Mobiliteit? Stress!!

Wat als driekwart van de bedrijven merkt dat medewerkers stress krijgen door de woon-werkverplaatsing? Dan timmeren ze, meer of minder, intensief aan het mobiliteitsvraagstuk. Met succes?

Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit komen heel wat bedrijven met cijfers naar buiten. We sprokkelden er enkele bij elkaar.

Het Mobiliteitsonderzoek 2019 van Traject, LeasePlan en Hudson peilde naar het antwoord van bedrijven op de mobiliteitsstress van hun medewerkers. 38% werkt intensief aan het mobiliteitsvraagstuk en 46% doet ad hoc bijkomende inspanningen boven de wettelijke verplichtingen. Het valt op dat vier op vijf bedrijven inzetten op duurzame alternatieven voor hun medewerkers: meestal de fiets (met fietsenstallingen, douches, fietsleasing, fietsvergoeding) en het openbaar vervoer.

Ongeveer een op drie stimuleert ook georganiseerd gemeenschappelijk vervoer door in te zetten op carpooling of het inleggen van een bedrijfsbus. Bovendien zegt ongeveer de helft van de bedrijven regelmatig interne acties te organiseren om het personeel te sensibiliseren op vlak van mobiliteit. In een derde van de organisaties werd ook reeds een mobiliteitscoördinator aangesteld om het mobiliteitsbeleid in goede banen te leiden.    

Groenere wagens

Een andere opvallende tendens is merkbaar in het wagenpark van de meeste organisaties. Maar liefst 70% van de bedrijven biedt naast diesel- en benzinewagens ook alternatieven aan zoals elektrische wagens, hybride wagens, CNG- of LPG-wagens. Ongeveer de helft van de organisaties beloont een duurzame wagenkeuze zelfs door het toekennen van een financieel voordeel. Ook de CO2-uitstoot wordt bij de helft van de organisaties aangekaart en in richtlijnen gegoten. Tegen 2021 wil een vijfde van de organisaties de CO2-uitstoot terugbrengen naar 100g/km. Tegen 2024 wenst 34% zelfs over te schakelen op een volledig elektrische vloot.

(Eigen) auto blijft meest populair voor woon-werkverplaatsing

Toch blijft de auto voor Belgen nog de meest populaire keuze voor de woon-werkverplaatsing. Liefst 72% kruipt achter het stuur om naar het werk te gaan: 56% doet met de eigen wagen, 14% gebruikt een bedrijfswagen. De deelauto en carpooling worden beperkt ingezet. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van SD Worx. Franse werknemers kiezen nog iets meer voor de auto (75%), Nederlanders (64%) en Engelsen (65%) het minst. Het openbaar vervoer (21%) en steeds meer ook de fiets (21%) volgen. Het verbaast waarschijnlijk niet dat Nederlanders het vaakst naar het werk trappen (39%), misschien wel dat België op de tweede plek staat, weliswaar op een behoorlijke afstand.

Iedereen op de fietsOnderzoek van Acerta komt op 13% fietsende werknemers in België, ruim dubbel zoveel als vijf jaar geleden. Meest enthousiaste fietsers zijn de Vlamingen (15,2%), met de provincie Antwerpen (21,5%) als koploper. Snelste groeier is Limburg.

Alle leeftijden, met uitzondering van de 63+, grijpen steeds vaker naar de fiets. De gemiddelde leeftijd is 41 jaar en 4 maanden, in 2013 was dit nog 40 jaar. De gemiddelde afstand nam toe van 7,3 km naar 9,4 km. Bijna een op tien rijdt zelfs meer dan 30 km enkel

Pendelen: we klagen, maar laten het daarbij

Gemiddeld legt de Belg 43,3 kilometer per dag af van en naar het werk, berekende Randstad. Tien jaar geleden was dit met 34,1 kilometer een stuk minder. Ook het aantal pendelminuten nam toe van 60 naar 77 minuten. 43% van de Belgische pendelaars is dagelijks minstens een uur onderweg, bijna een kwart meer dan anderhalf uur.

Net geen een op drie pendelaars ervaart de woon-werkverplaatsing als een slecht gebruik van zijn tijd. Britten (19%) en Nederlanders (20%) zijn hierover minder gefrustreerd. Toch is 85% van de Belgen niet van plan om van werk te veranderen, omwille van het woon-werkverkeer. Verhuizen is al helemaal taboe ( slechts 6% zou dit overwegen).

Publicatiedatum: 19/09/2019 - 07:10

HRM

16/01/20 - 06:30 Het voordeligste individuele bonussysteem? Niet de loonbonus!09/01/20 - 05:58 Hoe rekruteer jij nieuwe medewerkers?09/01/20 - 05:54 Helaas, helft werknemers is te zwaar19/12/19 - 06:51 Toon wat meer lef in je loonbeleid!19/12/19 - 06:49 Laat medewerkers mee hun job invullen19/12/19 - 06:49 CASE: Groep Zorg Heilige Familie12/12/19 - 06:51 Naar een cafetariaplan voor tijd12/12/19 - 06:50 Case Carglass: flexibiliteit motiveert05/12/19 - 07:00 Vinçotte: Stevige transformatie met HR in pole position28/11/19 - 07:02 Winst delen met je medewerkers?

Arbeidsmarkt & -beleid

16/01/20 - 06:28 Waarom vinden 50-plussers moeilijker een job?09/01/20 - 05:55 HR in 2020: wat mogen we verwachten?19/12/19 - 06:50 40% van je loon sparen voor je pensioen18/12/19 - 16:03 Is jouw job duurzaam (genoeg)?12/12/19 - 06:58 VDAB pleit voor meer inclusie op de arbeidsmarkt12/12/19 - 06:57 Impact uitoefenen kan je ook zelf05/12/19 - 06:45 Ook sector Loopbaanbegeleiding krijgt eigen platform05/12/19 - 06:16 Stress nekt werkbaar werk21/11/19 - 07:13 Arbeidsmarkt in 2030: maak ruimte voor paradijsvogels21/11/19 - 06:02 Een op vier past werk aan voor kinderen

Leiderschap

28/11/19 - 06:55 BOEK: Hoe overleef je netwerkdrinks?28/11/19 - 06:51 Innoveer als een start-up!14/11/19 - 06:45 Expeditie Leiderschap08/11/19 - 12:29 Word jij de CSR Professional of the Year 2019?05/09/19 - 06:13 Verbied jij je werknemer te appen in de auto?25/07/19 - 06:58 Hou je millennials aan boord!18/07/19 - 07:16 Diversiteit is geen zegen voor een team13/06/19 - 06:01 VUB-onderzoeker laat robots en mensen beter samenwerken02/05/19 - 08:10 Time = money? Niets van!02/05/19 - 06:58 BOEK: Trots!

Juridisch

12/12/19 - 06:58 Moet je altijd een eindejaarspremie betalen?28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!14/11/19 - 06:42 Ben je écht ziek of gespeeld?07/11/19 - 06:47 Leren en werken? Wat zeggen de regionale regeerakkoorden24/10/19 - 07:00 Werkzekerheidsclausule: is ontslag nog mogelijk?10/10/19 - 07:10 Voer geen HR-beleid voor externe medewerkers10/10/19 - 07:09 HR en de vrees voor discriminatie03/10/19 - 06:49 Procedure voor sociale verkiezingen te lang?26/09/19 - 07:14 Kies vooral het juiste paritair comité12/09/19 - 06:41 De bedrijfswagen, achillespees van de arbeidsmarkt

Blog

16/01/20 - 06:32 Waarom op de toppen van je tenen staan, pijn doet05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen06/02/19 - 06:36 Roderen op 35 en pieken op 55 jaar20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People

Jobhop

15/01/20 - 20:22 Jobhop: An Rutten15/01/20 - 19:51 Jobhop: Elsemarie Van de Wauwer15/01/20 - 06:02 Jobhop: Ann Leonard08/01/20 - 21:25 Jobhop: Hilde Janssens08/01/20 - 21:24 Jobhop: Elke Berghmans08/01/20 - 21:20 Jobhop: Ann Baeyens18/12/19 - 15:34 Jobhop: Femke Rolies18/12/19 - 15:30 Jobhop: Carolien Scheers18/12/19 - 15:24 Jobhop: Ann De Ryck11/12/19 - 18:33 Jobhop: Hilde De Volder

Events

01/12/19 - 10:35 Creëren we duurzame jobs tegen 2030?08/11/19 - 12:02 CSR Professional of the Year 201903/09/19 - 13:44 2030: a Work Space Odyssey met Fons Leroy05/06/19 - 12:31 COME IN Award05/06/19 - 12:05 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen'22/05/19 - 16:13 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen' (gratis)20/03/19 - 10:51 HRPro.be Digital Day05/02/19 - 16:53 HR Gala 201921/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year 2018

Dossiers

09/01/20 - 05:14 HR GETOETST12/12/19 - 06:45 DOSSIER: Individualiseren07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?