Mobiliteit? Stress!!

Wat als driekwart van de bedrijven merkt dat medewerkers stress krijgen door de woon-werkverplaatsing? Dan timmeren ze, meer of minder, intensief aan het mobiliteitsvraagstuk. Met succes?

Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit komen heel wat bedrijven met cijfers naar buiten. We sprokkelden er enkele bij elkaar.

Het Mobiliteitsonderzoek 2019 van Traject, LeasePlan en Hudson peilde naar het antwoord van bedrijven op de mobiliteitsstress van hun medewerkers. 38% werkt intensief aan het mobiliteitsvraagstuk en 46% doet ad hoc bijkomende inspanningen boven de wettelijke verplichtingen. Het valt op dat vier op vijf bedrijven inzetten op duurzame alternatieven voor hun medewerkers: meestal de fiets (met fietsenstallingen, douches, fietsleasing, fietsvergoeding) en het openbaar vervoer.

Ongeveer een op drie stimuleert ook georganiseerd gemeenschappelijk vervoer door in te zetten op carpooling of het inleggen van een bedrijfsbus. Bovendien zegt ongeveer de helft van de bedrijven regelmatig interne acties te organiseren om het personeel te sensibiliseren op vlak van mobiliteit. In een derde van de organisaties werd ook reeds een mobiliteitscoördinator aangesteld om het mobiliteitsbeleid in goede banen te leiden.    

Groenere wagens

Een andere opvallende tendens is merkbaar in het wagenpark van de meeste organisaties. Maar liefst 70% van de bedrijven biedt naast diesel- en benzinewagens ook alternatieven aan zoals elektrische wagens, hybride wagens, CNG- of LPG-wagens. Ongeveer de helft van de organisaties beloont een duurzame wagenkeuze zelfs door het toekennen van een financieel voordeel. Ook de CO2-uitstoot wordt bij de helft van de organisaties aangekaart en in richtlijnen gegoten. Tegen 2021 wil een vijfde van de organisaties de CO2-uitstoot terugbrengen naar 100g/km. Tegen 2024 wenst 34% zelfs over te schakelen op een volledig elektrische vloot.

(Eigen) auto blijft meest populair voor woon-werkverplaatsing

Toch blijft de auto voor Belgen nog de meest populaire keuze voor de woon-werkverplaatsing. Liefst 72% kruipt achter het stuur om naar het werk te gaan: 56% doet met de eigen wagen, 14% gebruikt een bedrijfswagen. De deelauto en carpooling worden beperkt ingezet. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van SD Worx. Franse werknemers kiezen nog iets meer voor de auto (75%), Nederlanders (64%) en Engelsen (65%) het minst. Het openbaar vervoer (21%) en steeds meer ook de fiets (21%) volgen. Het verbaast waarschijnlijk niet dat Nederlanders het vaakst naar het werk trappen (39%), misschien wel dat België op de tweede plek staat, weliswaar op een behoorlijke afstand.

Iedereen op de fietsOnderzoek van Acerta komt op 13% fietsende werknemers in België, ruim dubbel zoveel als vijf jaar geleden. Meest enthousiaste fietsers zijn de Vlamingen (15,2%), met de provincie Antwerpen (21,5%) als koploper. Snelste groeier is Limburg.

Alle leeftijden, met uitzondering van de 63+, grijpen steeds vaker naar de fiets. De gemiddelde leeftijd is 41 jaar en 4 maanden, in 2013 was dit nog 40 jaar. De gemiddelde afstand nam toe van 7,3 km naar 9,4 km. Bijna een op tien rijdt zelfs meer dan 30 km enkel

Pendelen: we klagen, maar laten het daarbij

Gemiddeld legt de Belg 43,3 kilometer per dag af van en naar het werk, berekende Randstad. Tien jaar geleden was dit met 34,1 kilometer een stuk minder. Ook het aantal pendelminuten nam toe van 60 naar 77 minuten. 43% van de Belgische pendelaars is dagelijks minstens een uur onderweg, bijna een kwart meer dan anderhalf uur.

Net geen een op drie pendelaars ervaart de woon-werkverplaatsing als een slecht gebruik van zijn tijd. Britten (19%) en Nederlanders (20%) zijn hierover minder gefrustreerd. Toch is 85% van de Belgen niet van plan om van werk te veranderen, omwille van het woon-werkverkeer. Verhuizen is al helemaal taboe ( slechts 6% zou dit overwegen).

Publicatiedatum: 19/09/2019 - 07:10

HRM

18/10/19 - 11:13 Emmaüs wordt HR-ambassadeur 201918/10/19 - 07:50 EMMAüS: Gezamenlijke visietekst vormt stevige basis voor maatwerk17/10/19 - 07:15 Werkgevers steeds flexibeler met arbeidstijd17/10/19 - 06:42 Burn-outpreventie bij UZA: Hoe kleurt je dag?03/10/19 - 07:15 Hoe zet je een online leerplatform op?26/09/19 - 06:30 Mogen we nog ongelukkig zijn?19/09/19 - 07:18 Alternatieve mobiliteitsoplossingen nog steeds populair05/09/19 - 06:16 Werkgevers onderschatten het belang van flexibele verloning22/08/19 - 07:13 6 maatregelen om inzetbaarheid te stimuleren01/08/19 - 06:19 Mobiliteitsvergoeding of mobiliteitsbudget?

Arbeidsmarkt & -beleid

17/10/19 - 06:47 Wat zijn de 10 buzzwoorden in cv’s?16/10/19 - 19:30 1 op de 7 werknemers in België is niet-Belg10/10/19 - 06:50 Waar zoeken Belgen naar een job?09/10/19 - 17:05 Mediahuis en DPG Media lanceren nieuwe JOBAT26/09/19 - 07:15 HR Pros … we are the ones!26/09/19 - 06:38 Ontdek de échte bedrijfswaarden19/09/19 - 07:20 Millennials schatten bedrijven niet hoog in19/09/19 - 07:16 Wat doet digitaal met medewerkers?19/09/19 - 07:15 Ben jij een data-scientist?12/09/19 - 07:43 Wie durft zich ‘digital leader’ noemen?

Leiderschap

05/09/19 - 06:13 Verbied jij je werknemer te appen in de auto?25/07/19 - 06:58 Hou je millennials aan boord!18/07/19 - 07:16 Diversiteit is geen zegen voor een team13/06/19 - 06:01 VUB-onderzoeker laat robots en mensen beter samenwerken02/05/19 - 08:10 Time = money? Niets van!02/05/19 - 06:58 BOEK: Trots!11/04/19 - 06:45 Mobiliteit: de ene provincie is de andere niet04/04/19 - 07:40 BOEK: Impact in actie04/04/19 - 06:43 Wat houdt jou tegen om duurzaam te ondernemen?14/03/19 - 06:24 Een nieuwe baas: mag het iets jonger zijn?

Juridisch

10/10/19 - 07:10 Voer geen HR-beleid voor externe medewerkers10/10/19 - 07:09 HR en de vrees voor discriminatie03/10/19 - 06:49 Procedure voor sociale verkiezingen te lang?26/09/19 - 07:14 Kies vooral het juiste paritair comité12/09/19 - 06:41 De bedrijfswagen, achillespees van de arbeidsmarkt29/08/19 - 07:33 Loonbeslag, wat doe je ermee?22/08/19 - 06:34 Kan een werknemer afstand doen van zijn rechten?01/08/19 - 07:26 Zijn geschenken een vorm van loon?18/07/19 - 07:52 Nu is het genoeg! Tijd voor een tuchtsanctie04/07/19 - 07:16 Wat met de groepsverzekering bij ontslag?

Blog

03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen06/02/19 - 06:36 Roderen op 35 en pieken op 55 jaar20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren

Jobhop

16/10/19 - 20:31 Jobhop: Katrien De Pillecyn16/10/19 - 20:25 Jobhop: Olivier Van den Broecke16/10/19 - 20:20 Jobhop: Fabienne Cornelis10/10/19 - 07:36 Jobhop: Jan Bouwen10/10/19 - 07:33 Jobhop: Isabeau Van Zeebroeck10/10/19 - 06:59 Jobhop: Frederik Heylen03/10/19 - 07:14 Hilde Crevits wordt nieuwe Vlaams minister van Werk03/10/19 - 07:12 Jobhop: Erik Van den Branden03/10/19 - 07:08 Jobhop: André Swannet03/10/19 - 07:07 Jobhop: Peggy Everaert

Events

03/09/19 - 13:44 2030: a Work Space Odyssey met Fons Leroy05/06/19 - 12:31 COME IN Award05/06/19 - 12:05 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen'22/05/19 - 16:13 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen' (gratis)20/03/19 - 10:51 HRPro.be Digital Day05/02/19 - 16:53 HR Gala 201921/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year 201824/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!04/10/18 - 15:21 Iedereen coachee

Dossiers

17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.006/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging