‘Hier kan je al vrij jong leidinggeven'

Valerie Thoen, Kinepolis“Kinepolis is een ‘love brand’ en marktleider in België, dat helpt om mensen aan te trekken. Toch moeten we alert blijven, actief werken aan onze uitstraling als werkgever en medewerkers voldoende kansen geven om zich te ontwikkelen”, zegt Valerie Thoen, International Human Capital Director op het Acerta Panel Event. “Hier kan je al vrij jong leidinggevende verantwoordelijkheden opnemen.”

“In de andere landen is onze positie minder sterk – we zijn er geen marktleider - en moeten we volop inzetten op employer branding”, gaat Valerie Thoen verder. “Maar  ook in België blijven sommige gespecialiseerde profielen moeilijk te vinden. Denk aan business controllers of web developers. Dat Kinepolis een gegeerde werkgever is, wil niet zeggen dat we achterover mogen leunen. We moeten alert blijven. Ook al omdat het gedrag van werkzoekenden verandert. Ze hebben andere verwachtingen dan vroeger.”

Kinepolis heeft jaarlijks liefst 1100 studenten in dienst. Je hebt dus de ideale bron voor rekrutering bij de hand, niet?

DEBAT: Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte

Valerie Thoen ging op het 2e Acerta Panel Event in debat met Heidi Stieglitz, VP HR bij Melexis, en Bart Buysse, CEO bij voedingsfederatie Fevia.

Alles over dit boeiende gesprek lees je volgende week hier!

Valerie Thoen: “Deze studenten zijn inderdaad grote fan van Kinepolis. Toch zien we dat nog te weinig studenten de stap naar onze organisatie zetten wanneer ze een vaste job zoeken. Ik denk dat onze loopbaanmogelijkheden te weinig bekend zijn. Het zijn ook deels gescheiden werelden: als student werken ze in een uitvoerende functie, als afgestudeerde zoeken ze totaal andere jobs. We moeten veel meer bewustzijn creëren over welke jobs en loopbaanmogelijkheden we bieden. Om zo pasafgestudeerden onmiddellijk aan te trekken, of om hen later in de carrière te boeien.”

Kinepolis is een aantrekkelijke werkgever voor werkzoekenden. Blijft de organisatie aantrekkelijk voor wie er werkt?

Valerie Thoen: “We kennen een relatief laag verloop en een hoge anciënniteit. Werknemers beschouwen ons als een leuke werkgever. Nochtans is het geen evidente sector. In de bioscoopwereld is er veel weekendwerk, avondwerk… Qua work-life balance is dat niet altijd even gemakkelijk. We proberen de last te beperken en er correct mee om te gaan maar wie hier komt werken, weet dat dat erbij hoort. Daarover zijn we duidelijk van bij het begin.”

Waarmee weet Kinepolis zijn medewerkers te boeien?

Valerie Thoen: “Onze medewerkers krijgen heel wat ruimte om zelfstandig te werken. Autonomie en ondernemerschap dragen we hoog in het vaandel. Denk maar aan een verantwoordelijke voor een bioscoopcomplex. Die is in de praktijk zowat de zaakvoerder van een bedrijf met een 100-tal medewerkers. Vaak zijn deze verantwoordelijken dertigers. En als twintiger kan je gerust teamleader zijn van een groep jobstudenten. Ongeveer 10% van al onze medewerkers is ‘business owner’, wat betekent dat je verantwoordelijkheid draagt over afdelingsdoelstellingen (zoals klanten- en medewerkerstevredenheid) en - budget. Die ‘bottom up’-benadering zit echt in ons DNA,  op jonge leeftijd leren onze mensen leiding geven en initiatief nemen om de lat steeds hoger te leggen, in alles wat we doen. We geven snel veel verantwoordelijkheid.”

Werken er dan vooral jonge mensen in de organisatie?

Valerie Thoen: “Door het grote aandeel studenten waar we beroep op doen, is ongeveer 60% van onze werknemers jonger dan 30. Studenten buiten beschouwing gelaten, betreft het een evenwichtige mix van leeftijden. Het aandeel 45-plussers neemt zelfs toe omdat mensen lang in dienst blijven, vooral dan in het hoofdkantoor of het Cinema Support Center zoals we het hier sinds kort noemen.”

Zijn er nog andere aspecten waarop HR inzet om medewerkers aan zich te binden? Uit de Acerta-studie blijkt dat medewerkers bijvoorbeeld baat hebben bij verloning op maat.

Valerie Thoen: “We zorgen voor een marktconforme beloning en extralegale voordelen. Bovendien krijgen mensen al op vrij laag niveau budgetverantwoordelijkheid en daaraan gekoppeld een resultaatsgebonden bonus. Daarnaast zijn er de leuke extra’s rond het métier: ‘rode-loper’-activiteiten, een Kinepolis-pas om gratis naar de film te gaan … Dit is een dankbare sector voor zo’n extra’s.

Er leeft heel wat passie in de organisatie. De klant centraal, teamwerk, operationeel uitblinken en flexibiliteit zijn gedragswaarden die Kinepolis hoog in het vaandel draagt. En een hands-on mentaliteit: mouwen opstropen en erin duiken. We verwachten van iedereen dat ze daar individueel en als team invulling aan geven.

Toch vinden we het ook belangrijk om echt te weten hoe tevreden onze medewerkers zijn. Daarom voerden we afgelopen jaar voor het eerst een ‘Great Place to Work’-onderzoek en maken we jaarlijks gebruik van onze personeelstevredenheidsenquête, de Personal Satisfaction Index, die we analyseren tot op het niveau van de bioscoopcomplexen en teams.”

41% van de werknemers in België volgde het voorbije jaar geen algemene opleiding, 49% kreeg geen technische opleiding. Dat zijn stevige cijfers. Hoe belangrijk is opleiding bij Kinepolis?

Valerie Thoen: “Ons motto is: ‘Plus est en nous’, er zit meer in ieder van ons en we willen het beste uit onze mensen halen. Daarom dat we sterk inzetten op ontwikkelen en doorgroeien. We zitten middenin een belangrijk vernieuwingstraject van onze Kinepolis Academy waarin we alles rond training en ontwikkeling willen samenbrengen. Er zijn verschillende trajecten die mensen kunnen volgen. Zo werken we hard aan de onboardingtrajecten in zowel het Cinema Support Center als de verschillende bioscoopcomplexen. Bij het starterstraject dat we als eerste willen uitrollen, ligt de nadruk op cultuur en de job op zich. Later maken we werk van de ‘professional@Kinepolis’ waarbij er functiegericht wordt gewerkt. Ook onze leidinggevenden worden specifiek begeleid en gecoacht. Tot slot zijn er nog de langlopende opleidingen bijvoorbeeld rond lean of innovatie. Wanneer opleidingen een duidelijke meerwaarde bieden dan krijgen medewerkers makkelijk de toestemming om deze te volgen.

Een bedrijf dat wil innoveren heeft steeds nieuwe ideeën nodig. Ideeën die we graag ook bij onze medewerkers sprokkelen. Met het Innovation Lab willen we elke medewerker aansporen om out-of-the-box te denken en te durven ‘ondernemen’. Elk kwartaal worden de beste ideeën geselecteerd en worden er teams samengesteld om deze ideeën verder uit te werken.”

Hoe vlot loopt de interne mobiliteit in de organisatie?

Valerie Thoen: “Daar is nog beterschap mogelijk. Met ‘talent on the move' benadrukken we dat mobiliteit belangrijk is maar ook dat mensen hun loopbaan in eigen handen moeten nemen. Concreet maken we alle vacatures eerst intern bekend zodat mensen zich kandidaat kunnen stellen, eventueel een development center kunnen doorlopen etc. Maar ook internationaal zijn er doorgroeimogelijkheden. Recent was er nog een medewerker die gestart was in het complex in Antwerpen, nadien bij een acquisitie doorgroeide  naar een functie in Nederland, vervolgens manager werd van het nieuw op te starten complex in Utrecht en nu de hele Operations Support opneemt in Canada. Het is een mooi voorbeeld van wat hier mogelijk is, maar we bieden ook nationaal boeiende carrières aan. Je hoeft niet noodzakelijk de grens over.”

Hebben jullie een duidelijk beeld van het aanwezige talent?

Valerie Thoen: “We zijn gestart met een Talent Factory om interne talenten in kaart te brengen met het oog op ontwikkelingskansen en doorgroeimogelijkheden. Twee maal per jaar doen we aan talentmapping. Iedereen is een talent, dat is onze basisvisie. Ook de studenten horen daarbij. Er zijn altijd mensen die klaar staan om door te groeien, of waarvan we vinden dat ze ervoor klaar zijn maar nog een duwtje kunnen gebruiken.”

Tot slot: jullie bieden medewerkers heel wat ontwikkelingsmogelijkheden, maar je kan nooit alle groeiverwachtingen inlossen. Hoe lossen jullie dit op?

Valerie Thoen: “Expectation management, ja, dat is een moeilijke. Loopbaangesprekken met medewerkers houden een risico in. Medewerkers spreken hun verwachtingen uit, geven aan in welke rollen ze zichzelf graag zouden zien. Maar het is niet altijd mogelijk om hierop een antwoord te bieden. Je moet die rollen, jobs … beschikbaar hebben in je organisatie.

