossier: Ontslag29/03/20 - 15:31 Learning & Development12/12/19 - 06:45 DOSSIER: Individualiseren07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld