Check dat af: het CHECK-gesprek!

Over het nut en motivatiegehalte van evaluatiegesprekken is de laatste tijd al veel inkt gevloeid. Sommige bedrijven hebben hun geloof erin verloren en ze resoluut afgeschaft; andere kozen voor een beknopte versie met een paar jaarlijkse standaardvragen. Maar kan het ook anders? Enkele studenten HR-management van de Ehsal Management School bedachten een alternatief voor het verplichte jaarlijkse nummertje: het CHECK-gesprek.

Voor een project in een trappistenbrouwerij onderzochten zes EMS-studenten (Laura Daman, Carolien De Wilde, David Goossens, Marie Libbrecht, Kyra Stroobants en Liron Wijnber) hoe ze een open feedbackcultuur konden installeren en verder uitwerken. Daarbij lag de focus op hoe managers in een open en vertrouwelijke sfeer werkpunten kunnen meegeven aan hun medewerkers. Het bedrijf had al verschillende evaluatiesystemen ingevoerd en in de loop der jaren opnieuw afgeschaft. Reden: de meeste medewerkers keken er niet naar uit, de evaluaties namen veel tijd in beslag en sommigen vonden ze eerder demotiverend, omdat bij de medewerkers de (negatieve) aandachtspunten vaak meer bleven hangen dan de positieve feedback.

Drempel verlagen

Uit enkele enquêtes bij de medewerkers van de brouwerij bleken de meningen over evaluatiegesprekken verdeeld. De meesten waren niet te vinden voor formele, jaarlijkse evaluatiegesprekken, maar wilden in het algemeen wel meer feedback over hun dagelijkse functioneren. Ook vonden sommigen de afstand tussen hen en de afdelingshoofden of directie erg groot, waardoor ze soms opzagen tegen formele ‘evaluatiegesprekken’.

Om die drempel te verlagen én ervoor te zorgen dat medewerkers die wél meer feedback willen, daartoe ook de mogelijkheid krijgen, kwamen de studenten met een alternatief op de proppen: schrap het formele evaluatiegesprek en vervang het door het ‘CHECK-gesprek’.

Drie pluspunten:

  1. Het informele karakter van het gesprek schrikt medewerkers minder af.
  2. De term ‘CHECK-gesprek’ geeft meer aan wat de eigenlijke inhoud van het gesprek is: ‘checken’ hoe het met de medewerker gaat, of hij/zij nog graag komt werken, welke verbeterpunten hij/zij ziet in zijn/haar job … Een algemene ‘check-up’ dus.
  3. De CHECK-gesprekken zijn niet verplicht: alle medewerkers kunnen zelf kiezen of en wanneer ze zo’n gesprek willen met hun leidinggevende. De data van de CHECK-gesprekken kunnen vooraf ingepland en gecommuniceerd worden en iedereen kan er vrijwillig op intekenen.

Wat houdt zo’n CHECK-gesprek precies in?

CHECK vormt een acroniem voor vijf vragen die als leidraad dienen voor een open en inhoudelijk waardevol gesprek:

  • C: Ça va? Via die vraag kunnen de leidinggevenden in het algemeen polsen hoe het gaat met de medewerker, en of die nog tevreden is op en met het werk.
  • H: Hoe doe je het in job? Die vraag heeft als doel dat de medewerker nadenkt over het eigen functioneren en dat hij/zij dus zichzelf ‘evalueert’.
  • E: Evaluatie door de leidinggevende. Hierbij komt de leidinggevende aan het woord (pas na de medewerker zelf dus) en vertelt hij wat hij vindt van de medewerker en zijn functioneren.
  • C: Competenties en middelen genoeg? Hiermee kan de leidinggevende te weten komen of de medewerker iets mist om zijn job goed te kunnen uitvoeren. Dat kan breder gaan dan enkel competenties (of opleidingen) en middelen: ook attitudes en algemene werksfeer kunnen hierbij besproken worden.
  • K: Kunnen wij nog iets doen voor jou? Om het gesprek positief af te sluiten vraagt de leidinggevende aan de medewerker of de werkgever nog iets kan doen voor hem/haar. Als de leidinggevende op het antwoord van de medewerker negatief moet antwoorden omdat zijn/haar wens (momenteel) niet haalbaar is, moet de medewerker verdere uitleg krijgen waarom zijn/haar verzoek niet kan worden ingewilligd, of dat er bijvoorbeeld wel zaken op langere termijn aangepast kunnen worden.
Publicatiedatum: 03/07/2017 - 18:17
Auteur: Carolien De Wilde

HRM

15/01/18 - 15:41 Wat je zegt, kan je je job kosten11/01/18 - 06:20 HR, steward van cultuur en engagement04/01/18 - 11:29 Nieuwsgierig naar het nieuwe HR-jaar?20/12/17 - 11:16 De grootste HR-uitdagingen in 2018-201918/12/17 - 10:30 HR: haat en liefde voor artificiële intelligentie13/12/17 - 19:47 Complexiteitstheorie in een HR-jasje29/11/17 - 10:48 Is GDPR een gevaar voor HR?28/11/17 - 06:54 Cegeka: left brain with a touch of right22/11/17 - 07:10 Werkgevers, stop met loopbaanpaden uitstippelen20/11/17 - 07:46 Cegeka: van reactief naar proactief HR-beleid

Arbeidsmarkt & -beleid

11/01/18 - 06:15 8 jobs die de toekomst zullen doorstaan10/01/18 - 15:54 Pact tegen krapte op de arbeidsmarkt08/01/18 - 14:04 Vage vacatures04/01/18 - 10:56 Met een hoofddoek voor de klas? Niet voor 4 op 10 Belgen20/12/17 - 14:39 Hoge lonen maken het mooie weer niet19/12/17 - 07:33 Ook 50+ geeft nog ontslag13/12/17 - 10:01 Duaal leren, waarop nog wachten?12/12/17 - 12:10 Bedrijven bereid tot hogere lonen om kandidaten te overhalen11/12/17 - 18:00 Meer jongeren volgen opleiding07/12/17 - 06:55 Springen met een dubbele parachute

Leiderschap

06/12/17 - 06:55 We concentreren ons gemakkelijker in een koffiebar29/11/17 - 20:12 Voor amper 1 op 8 werknemers klopt imago werkgever met realiteit22/11/17 - 07:47 Daar zit muziek in14/11/17 - 15:23 Waarom zou je duurzaam ondernemen?24/10/17 - 06:59 Nomineer nu de CSR Professional of the Year 2017!02/10/17 - 07:31 Stop geen emoji in je mail25/09/17 - 08:48 Slaapwel!04/09/17 - 08:12 Kan het ook anders in organisaties?31/08/17 - 07:01 1-septemberplannen voor werknemers21/08/17 - 07:33 Wie maalt er om een mailtje minder?

Juridisch

21/12/17 - 06:18 Wie dronken is op het werk…07/12/17 - 07:10 Bedrijf verkocht: nieuwe bazen, nieuwe wetten?23/11/17 - 07:08 De almacht van de sociale inspectie09/11/17 - 07:14 Ook ziekte kent zijn regels19/10/17 - 07:11 Anciënniteit, het sleutelelement bij ontslag05/10/17 - 07:20 Wat zet de staker op het spel?26/09/17 - 17:34 Thematisch verlof pikt tijdskrediet in21/09/17 - 07:09 Wat met de bedrijfswagen op het einde van de rit?07/09/17 - 07:48 Uitzendarbeid: efficiënt rekruteringsmiddel?!24/07/17 - 15:01 Wet op uitzendarbeid wordt 30

Blog

14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut12/11/17 - 19:48 WisKeys 2 jaar!25/10/17 - 08:57 Liefde op het eerste gezicht hoeft niet18/10/17 - 07:55 Burn-outcoaches bestaan niet11/10/17 - 06:49 Hoe verantwoordelijk is de leider?27/09/17 - 07:00 Een job die niet aansluit bij je studies, is dat zo erg?19/09/17 - 06:46 Wat als … je werkgever je leven redt?20/07/17 - 10:20 Waarom vaders evenveel ouderschapsverlof moeten nemen01/07/17 - 06:25 Vergeet de gaten. Sloop de muur!22/06/17 - 09:02 You are growing! What about your employees?

Jobhop

11/01/18 - 07:47 Jobhop: Kurt Van Raemdonck11/01/18 - 07:37 Jobhop: Sofie Cabus11/01/18 - 07:24 Jobhop: Lily Deforce & Chris Aertsen08/01/18 - 12:33 Jobhop: Natalie Moriau20/12/17 - 16:58 Nieuwe partners voor HTP20/12/17 - 16:55 Jobhop: Caroline Plichart20/12/17 - 16:52 Versterking voor VIVO20/12/17 - 16:49 Jobhop: Tom Wouters20/12/17 - 16:37 Jobhop: Peter Vandevivere18/12/17 - 11:32 Jobhop: Jo De Cock

Events

22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.0 - Gratis kaarten voor WisKeys-lezers19/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year 201719/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key01/09/17 - 13:11 Evidence based HR01/09/17 - 12:37 Leaders Lunch: Trust at Work10/05/17 - 21:08 The Future of Organising03/05/17 - 09:53 Codification of labour law19/04/17 - 15:41 Bloeiende freelance HR-loopbanen11/04/17 - 15:24 Employer branding seminarie

Dossiers

06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk07/09/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen18/05/17 - 09:57 Zinvol werk: de sleutel tot weerbaarheid04/05/17 - 06:24 Competentie- en talentmanagement in slakkengang24/04/17 - 16:33 Als de centen (niet) rollen30/03/17 - 11:11 Survival of the fittest