We zijn daarom bescheidener geworden: we willen de dromen en verwachtingen van iedereen graag kennen, maar de context noopt ons om realistisch te blijven. Er is altijd de kans dat iemand klaar is voor een volgende stap, maar dat die stap niet mogelijk is op dat moment. We vangen dit zo goed mogelijk op door mensen in te zetten in projecten rond innovatie of leiderschap. Die projecten lopen steeds aanvullend aan een functie. We halen medewerkers hiervoor niet volledig weg uit hun job. Mensen willen immers nog steeds concreet bijdragen aan de organisatie.”Artikel in partnerschap met Acerta

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte'.
Publicatiedatum: 21/03/2019 - 07:11
Auteur: Katleen Weytjens

HRM

03/10/19 - 07:15 Hoe zet je een online leerplatform op?26/09/19 - 06:30 Mogen we nog ongelukkig zijn?19/09/19 - 07:18 Alternatieve mobiliteitsoplossingen nog steeds populair19/09/19 - 07:10 Mobiliteit? Stress!!05/09/19 - 06:16 Werkgevers onderschatten het belang van flexibele verloning22/08/19 - 07:13 6 maatregelen om inzetbaarheid te stimuleren01/08/19 - 06:19 Mobiliteitsvergoeding of mobiliteitsbudget?25/07/19 - 06:57 Even afwezig op het werk?11/07/19 - 06:45 Ouderschapsverlof: een maand zomervakantie met de kinderen04/07/19 - 06:28 Vrouwen betalen hogere prijs voor hun fouten

Arbeidsmarkt & -beleid

10/10/19 - 06:50 Waar zoeken Belgen naar een job?09/10/19 - 17:05 Mediahuis en DPG Media lanceren nieuwe JOBAT26/09/19 - 07:15 HR Pros … we are the ones!26/09/19 - 06:38 Ontdek de échte bedrijfswaarden19/09/19 - 07:20 Millennials schatten bedrijven niet hoog in19/09/19 - 07:16 Wat doet digitaal met medewerkers?19/09/19 - 07:15 Ben jij een data-scientist?12/09/19 - 07:43 Wie durft zich ‘digital leader’ noemen?12/09/19 - 07:42 AI in HR: op zoek naar de droommatch12/09/19 - 06:53 Kankerdiagnose weegt op loongroei van jonge vrouwen

Leiderschap

05/09/19 - 06:13 Verbied jij je werknemer te appen in de auto?25/07/19 - 06:58 Hou je millennials aan boord!18/07/19 - 07:16 Diversiteit is geen zegen voor een team13/06/19 - 06:01 VUB-onderzoeker laat robots en mensen beter samenwerken02/05/19 - 08:10 Time = money? Niets van!02/05/19 - 06:58 BOEK: Trots!11/04/19 - 06:45 Mobiliteit: de ene provincie is de andere niet04/04/19 - 07:40 BOEK: Impact in actie04/04/19 - 06:43 Wat houdt jou tegen om duurzaam te ondernemen?14/03/19 - 06:24 Een nieuwe baas: mag het iets jonger zijn?

Juridisch

10/10/19 - 07:10 Voer geen HR-beleid voor externe medewerkers10/10/19 - 07:09 HR en de vrees voor discriminatie03/10/19 - 06:49 Procedure voor sociale verkiezingen te lang?26/09/19 - 07:14 Kies vooral het juiste paritair comité12/09/19 - 06:41 De bedrijfswagen, achillespees van de arbeidsmarkt29/08/19 - 07:33 Loonbeslag, wat doe je ermee?22/08/19 - 06:34 Kan een werknemer afstand doen van zijn rechten?01/08/19 - 07:26 Zijn geschenken een vorm van loon?18/07/19 - 07:52 Nu is het genoeg! Tijd voor een tuchtsanctie04/07/19 - 07:16 Wat met de groepsverzekering bij ontslag?

Blog

03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen06/02/19 - 06:36 Roderen op 35 en pieken op 55 jaar20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren

Jobhop

10/10/19 - 07:36 Jobhop: Jan Bouwen10/10/19 - 07:33 Jobhop: Isabeau Van Zeebroeck10/10/19 - 06:59 Jobhop: Frederik Heylen03/10/19 - 07:14 Hilde Crevits wordt nieuwe Vlaams minister van Werk03/10/19 - 07:12 Jobhop: Erik Van den Branden03/10/19 - 07:08 Jobhop: André Swannet03/10/19 - 07:07 Jobhop: Peggy Everaert26/09/19 - 09:50 Jobhop: Sabine Geerts26/09/19 - 07:40 Jobhop: Niko Parmentier26/09/19 - 06:56 Jobhop: Pieter Van den Eynde

Events

03/09/19 - 13:44 2030: a Work Space Odyssey met Fons Leroy05/06/19 - 12:31 COME IN Award05/06/19 - 12:05 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen'22/05/19 - 16:13 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen' (gratis)20/03/19 - 10:51 HRPro.be Digital Day05/02/19 - 16:53 HR Gala 201921/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year 201824/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!04/10/18 - 15:21 Iedereen coachee

Dossiers

05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype12/02/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.006/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging