3 tips om je evaluatiesysteem te upgraden

Iedereen heeft nood aan feedback. Daarom hou je nog steeds functionerings-, beoordelings- of evaluatiegesprekken. Waarschijnlijk staan er op dit moment al enkele van die gesprekken in je agenda. Durf je op die momenten wel eens terugvallen op een traditionele routine? Een 1-op-1 terugblik op het voorbije jaar die resulteert in ontwikkelpunten voor het komende jaar?

Dat is best jammer, want een evaluatiegesprek hoeft helemaal geen verplicht nummertje te zijn. Integendeel, als je toch tijd en energie in die jaarlijkse feedbackmomenten steekt, kan je er even goed het beste uit halen. Hoog tijd dus om je traditionele evaluatiegesprekken te upgraden met deze 3 tips.

1) Continue in plaats van jaarlijkse feedback

28% van de managers geeft pas applaus of kritiek op het jaarlijks functioneringsgesprek. In de snel evoluerende omgeving van vandaag klinkt dit een beetje als vijgen na Pasen. En dat is het ook. Medewerkers verwachten tegenwoordig continu feedback op hun functioneren. En daar kan je hen nauwelijks ongelijk in geven. Want dankzij jouw feedback winnen ze informatie in over hun eigen performance én leren ze bij. Dat maakt niet alleen jouw medewerkers, maar ook jouw organisatie wendbaar. Permanente evaluatie met een focus naar de toekomst, is zonder twijfel veel effectiever dan 1 keer per jaar een groot ‘examen’ te organiseren.

2) Talenten in plaats van verbeterpunten

Waarom zou je kwaliteitsvolle medewerkers demotiveren door te blijven hameren op hun verbeterpunten? 95% van de werkgevers wil dat de werknemer met meer positieve energie het functioneringsgesprek verlaat dan bij het binnenkomen. Maar dat bereik je niet door hun zwakke punten te benadrukken.  Focus liever op de sterktes, talenten en passies van je medewerkers. Wanneer zijn zij op hun best? Dat kom je te weten via constructieve dialogen en open communicatie. Begeef je tussen je medewerkers en praat met hen. Ga op zoek naar de raakvlakken tussen hen en jouw organisatie. De drijfveren en talenten van je medewerkers aanspreken én optimaal inzetten, leidt tot meer motivatie, engagement en betere resultaten.

3) Zachte in plaats van harde kant

Werknemers zijn veeleisender en kritischer dan ooit tevoren. De heersende arbeidskrapte speelt daarin uiteraard een grote rol. De kritische werknemer beschikt vandaag over een verlanglijstje met competenties die een leidinggevende moet bezitten. Bovenaan staan o.a.: leiden en coachen, verantwoordelijkheid nemen, communicatief zijn, teamwerk stimuleren, problemen oplossen, beslissingen durven nemen en organiseren. Kom je medewerkers daarom wat tegemoet en stel hen de vraag wat jíj kan betekenen opdat ze zich maximaal op hun talenten kunnen inzetten. Wat hebben ze nodig om de beste versie van zichzelf te zijn? Wat zijn hun ‘succesvoorwaarden’? Toon je bereidheid om te groeien als werkgever door open te staan voor wat je anders of beter kan doen. Je medewerkers zullen het zeker appreciëren om je ook eens van je zachtere kant te zien.

Me@MyBest© helpt je een talentgerichte performancemanagementcyclus op te zetten die energie geeft en motiverend werkt. Meer info

Foto: Shutterstock

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'HR GETOETST'.
Publicatiedatum: 17/01/2019 - 06:55
Auteur: Partnercontent

HRM

19/02/21 - 15:19 Optimisten functioneren beter10/12/20 - 07:43 Kwart bedienden krijgt bonus in 202010/12/20 - 07:26 Carglass: 'De beste werkplek waar je ooit zult werken'10/12/20 - 06:04 Ziek op vrijdag? Veel kans dat het opgehoopte frustratie is26/11/20 - 08:59 Aanpassingsvermogen van medewerkers als voornaamste ‘future skill’26/11/20 - 07:13 Carglass verkozen tot HR-ambassadeur 202012/11/20 - 07:08 Wat is de kijk van werkgevers op verloning?12/11/20 - 06:38 Driekwart meer geleidelijke werkhervattingen na ziekte29/10/20 - 08:58 4 op de 10 werknemers hebben meer stress29/10/20 - 08:25 Wat bepaalt het werkgeluk van de HR-professional?

Arbeidsmarkt & -beleid

12/05/21 - 07:44 Corona of niet, bedrijven blijven duurzaam werken12/05/21 - 07:41 Nederlanders krijgen slechts om de 5 jaar vrijaf op Bevrijdingsdag26/11/20 - 09:00 Discriminatie? Eigen schuld!11/11/20 - 07:10 69% werknemers wil vakbond als medebestuurder van bedrijf29/10/20 - 08:24 Coronacrisis boycot aanwerving jongeren14/10/20 - 22:16 Minder extralegale voordelen maar lagere heffing op loon01/10/20 - 07:38 Arbeidsmarkt staat stil: minder aanwervingen, minder ontslagen17/09/20 - 06:43 Hoe kijkt de werkwereld naar Covid-19?17/09/20 - 06:32 Artificiële intelligentie voorspelt welke jobs jij interessant vindt02/09/20 - 21:52 Studentenjobs herstellen van coronaschok

Leiderschap

12/05/21 - 07:58 Breuken in psychologisch contract triggeren burn-out12/05/21 - 07:42 België scoort in lijst landen met ‘meest bekeken werknemers’26/02/21 - 12:30 Philippe Weiler (Lidl) verkozen tot CSR Professional of the Year 202019/02/21 - 15:17 Managers lonken naar de buitendeur16/02/21 - 15:59 Finalist CSR Professional of the Year Philippe Weiler16/02/21 - 15:55 Finalist CSR Professional of the Year Winok Oplinus16/02/21 - 15:44 Finalist CSR Professional of the Year Marleen Evenepoel15/02/21 - 10:38 Duurzaam ondernemen, waarom (niet)?10/12/20 - 06:54 Hoge variabele beloning top is zegen en vloek voor winst26/11/20 - 07:23 Corona boost vertrouwen in werknemers

Juridisch

12/11/20 - 06:49 Sociale verkiezingen: wie stemt online?17/09/20 - 06:19 Ook mantelzorgers kunnen nu thematisch verlof opnemen20/08/20 - 07:23 Tijdelijke of economische werkloosheid: wat zijn de voorwaarden?06/08/20 - 06:54 De consumptiecheque van A tot Z16/07/20 - 06:55 Het corona-tijdskrediet: iets voor jouw medewerkers?15/07/20 - 18:43 Tijdelijke werkloosheid vanaf september: zo ben je mee30/01/20 - 10:30 Onbeperkt verlof geven, mag dat?23/01/20 - 14:49 Zal technologie de HR-wereld veranderen?12/12/19 - 06:58 Moet je altijd een eindejaarspremie betalen?28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!

Blog

16/07/20 - 06:53 Naar een kwaliteitslabel voor het thuiskantoor11/06/20 - 06:54 Een inclusieve mentaliteit opbouwen in je team, hoe doe je dat?28/05/20 - 06:39 Waarom inzetten op gelijk loon voor mannen en vrouwen niet genoeg is16/01/20 - 06:32 Waarom op de toppen van je tenen staan, pijn doet05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn

Jobhop

14/10/20 - 21:53 Jobhop: Kurt Van Raemdonck14/10/20 - 21:47 Jobhop: Claudia Baes14/10/20 - 21:42 Jobhop: Dieter Hinnens01/10/20 - 06:42 Ann Cattelain wordt CEO van Federgon30/09/20 - 16:57 Jobhop: Caroline Aelvoet30/09/20 - 16:55 Jobhop: Floriane Thomas30/09/20 - 16:52 Jobhop: Peter Van Ostaeyen16/09/20 - 18:44 Jobhop: Els Debaere16/09/20 - 18:40 Jobhop: Tom Verstraete16/09/20 - 18:31 Jobhop: Stephanie Timmermans

Events

12/04/21 - 14:09 HRPro nationaal congres: Learn - Grow - Win14/03/21 - 18:41 Leiderschap vanuit paardenkracht gedemonstreerd14/03/21 - 18:26 On- & Reboarding: how to's12/01/21 - 11:04 Vooringenomenheid, een sluipend gif26/11/20 - 11:52 PMClub: Geen angst voor angst01/10/20 - 09:40 HR, Leadership and Sustainability17/09/20 - 16:06 CSR Professional of the Year 202009/09/20 - 12:51 In hoeverre heeft Covid-19 de Leider besmet? (PMClub)15/04/20 - 15:19 PMC-webinar: Arbeidsmarkt tijdens en na covid-19-periode05/03/20 - 11:40 HR Gala

Dossiers

21/02/21 - 16:26 CSR is een trend, geen hype09/10/20 - 05:14 HR GETOETST18/06/20 - 07:46 Dossier: Ontslag29/03/20 - 15:31 Learning & Development12/12/19 - 06:45 DOSSIER: Individualiseren07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld