Digitaal, het nieuwe rekruteringverhaal

SBS Skill Builders - logoDOSSIER HUMAN CAPITAL - Stel dat we het rekruteringsproces zouden overlaten aan robots en algoritmes. Zou dat bedrijven verder helpen in hun zoektocht naar de juiste medewerkers? Of kunnen robots de menselijke geest nooit evenaren? En wat als dat geen fictie meer is, maar realiteit? Pertinente vragen van prof. Eva Derous (Universiteit Gent).

Even een blik op toekomst: “(ro)bots of algoritmes struinen het wereldwijde web af naar geschikte kandidaten, screenen cv’s en voeren zelfs de eerste sollicitatiegesprekken. Vervolgens speuren andere algoritmes naar digitale tekenen van talent bij de kandidaten. Voor de recruiter van vlees en bloed is er geen plaats meer…

De verhouding tussen werkgever en kandidaat verandert: moeten we nog vacatures uitschrijven? Misschien moeten sollicitanten zich niet meer aanbieden bij bedrijven, maar zijn het de bedrijven die solliciteren bij de sollicitant? Die sollicitant laadt allerhande digitale badges op in zijn digitale rugzak en toont die via de sociale media.”

Is dit HR-fictie of zijn dit feiten? “De realiteit begint de HR-fictie in te halen. Het gaat razendsnel. Maar hoe waardevol zijn deze evoluties? En verplicht dit ons niet om grondig na te denken over onze toekomstige rol als recruiter”, vraagt Eva Derous, professor HR en organisatiepsychologie aan UGent. Drie trends en evenveel of zelfs nog meer vragen…

Kunnen algoritmes beter voorspellen?

“Dat algoritmes cv’s screenen gebeurt eigenlijk al erg lang”, vertrouwt ze het HR-publiek toe op de SBS HR Summit 2019. Het Pentagon en IBM zijn daar al in de jaren ’70 mee gestart omwille van efficiëntieredenen. Algoritmes kunnen veel sneller door een massa aan binnengestroomde cv’s gaan dan mensen.

Belangrijke vraag is natuurlijk of die screening ook goed gebeurd? Worden alle meest beloftevolle cv’s eruit gepikt? Zo heeft Amazon vorig jaar de selectie via een bot moeten stopzetten omdat de sollicitatiebot discrimineerde. Het algoritme was té man-georiënteerd, want het baseerde zich op succesvolle profielen in de, overwegend mannelijke, organisatie. Gevolg: vooral cv’s van mannen kwamen uit de selectie naar voren. Ondertussen zijn er nieuwe algoritmes ontwikkeld die de bots controleren op hun rechtvaardigheidsgehalte.

Algoritmes kunnen efficiënt zijn (tijdswinst) maar je kan je afvragen of ze ook effectief zijn. Kan je op basis van een mechanistisch algoritme wel voorspellen of iemand goed zal presteren in de job? In een onderzoek werden klinische (menselijke) en mechanistische (of algoritmische) beoordelingen over dezelfde informatie (bv. werkprestaties) met elkaar vergeleken.

Resultaat? De mechanistische beoordeling versloeg de holistische, klinische aanpak en gaf zelfs tot 50% betere voorspellingen. “Dat is als mens moeilijk te accepteren en voor recruiters erg bedreigend. We hebben immers de neiging om te geloven dat we als professionals deze taak veel beter kunnen volbrengen dan een algoritme, bijvoorbeeld omdat we op onze jarenlange expertise kunnen terugvallen. Toch moet ik op basis van onderzoek bevestigen dat in rekrutering goedontwikkelde algoritmes het menselijk instinct verslaan!”

Veranderen digitale badges het rekruteringsproces?

Digitaliseren zorgt niet alleen in bedrijven voor een snellere en betere screening van cv’s, maar helpt ook de sollicitanten vooruit. Bijvoorbeeld met de digitale badge waarmee je al je opleidingen, vaardigheden, resultaten van eerdere tests in selectiekantoren etc. kan valideren en bundelen zodat potentiële werkgevers onmiddellijk een overzicht krijgen van je kennis en kunde. Het staat je uiteraard vrij te beslissen wie je inzage geeft in deze digitale badge. “Ook dit zet de rol van de recruiter deels op zijn kop. Het (onnodig) testen en hertesten wordt overbodig. Ook het checken van referenties krijgt een andere invulling. En waar het klassieke wervings- en selectieverhaal vooral een B2B-verhaal is, krijg je nu een ander soort C2B-e-businessmodel. De sollicitanten en recruiters krijgen een heel andere rol. Ook hier rijst weer de vraag of dergelijke evolutie de rol van de recruiter niet bedreigt? Kunnen we hiermee iets en hoe pakken we dit als recruiter op een goede manier aan?

"In rekrutering kunnen goedontwikkelde algoritmes het menselijk instinct verslaan."

Prof. Eva Derous - UGent

Eva Derous haalt een proefproject aan ter illustratie. Een grote Vlaamse stad en een selectiekantoor sloegen een tijd geleden de handen in elkaar en moedigden sollicitanten aan om hun digitale badge, die ze bij het selectiekantoor hadden opgebouwd, mee te nemen in het selectieproces van de stad. Opvallend genoeg bleek de succesratio van kandidaten met een badge iets hoger dan de succesratio van de kandidaten zonder badge. Badges kunnen dus niet alleen efficiënt zijn maar ook effectief.

Maar zijn alle digitale badges kwaliteitsvol en te vertrouwen? Of we ook geen wildgroei van (minder) kwaliteitsvolle digitale badges moeten vrezen, klinkt een vraag? Protagonisten van deze digitale badges geven aan dat de marktwerking uiteindelijk de beste badges en instellingen eruit zal filteren en behouden.

Kunnen Facebook-likes je persoonlijkheid voorspellen?

Tot slot wordt er nog een derde trend, die Eva Derous op de rekruteringsmarkt waarneemt, besproken. Deze trend gaat nog een stapje verder: web scraping (techniek waarbij op internet gezocht wordt naar interessante data) en data mining (techniek waarbij gezocht wordt naar zinvolle patronen in grote hoeveelheden aan data). Uit een bevraging van LinkedIn vorig jaar bij bedrijven bleek dat ongeveer een kwart hiervan gebruik maakt. Voorbeelden zijn Uber om de geschatte aankomsttijd te berekenen, maar ook het World Economic Forum om de competenties die in de nabije toekomst nodig zijn, te detecteren.

Terug naar de rekrutering: deze algoritmes gaan op zoek naar digitale signalen van talent. Een voorbeeld zijn de Facebook-likes. Je keuze van berichten die je liket, geeft inzicht in je persoonlijkheid, gezondheid, politieke voorkeur etc. Hetzelfde geldt voor woorden/teksten. Het cosmeticabedrijf L’Oréal in China zette enkele jaren geleden een algoritme in om te zoeken naar een culturele match tussen sollicitant en organisatie. En dat kende heel wat succes. Kandidaten met een diploma van een universiteit met een minder ronkende naam of uit minder traditionele doelgroepen kregen meer kans op selectie.

Betekent dit ook dat deze digitale zoektocht de beste werknemers opleverde? “Mogelijk, maar niet noodzakelijk’, bevestigt Eva Derous. “Zo is er (voorlopig) geen wetenschappelijk gevalideerd verband tussen de Facebook-beoordelingen (zoals likes) en jobprestaties. Enige voorzichtigheid en een zorgvuldige aanpak is dus nodig.”

Kortom: “De traditionele denkpatronen in rekrutering worden toch wel op zijn kop gezet met de komst van bots en algoritmes, maar we zijn er nog niet. Het is zeer complex”, besluit Eva Derous. “Toch is het aan ons om nu niet af te wachten maar proactief aan de slag te gaan en de digitale mogelijkheden te exploreren, integreren en evalueren in de HR-processen. En vooral: na te denken over waar we als recruiters en HR-professionals naartoe willen gaan.”

Meer lezen over werving en selectie (oude en nieuwere aanpak):

  • Derous, E. (2019). Van boe-boe machine tot sociale media: Evidence-based werven en selecteren In J. Valk & L. Lopes de Leao Laguna (Eds.), HRM heden en morgen: Evidence-based practice en Practice-based evidence. Alphen aan den Rijn, Nederland: Vakmedianet. (forthcoming)
  • Ryan, A. M. & Derous, E. (2019).  The Unrealized Potential of Technology in Selection Assessment. Journal of Work and Organizational Psychology, 35 (2), 85-92. doi: 10.5093/jwop2019a10

Auteur: Katleen Weytjens. Co-auteur: Eva Derous

Geboeid? Ontdek nog meer artikels in dit dossier 'Human Capital in een tijd van contradicties'! Deze week nog: 'Expeditie Leiderschap'

Schrijf je snel in voor de WisKeys-nieuwsbrief en mis niets van dit uitgebreide dossier!

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'Human Capital in een tijd van contradicties'.
Publicatiedatum: 14/11/2019 - 06:56
Auteur: Katleen Weytjens

HRM

19/02/21 - 15:19 Optimisten functioneren beter10/12/20 - 07:43 Kwart bedienden krijgt bonus in 202010/12/20 - 07:26 Carglass: 'De beste werkplek waar je ooit zult werken'10/12/20 - 06:04 Ziek op vrijdag? Veel kans dat het opgehoopte frustratie is26/11/20 - 08:59 Aanpassingsvermogen van medewerkers als voornaamste ‘future skill’26/11/20 - 07:13 Carglass verkozen tot HR-ambassadeur 202012/11/20 - 07:08 Wat is de kijk van werkgevers op verloning?12/11/20 - 06:38 Driekwart meer geleidelijke werkhervattingen na ziekte29/10/20 - 08:58 4 op de 10 werknemers hebben meer stress29/10/20 - 08:25 Wat bepaalt het werkgeluk van de HR-professional?

Arbeidsmarkt & -beleid

12/05/21 - 07:44 Corona of niet, bedrijven blijven duurzaam werken12/05/21 - 07:41 Nederlanders krijgen slechts om de 5 jaar vrijaf op Bevrijdingsdag26/11/20 - 09:00 Discriminatie? Eigen schuld!11/11/20 - 07:10 69% werknemers wil vakbond als medebestuurder van bedrijf29/10/20 - 08:24 Coronacrisis boycot aanwerving jongeren14/10/20 - 22:16 Minder extralegale voordelen maar lagere heffing op loon01/10/20 - 07:38 Arbeidsmarkt staat stil: minder aanwervingen, minder ontslagen17/09/20 - 06:43 Hoe kijkt de werkwereld naar Covid-19?17/09/20 - 06:32 Artificiële intelligentie voorspelt welke jobs jij interessant vindt02/09/20 - 21:52 Studentenjobs herstellen van coronaschok

Leiderschap

12/05/21 - 07:58 Breuken in psychologisch contract triggeren burn-out12/05/21 - 07:42 België scoort in lijst landen met ‘meest bekeken werknemers’26/02/21 - 12:30 Philippe Weiler (Lidl) verkozen tot CSR Professional of the Year 202019/02/21 - 15:17 Managers lonken naar de buitendeur16/02/21 - 15:59 Finalist CSR Professional of the Year Philippe Weiler16/02/21 - 15:55 Finalist CSR Professional of the Year Winok Oplinus16/02/21 - 15:44 Finalist CSR Professional of the Year Marleen Evenepoel15/02/21 - 10:38 Duurzaam ondernemen, waarom (niet)?10/12/20 - 06:54 Hoge variabele beloning top is zegen en vloek voor winst26/11/20 - 07:23 Corona boost vertrouwen in werknemers

Juridisch

12/11/20 - 06:49 Sociale verkiezingen: wie stemt online?17/09/20 - 06:19 Ook mantelzorgers kunnen nu thematisch verlof opnemen20/08/20 - 07:23 Tijdelijke of economische werkloosheid: wat zijn de voorwaarden?06/08/20 - 06:54 De consumptiecheque van A tot Z16/07/20 - 06:55 Het corona-tijdskrediet: iets voor jouw medewerkers?15/07/20 - 18:43 Tijdelijke werkloosheid vanaf september: zo ben je mee30/01/20 - 10:30 Onbeperkt verlof geven, mag dat?23/01/20 - 14:49 Zal technologie de HR-wereld veranderen?12/12/19 - 06:58 Moet je altijd een eindejaarspremie betalen?28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!

Blog

16/07/20 - 06:53 Naar een kwaliteitslabel voor het thuiskantoor11/06/20 - 06:54 Een inclusieve mentaliteit opbouwen in je team, hoe doe je dat?28/05/20 - 06:39 Waarom inzetten op gelijk loon voor mannen en vrouwen niet genoeg is16/01/20 - 06:32 Waarom op de toppen van je tenen staan, pijn doet05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn

Jobhop

14/10/20 - 21:53 Jobhop: Kurt Van Raemdonck14/10/20 - 21:47 Jobhop: Claudia Baes14/10/20 - 21:42 Jobhop: Dieter Hinnens01/10/20 - 06:42 Ann Cattelain wordt CEO van Federgon30/09/20 - 16:57 Jobhop: Caroline Aelvoet30/09/20 - 16:55 Jobhop: Floriane Thomas30/09/20 - 16:52 Jobhop: Peter Van Ostaeyen16/09/20 - 18:44 Jobhop: Els Debaere16/09/20 - 18:40 Jobhop: Tom Verstraete16/09/20 - 18:31 Jobhop: Stephanie Timmermans

Events

12/04/21 - 14:09 HRPro nationaal congres: Learn - Grow - Win14/03/21 - 18:41 Leiderschap vanuit paardenkracht gedemonstreerd14/03/21 - 18:26 On- & Reboarding: how to's12/01/21 - 11:04 Vooringenomenheid, een sluipend gif26/11/20 - 11:52 PMClub: Geen angst voor angst01/10/20 - 09:40 HR, Leadership and Sustainability17/09/20 - 16:06 CSR Professional of the Year 202009/09/20 - 12:51 In hoeverre heeft Covid-19 de Leider besmet? (PMClub)15/04/20 - 15:19 PMC-webinar: Arbeidsmarkt tijdens en na covid-19-periode05/03/20 - 11:40 HR Gala

Dossiers

21/02/21 - 16:26 CSR is een trend, geen hype09/10/20 - 05:14 HR GETOETST18/06/20 - 07:46 Dossier: Ontslag29/03/20 - 15:31 Learning & Development12/12/19 - 06:45 DOSSIER: Individualiseren07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld