Barco: verandering is co-creatie

Technologiebedrijf Barco wil in deze veranderende wereld leidinggevende posities verder uitbouwen en voortdurend innoveren. Maar hiervoor moeten alle neuzen in dezelfde richting vooruit wijzen. Codewoord is co-creatie. Samenwerken is immers dé bron voor innovatie.

Barco wil uitblinken in technologie en klantenoplossingen. Hiervoor moet de organisatie evenzeer uitblinken in innovatie en beweeglijkheid (de markt is ook in transitie) en georiënteerd zijn op collaboratie. Samenwerken, zowel binnen als buiten de organisatie, over de landsgrenzen en nationaliteiten heen. Want Barco is een internationaal bedrijf. Het telt een 3250 medewerkers, waaronder een 40 HR-medewerkers, in een 60-tal landen. De HR-activiteiten vragen hierdoor een mondiale en globale aanpak, gericht op kenniswerkers. “Dat vereist openheid”, zegt Jan Van Acoleyen, senior vice-president en chief HR officer. En finalist Vlaamse HR-Ambassadeur 2015.

“Als HR-afdeling willen we de Barco-strategie ondersteunen om zo mens en organisatie sterker te maken.” Daarvoor zijn al flinke stappen gezet. Zo werd er een online HR-platform ontwikkeld om talentmanagement en staffing te verbeteren. Ook levenslang leren is een sleutelelement, via Barco University. “Enkel zo kan je mensen voldoende wapenen en de veranderingen vlot laten verlopen.”

Nog zo’n belangrijke is cultuur en engagement. De organisatie selecteerde 7 basiswaarden waarop de hele werking rust. “Bottom-up”, benadrukt Van Acoleyen. “We hebben die waarden niet zomaar van bovenaf opgelegd. Ze komen van onze ‘ambassadors’. Elk kwartaal wordt een waarde in de verf gezet, vanuit het perspectief van de ambassadors: hoe heeft een team deze waarde concreet vertaald? Welke actie nemen we om nog beter te doen? Zo laten we de waarden leven en beleven. Tegelijk besteden we veel aandacht aan leiderschap, want onze leidinggevenden zijn cruciaal als het op cultuur aankomt.”

Verhuis

Groot project is de verhuis naar één campus in België, waar alle afdelingen bij elkaar komen. Groepjes medewerkers gingen hiervoor samenzitten om de uitdagingen en de strategie te vertalen naar het concept van de gebouwen en manier van werken of ‘work habits’. Ook hier dus: gedragen door de medewerkers zelf.

Kernwoorden in de hele veranderingsstrategie zijn be-inspired, be-engaged en be-energized. De drie zijn uiteraard verbonden. In ‘inspire’  zit het type leiderschap vervat. Energy gaat over de goede balans vinden in je leven, de energie krijgen en vinden om je uitdagingen met het nodige evenwicht succesvol te realiseren  

Communicatie

Nog een uitdaging voor de organisatie is het brede, multidisciplinaire en multiculturele publiek van medewerkers te bereiken en te raken. Sleutelen dus aan interne communicatie. Met ‘To connect, to build, to spark’ bouwt Barco dit uit en benadrukt het dat iedereen bijdraagt. “De cultuurkenmerken moeten zich weerspiegelen in de communicatie . Enerzijds moeten de verschillende thema’s aan bod komen. Anderzijds moet de soort communicatie op dezelfde golflengte zitten. We willen de communicatie uitnodigend maken, een dialoog creëren. Onder andere door medewerkers zelf aan het woord te laten in onze communicatiekanalen.”

Toegankelijkheid, collaboratie en kennisdeling, dat zijn de sleutelwoorden. “ Op Barcozone , het intranet, zal elke medewerker kunnen aangeven welke kennis hij heeft, in welke project hij wil en kan bijdragen, waarvoor men op zijn expertise een beroep kan doen.”

Deze hele insteek van inspraak, participatie zorgt er ook voor dat ook het communicatieteam zelf steeds meer betrokken wordt bij de veranderingstrajecten. Het denkt mee, geeft mee vorm, in plaats van op het einde van de trajectuitstippeling de beslissingen enkel om te zetten in vlotte communicatie.

Tomorrowland

Een project waarop Barco erg trots is, is het pilootproject ‘Tomorrowland – Shape it, Live it, Love it’. Daarin probeert men de omslag te maken van een visie van ‘doelstellingen moeten halen’, naar ‘strategische resultaten halen door het inzetten van ieders talenten en medewerkers inzetten op de jobs die energie geven’. Geen gemakkelijke opdracht...

Speciale aandacht gaat naar de ‘talentportfolio’ waarin medewerkers aangeven waar hun sterktes en voorkeuren liggen, wat ze graag doen, wat ze graag meer zouden willen doen, wat liever niet,… Om zo de doelstellingen beter te matchen met talenten en mensen in plaats van functies. “Ik hoef geen tekening te maken om te zeggen dat de gevolgen hiervan erg groot zijn. Op functieomschrijvingen, loon, HR-processen,… Een team is dat nu helemaal aan het uittesten. Sommige deelaspecten ervan vind je wel terug bij zelfsturende teams bijvoorbeeld. Het is intensief, maar het creëert ook een hoop energie!”

Op de vraag wat de grootste uitdaging is voor HR, antwoordt Jan Van Acoleyen: “Een professionele, goede basisservice koppelen aan relevantie. Je moet voldoende bijdragen aan de toekomst van het bedrijf en de mensen.”

Veranderen, aanpassen is waar hetbij Barco al 80 jaren om draait. Van radio’s, over televisies,  projectoren en schermen tot collaboratie-oplossingen zoals ‘clickshare’ vandaag en zo veel meer morgen. . De uitdaging is nu om  projecten op te leveren en ondertussen de toekomst voor te bereiden. En essentieel: dit alles is niet het werk van één persoon of het hele HR-team, maar van het hele bedrijf. Co-creatie, weet je wel!

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'Innoverende HR in de praktijk'.
Publicatiedatum: 13/11/2015 - 05:39
Auteur: Katleen Weytjens

HRM

14/11/19 - 06:56 Digitaal, het nieuwe rekruteringverhaal13/11/19 - 20:28 Een nieuwe job? Geen interesse!07/11/19 - 06:47 Umicore: hoe kan je stakeholders optimaal betrekken?24/10/19 - 06:39 1 op 4 werknemers kan moeilijk om met stress18/10/19 - 11:13 Emmaüs wordt HR-ambassadeur 201918/10/19 - 07:50 EMMAüS: Gezamenlijke visietekst vormt stevige basis voor maatwerk17/10/19 - 07:15 Werkgevers steeds flexibeler met arbeidstijd17/10/19 - 06:42 Burn-outpreventie bij UZA: Hoe kleurt je dag?03/10/19 - 07:15 Hoe zet je een online leerplatform op?26/09/19 - 06:30 Mogen we nog ongelukkig zijn?

Arbeidsmarkt & -beleid

07/11/19 - 07:01 Hoodies bepalen de nieuwe arbeidsmarkt07/11/19 - 06:42 Oudere werkenden: wie zijn ze en waarom werken ze (nog)?17/10/19 - 06:47 Wat zijn de 10 buzzwoorden in cv’s?16/10/19 - 19:30 1 op de 7 werknemers in België is niet-Belg10/10/19 - 06:50 Waar zoeken Belgen naar een job?09/10/19 - 17:05 Mediahuis en DPG Media lanceren nieuwe JOBAT26/09/19 - 07:15 HR Pros … we are the ones!26/09/19 - 06:38 Ontdek de échte bedrijfswaarden19/09/19 - 07:20 Millennials schatten bedrijven niet hoog in19/09/19 - 07:16 Wat doet digitaal met medewerkers?

Leiderschap

14/11/19 - 06:45 Expeditie Leiderschap08/11/19 - 12:29 Word jij de CSR Professional of the Year 2019?05/09/19 - 06:13 Verbied jij je werknemer te appen in de auto?25/07/19 - 06:58 Hou je millennials aan boord!18/07/19 - 07:16 Diversiteit is geen zegen voor een team13/06/19 - 06:01 VUB-onderzoeker laat robots en mensen beter samenwerken02/05/19 - 08:10 Time = money? Niets van!02/05/19 - 06:58 BOEK: Trots!11/04/19 - 06:45 Mobiliteit: de ene provincie is de andere niet04/04/19 - 07:40 BOEK: Impact in actie

Juridisch

14/11/19 - 06:42 Ben je écht ziek of gespeeld?07/11/19 - 06:47 Leren en werken? Wat zeggen de regionale regeerakkoorden24/10/19 - 07:00 Werkzekerheidsclausule: is ontslag nog mogelijk?10/10/19 - 07:10 Voer geen HR-beleid voor externe medewerkers10/10/19 - 07:09 HR en de vrees voor discriminatie03/10/19 - 06:49 Procedure voor sociale verkiezingen te lang?26/09/19 - 07:14 Kies vooral het juiste paritair comité12/09/19 - 06:41 De bedrijfswagen, achillespees van de arbeidsmarkt29/08/19 - 07:33 Loonbeslag, wat doe je ermee?22/08/19 - 06:34 Kan een werknemer afstand doen van zijn rechten?

Blog

03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen06/02/19 - 06:36 Roderen op 35 en pieken op 55 jaar20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren

Jobhop

14/11/19 - 06:36 Jobhop: Matthias Vandamme14/11/19 - 06:32 Jobhop: Wim Galbusera14/11/19 - 06:30 Jobhop: Tom Schoeters07/11/19 - 06:25 Jobhop: Alain Balcaen07/11/19 - 06:24 Jobhop: Mario Coppens07/11/19 - 06:15 Jobhop: Ann D'havé24/10/19 - 06:47 Jobhop: Mieke Vermaete24/10/19 - 06:41 Jobhop: Charlotte Christiaens24/10/19 - 06:20 Jobhop: Sara Hermans16/10/19 - 20:31 Jobhop: Katrien De Pillecyn

Events

08/11/19 - 12:02 CSR Professional of the Year 201903/09/19 - 13:44 2030: a Work Space Odyssey met Fons Leroy05/06/19 - 12:31 COME IN Award05/06/19 - 12:05 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen'22/05/19 - 16:13 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen' (gratis)20/03/19 - 10:51 HRPro.be Digital Day05/02/19 - 16:53 HR Gala 201921/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year 201824/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!

Dossiers

07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.0