‘Hier kan je al vrij jong leidinggeven'

Valerie Thoen, Kinepolis“Kinepolis is een ‘love brand’ en marktleider in België, dat helpt om mensen aan te trekken. Toch moeten we alert blijven, actief werken aan onze uitstraling als werkgever en medewerkers voldoende kansen geven om zich te ontwikkelen”, zegt Valerie Thoen, International Human Capital Director op het Acerta Panel Event. “Hier kan je al vrij jong leidinggevende verantwoordelijkheden opnemen.”

“In de andere landen is onze positie minder sterk – we zijn er geen marktleider - en moeten we volop inzetten op employer branding”, gaat Valerie Thoen verder. “Maar  ook in België blijven sommige gespecialiseerde profielen moeilijk te vinden. Denk aan business controllers of web developers. Dat Kinepolis een gegeerde werkgever is, wil niet zeggen dat we achterover mogen leunen. We moeten alert blijven. Ook al omdat het gedrag van werkzoekenden verandert. Ze hebben andere verwachtingen dan vroeger.”

Kinepolis heeft jaarlijks liefst 1100 studenten in dienst. Je hebt dus de ideale bron voor rekrutering bij de hand, niet?

DEBAT: Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte

Valerie Thoen ging op het 2e Acerta Panel Event in debat met Heidi Stieglitz, VP HR bij Melexis, en Bart Buysse, CEO bij voedingsfederatie Fevia.

Alles over dit boeiende gesprek lees je volgende week hier!

Valerie Thoen: “Deze studenten zijn inderdaad grote fan van Kinepolis. Toch zien we dat nog te weinig studenten de stap naar onze organisatie zetten wanneer ze een vaste job zoeken. Ik denk dat onze loopbaanmogelijkheden te weinig bekend zijn. Het zijn ook deels gescheiden werelden: als student werken ze in een uitvoerende functie, als afgestudeerde zoeken ze totaal andere jobs. We moeten veel meer bewustzijn creëren over welke jobs en loopbaanmogelijkheden we bieden. Om zo pasafgestudeerden onmiddellijk aan te trekken, of om hen later in de carrière te boeien.”

Kinepolis is een aantrekkelijke werkgever voor werkzoekenden. Blijft de organisatie aantrekkelijk voor wie er werkt?

Valerie Thoen: “We kennen een relatief laag verloop en een hoge anciënniteit. Werknemers beschouwen ons als een leuke werkgever. Nochtans is het geen evidente sector. In de bioscoopwereld is er veel weekendwerk, avondwerk… Qua work-life balance is dat niet altijd even gemakkelijk. We proberen de last te beperken en er correct mee om te gaan maar wie hier komt werken, weet dat dat erbij hoort. Daarover zijn we duidelijk van bij het begin.”

Waarmee weet Kinepolis zijn medewerkers te boeien?

Valerie Thoen: “Onze medewerkers krijgen heel wat ruimte om zelfstandig te werken. Autonomie en ondernemerschap dragen we hoog in het vaandel. Denk maar aan een verantwoordelijke voor een bioscoopcomplex. Die is in de praktijk zowat de zaakvoerder van een bedrijf met een 100-tal medewerkers. Vaak zijn deze verantwoordelijken dertigers. En als twintiger kan je gerust teamleader zijn van een groep jobstudenten. Ongeveer 10% van al onze medewerkers is ‘business owner’, wat betekent dat je verantwoordelijkheid draagt over afdelingsdoelstellingen (zoals klanten- en medewerkerstevredenheid) en - budget. Die ‘bottom up’-benadering zit echt in ons DNA,  op jonge leeftijd leren onze mensen leiding geven en initiatief nemen om de lat steeds hoger te leggen, in alles wat we doen. We geven snel veel verantwoordelijkheid.”

Werken er dan vooral jonge mensen in de organisatie?

Valerie Thoen: “Door het grote aandeel studenten waar we beroep op doen, is ongeveer 60% van onze werknemers jonger dan 30. Studenten buiten beschouwing gelaten, betreft het een evenwichtige mix van leeftijden. Het aandeel 45-plussers neemt zelfs toe omdat mensen lang in dienst blijven, vooral dan in het hoofdkantoor of het Cinema Support Center zoals we het hier sinds kort noemen.”

Zijn er nog andere aspecten waarop HR inzet om medewerkers aan zich te binden? Uit de Acerta-studie blijkt dat medewerkers bijvoorbeeld baat hebben bij verloning op maat.

Valerie Thoen: “We zorgen voor een marktconforme beloning en extralegale voordelen. Bovendien krijgen mensen al op vrij laag niveau budgetverantwoordelijkheid en daaraan gekoppeld een resultaatsgebonden bonus. Daarnaast zijn er de leuke extra’s rond het métier: ‘rode-loper’-activiteiten, een Kinepolis-pas om gratis naar de film te gaan … Dit is een dankbare sector voor zo’n extra’s.

Er leeft heel wat passie in de organisatie. De klant centraal, teamwerk, operationeel uitblinken en flexibiliteit zijn gedragswaarden die Kinepolis hoog in het vaandel draagt. En een hands-on mentaliteit: mouwen opstropen en erin duiken. We verwachten van iedereen dat ze daar individueel en als team invulling aan geven.

Toch vinden we het ook belangrijk om echt te weten hoe tevreden onze medewerkers zijn. Daarom voerden we afgelopen jaar voor het eerst een ‘Great Place to Work’-onderzoek en maken we jaarlijks gebruik van onze personeelstevredenheidsenquête, de Personal Satisfaction Index, die we analyseren tot op het niveau van de bioscoopcomplexen en teams.”

41% van de werknemers in België volgde het voorbije jaar geen algemene opleiding, 49% kreeg geen technische opleiding. Dat zijn stevige cijfers. Hoe belangrijk is opleiding bij Kinepolis?

Valerie Thoen: “Ons motto is: ‘Plus est en nous’, er zit meer in ieder van ons en we willen het beste uit onze mensen halen. Daarom dat we sterk inzetten op ontwikkelen en doorgroeien. We zitten middenin een belangrijk vernieuwingstraject van onze Kinepolis Academy waarin we alles rond training en ontwikkeling willen samenbrengen. Er zijn verschillende trajecten die mensen kunnen volgen. Zo werken we hard aan de onboardingtrajecten in zowel het Cinema Support Center als de verschillende bioscoopcomplexen. Bij het starterstraject dat we als eerste willen uitrollen, ligt de nadruk op cultuur en de job op zich. Later maken we werk van de ‘professional@Kinepolis’ waarbij er functiegericht wordt gewerkt. Ook onze leidinggevenden worden specifiek begeleid en gecoacht. Tot slot zijn er nog de langlopende opleidingen bijvoorbeeld rond lean of innovatie. Wanneer opleidingen een duidelijke meerwaarde bieden dan krijgen medewerkers makkelijk de toestemming om deze te volgen.

Een bedrijf dat wil innoveren heeft steeds nieuwe ideeën nodig. Ideeën die we graag ook bij onze medewerkers sprokkelen. Met het Innovation Lab willen we elke medewerker aansporen om out-of-the-box te denken en te durven ‘ondernemen’. Elk kwartaal worden de beste ideeën geselecteerd en worden er teams samengesteld om deze ideeën verder uit te werken.”

Hoe vlot loopt de interne mobiliteit in de organisatie?

Valerie Thoen: “Daar is nog beterschap mogelijk. Met ‘talent on the move' benadrukken we dat mobiliteit belangrijk is maar ook dat mensen hun loopbaan in eigen handen moeten nemen. Concreet maken we alle vacatures eerst intern bekend zodat mensen zich kandidaat kunnen stellen, eventueel een development center kunnen doorlopen etc. Maar ook internationaal zijn er doorgroeimogelijkheden. Recent was er nog een medewerker die gestart was in het complex in Antwerpen, nadien bij een acquisitie doorgroeide  naar een functie in Nederland, vervolgens manager werd van het nieuw op te starten complex in Utrecht en nu de hele Operations Support opneemt in Canada. Het is een mooi voorbeeld van wat hier mogelijk is, maar we bieden ook nationaal boeiende carrières aan. Je hoeft niet noodzakelijk de grens over.”

Hebben jullie een duidelijk beeld van het aanwezige talent?

Valerie Thoen: “We zijn gestart met een Talent Factory om interne talenten in kaart te brengen met het oog op ontwikkelingskansen en doorgroeimogelijkheden. Twee maal per jaar doen we aan talentmapping. Iedereen is een talent, dat is onze basisvisie. Ook de studenten horen daarbij. Er zijn altijd mensen die klaar staan om door te groeien, of waarvan we vinden dat ze ervoor klaar zijn maar nog een duwtje kunnen gebruiken.”

Tot slot: jullie bieden medewerkers heel wat ontwikkelingsmogelijkheden, maar je kan nooit alle groeiverwachtingen inlossen. Hoe lossen jullie dit op?

Valerie Thoen: “Expectation management, ja, dat is een moeilijke. Loopbaangesprekken met medewerkers houden een risico in. Medewerkers spreken hun verwachtingen uit, geven aan in welke rollen ze zichzelf graag zouden zien. Maar het is niet altijd mogelijk om hierop een antwoord te bieden. Je moet die rollen, jobs … beschikbaar hebben in je organisatie.

We zijn daarom bescheidener geworden: we willen de dromen en verwachtingen van iedereen graag kennen, maar de context noopt ons om realistisch te blijven. Er is altijd de kans dat iemand klaar is voor een volgende stap, maar dat die stap niet mogelijk is op dat moment. We vangen dit zo goed mogelijk op door mensen in te zetten in projecten rond innovatie of leiderschap. Die projecten lopen steeds aanvullend aan een functie. We halen medewerkers hiervoor niet volledig weg uit hun job. Mensen willen immers nog steeds concreet bijdragen aan de organisatie.”Artikel in partnerschap met Acerta

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte'.
Publicatiedatum: 21/03/2019 - 07:11
Auteur: Katleen Weytjens

HRM

19/02/21 - 15:19 Optimisten functioneren beter10/12/20 - 07:43 Kwart bedienden krijgt bonus in 202010/12/20 - 07:26 Carglass: 'De beste werkplek waar je ooit zult werken'10/12/20 - 06:04 Ziek op vrijdag? Veel kans dat het opgehoopte frustratie is26/11/20 - 08:59 Aanpassingsvermogen van medewerkers als voornaamste ‘future skill’26/11/20 - 07:13 Carglass verkozen tot HR-ambassadeur 202012/11/20 - 07:08 Wat is de kijk van werkgevers op verloning?12/11/20 - 06:38 Driekwart meer geleidelijke werkhervattingen na ziekte29/10/20 - 08:58 4 op de 10 werknemers hebben meer stress29/10/20 - 08:25 Wat bepaalt het werkgeluk van de HR-professional?

Arbeidsmarkt & -beleid

12/05/21 - 07:44 Corona of niet, bedrijven blijven duurzaam werken12/05/21 - 07:41 Nederlanders krijgen slechts om de 5 jaar vrijaf op Bevrijdingsdag26/11/20 - 09:00 Discriminatie? Eigen schuld!11/11/20 - 07:10 69% werknemers wil vakbond als medebestuurder van bedrijf29/10/20 - 08:24 Coronacrisis boycot aanwerving jongeren14/10/20 - 22:16 Minder extralegale voordelen maar lagere heffing op loon01/10/20 - 07:38 Arbeidsmarkt staat stil: minder aanwervingen, minder ontslagen17/09/20 - 06:43 Hoe kijkt de werkwereld naar Covid-19?17/09/20 - 06:32 Artificiële intelligentie voorspelt welke jobs jij interessant vindt02/09/20 - 21:52 Studentenjobs herstellen van coronaschok

Leiderschap

12/05/21 - 07:58 Breuken in psychologisch contract triggeren burn-out12/05/21 - 07:42 België scoort in lijst landen met ‘meest bekeken werknemers’26/02/21 - 12:30 Philippe Weiler (Lidl) verkozen tot CSR Professional of the Year 202019/02/21 - 15:17 Managers lonken naar de buitendeur16/02/21 - 15:59 Finalist CSR Professional of the Year Philippe Weiler16/02/21 - 15:55 Finalist CSR Professional of the Year Winok Oplinus16/02/21 - 15:44 Finalist CSR Professional of the Year Marleen Evenepoel15/02/21 - 10:38 Duurzaam ondernemen, waarom (niet)?10/12/20 - 06:54 Hoge variabele beloning top is zegen en vloek voor winst26/11/20 - 07:23 Corona boost vertrouwen in werknemers

Juridisch

12/11/20 - 06:49 Sociale verkiezingen: wie stemt online?17/09/20 - 06:19 Ook mantelzorgers kunnen nu thematisch verlof opnemen20/08/20 - 07:23 Tijdelijke of economische werkloosheid: wat zijn de voorwaarden?06/08/20 - 06:54 De consumptiecheque van A tot Z16/07/20 - 06:55 Het corona-tijdskrediet: iets voor jouw medewerkers?15/07/20 - 18:43 Tijdelijke werkloosheid vanaf september: zo ben je mee30/01/20 - 10:30 Onbeperkt verlof geven, mag dat?23/01/20 - 14:49 Zal technologie de HR-wereld veranderen?12/12/19 - 06:58 Moet je altijd een eindejaarspremie betalen?28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!

Blog

16/07/20 - 06:53 Naar een kwaliteitslabel voor het thuiskantoor11/06/20 - 06:54 Een inclusieve mentaliteit opbouwen in je team, hoe doe je dat?28/05/20 - 06:39 Waarom inzetten op gelijk loon voor mannen en vrouwen niet genoeg is16/01/20 - 06:32 Waarom op de toppen van je tenen staan, pijn doet05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn

Jobhop

14/10/20 - 21:53 Jobhop: Kurt Van Raemdonck14/10/20 - 21:47 Jobhop: Claudia Baes14/10/20 - 21:42 Jobhop: Dieter Hinnens01/10/20 - 06:42 Ann Cattelain wordt CEO van Federgon30/09/20 - 16:57 Jobhop: Caroline Aelvoet30/09/20 - 16:55 Jobhop: Floriane Thomas30/09/20 - 16:52 Jobhop: Peter Van Ostaeyen16/09/20 - 18:44 Jobhop: Els Debaere16/09/20 - 18:40 Jobhop: Tom Verstraete16/09/20 - 18:31 Jobhop: Stephanie Timmermans

Events

12/04/21 - 14:09 HRPro nationaal congres: Learn - Grow - Win14/03/21 - 18:41 Leiderschap vanuit paardenkracht gedemonstreerd14/03/21 - 18:26 On- & Reboarding: how to's12/01/21 - 11:04 Vooringenomenheid, een sluipend gif26/11/20 - 11:52 PMClub: Geen angst voor angst01/10/20 - 09:40 HR, Leadership and Sustainability17/09/20 - 16:06 CSR Professional of the Year 202009/09/20 - 12:51 In hoeverre heeft Covid-19 de Leider besmet? (PMClub)15/04/20 - 15:19 PMC-webinar: Arbeidsmarkt tijdens en na covid-19-periode05/03/20 - 11:40 HR Gala

Dossiers

09/10/20 - 05:14 HR GETOETST18/06/20 - 07:46 Dossier: Ontslag29/03/20 - 15:31 Learning & Development12/12/19 - 06:45 DOSSIER: Individualiseren07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype