Carglass: 'De beste werkplek waar je ooit zult werken'
Dat is het doel van Carglass® op personeelsvlak. Simpel en tegelijkertijd sterk: “Gelukkige medewerkers zorgen immers voor gelukkige klanten. Het zijn de passie en de goesting die het verschil maken”, zegt People Director Bart Lambrechts. Hij werd onlangs voor zijn aanpak beloond met de award HR-ambassadeur 2020.
Die zorg is natuurlijk gericht naar de klanten. Maar evenzeer naar de medewerkers. Want gelukkige medewerkers helpen de business vooruit. “Onze medewerkers zijn de drijvende kracht in ons verhaal. Ze dragen niet enkel zorg voor de klanten, maar ook voor elkaar. Het verschil maken en zorgen voor elkaar zit in ons DNA.”
De beste werkplek waar je ooit zult werken
Mensen langer aan de slag houden, is ook bij Carglass® een flinke uitdaging. Het verloop is zeer laag, waardoor de gemiddelde leeftijd van het personeel gestadig opklimt, tot nu al 41 jaar. Op basis van bevragingen bij het personeel definieerde HR 7+1 bouwstenen die Carglass® moeten verheffen tot ‘de beste werkplek waar je ooit zult werken’:
- Betrokkenheid: medewerkers en hun leidinggevenden zitten regelmatig samen om hun functioneren te evalueren, feedback te geven of te krijgen, … Ontwikkelen is een gedeelde verantwoordelijkheid waarbij HR tools aanbiedt ter ondersteuning van de persoonlijke ontwikkeling. “Hoe meer medewerkers zich betrokken voelen, hoe meer wendbaar de organisatie is.”
- Werkplek & welzijnsbeleid: ‘Stralen doen we samen @Carglass®’. De focus ligt op 7 actiegebieden: beweging, voeding, leren en ontwikkelen, ergonomie, balans in je leven, verzuim en werkplezier. Basis is het ‘Huis van Werkvermogen’ van de Finse professor Ilmarinen.
- Leren en ontwikkelen: werknemers zitten aan het stuur van hun ontwikkeling. Loopbaancoaching in al zijn vormen helpt hen om zelfinzichten te vergroten, de eigen arbeidsvoorwaarden te overdenken, vreugde in de job te koppelen aan levensdoelen, bewuste keuzes te maken. Tijdens medewerkersdagen wordt er gewerkt rond de Carglass®-spirit en het welzijn van medewerkers.
- Communicatie: de essentiële sleutel tot succes! 4 manieren van communiceren worden naar voren geschoven: informeren, verbinden, betrekken en veranderen. Met o.a. een interactief intranet, een personeelsmagazine, jaarlijkse roadshows en andere overlegmomenten.
- Erkenning: niet alleen financieel, maar ook via een compliment, een schouderklopje enz. Elk jaar doet Carglass® mee met de nationale ‘complimentendag’, met o.a. kaartjes die medewerkers kunnen gebruiken, bij voorkeur het hele jaar door. Iedereen kan ook een ‘uitzonderlijke’ collega nomineren als ‘Local Hero’. Deze ‘Local Hero’ wordt dan op gepaste wijze in de bloemetjes gezet.
- Leiderschap. “Dat is erg belangrijk”, vindt Bart Lambrechts. “Leiderschap vormt de hefboom om van een goede naar een excellente organisatie te evolueren.” Carglass® besteedt daarom uitgebreid aandacht aan de leiderschapsstijlen van de kader- en directieleden en het klimaat dat ze hierdoor creëren.
- Purpose: "Of onze strategie ‘Het verschil maken met échte zorg’ dus. We hebben een traject opgestart om samen met onze medewerkers te kijken naar hun persoonlijke purpose in het leven en hoe de purpose van Carglass® hierin past. We zijn er immers van overtuigd dat een betekenisvolle job de sleutel is tot langer werken.”
7+1 = de Carglass® Spirit. “Dit is wat ons bindt en succesvol maakt. Passie en goesting maken het verschil!”
Teruggeven aan de maatschappij
Deze spirit zet zich ook door buiten de organisatie, naar de samenleving. “We willen als onderneming een aantal waarden nastreven die aansluiten bij de persoonlijke waarden van onze medewerkers. Hierbij is het teruggeven aan de maatschappij waarin we leven, cruciaal”, vertelt Bart Lambrechts. “Ook hier willen we het verschil maken met échte zorg.” En ook hier is dit een zaak van alle medewerkers over de afdelingen heen.
Tijdens de jaarlijkse ‘Give Back Night’ zijn de customers delight centers ’s avonds open tot 21u. Vrijwillige medewerkers werken een avondje door. De opbrengst gaat integraal naar Charity by Carglass®. ‘Charity by Carglass®’ is de overkoepelende benaming voor alle initiatieven die de organisatie neemt voor het goede doel. Bij ‘The Way to your Heart’ mogen medewerkers zelf hun sociaal project voorstellen. Daarnaast zijn er het CO2-Reduction Team en de Green Tour, waarin medewerkers initiatieven uitdokteren om de ecologische voetafdruk van Carglass® te beperken. Sinds 2009 is het bedrijf er in geslaagd om de CO2-uitstoot met een kwart te verminderen.
Corona: hét moment voor HR
Bij de uitreiking van de HR-ambassadeuraward blikte Lambrechts terug op een ook voor Carglass woelig jaar waarin o.a. thuiswerk razendsnel en, voor sommige afdelingen, tot 100% werd ingevoerd. Waarin vergaderingen plots online wel moeten kunnen, tijdelijke werkloosheid noodgedwongen werd ingevoerd en collega’s flexibel met hun functieomschrijving moeten omgaan.
Maar onmiddellijk benadrukte hij ook de opportuniteit voor HR. “Het is hét moment op HR op de kaart te zetten. Als organisaties nu nog geen aandacht hebben voor mensen en de zorg voor medewerkers centraal zetten, dan zal dat nooit gebeuren.”
Hij pleitte ervoor om na de pandemie niet in oude gewoontes te hervallen, maar lessen te trekken uit de lockdown. “Er is een grote rol weggelegd voor HR om de organisatie te begeleiden naar een nieuw tijdperk en nieuwe manieren van werken.”
Auteur: Katleen Weytjens
HRM – arbeidsmarkt – duurzaam werken