Werk & mobiliteit: naar een mentaliteitsverandering

Het percentage werknemers met een bedrijfswagen is het laatste jaar met ongeveer 3% gestegen, zo blijkt uit onze cijfers. Maar de reputatie van de bedrijfswagens is eerder gedaald: het zou vooral gaan over salariswagens, ze zouden de files in stand helpen houden, enz. Tegelijkertijd evolueert het concept ‘gaan werken’, met glijdende werktijden, telewerk, een flexibeler overurensysteem enz. Werk en mobiliteit, ze zijn beide volop in beweging. Wat wij in deze discussie essentieel vinden, is dat iedereen zoveel mogelijk zou moeten kunnen kiezen hoe de combinatie werk-mobiliteit te organiseren. Op korte termijn is daar al heel veel mogelijk om de weg naar een mentaliteitsomslag te leggen.

Pop-upschrijver: Chris Wuytens, Managing Director van Acerta Consult

Mobiliteit & werk, het staat niet stil

Ja, er komen nog altijd bedrijfswagens bij, maar het aandeel fietsers naar en van het werk stijgt veel sneller. De cijfers van Acerta tonen een stijging van 50% aan van het gebruik van de fiets voor de verplaatsing naar het werk tussen 2011 naar 2015; we gingen van 12 naar 18% fietsende werknemers. En van 2015 naar 2016 is daar op één jaar tijd weer 13,1% bijgekomen. De bedrijfswagen is dus niet meer voor iedereen automatisch dé oplossing.

Anderzijds blijft ruim 63% van de beroepsactieve bevolking zijn verplaatsing woonst-werk doen met de wagen, al dan niet een firmawagen. Als je weet dat sinds 2006 het beroepsactieve deel van de bevolking gestegen is met ruim 307.000 personen, allemaal mensen die de verplaatsing tussen hun woonplaats en hun werkplaats moeten maken, valt daaruit dus af te leiden dat het aantal wagens op de weg in die periode met bijna 200.000 moet zijn toegenomen! Beduidend meer dan de stijging van het aantal bedrijfswagens in deze periode.

Moeten we allemaal op de fiets? Werken van thuis? Toch met de auto blijven rijden? Een nieuwe realiteit is altijd de trigger voor nieuwe oplossingen. Het komt erop aan om daaruit de juiste te kiezen.

Toch een auto nodig? Dan graag via de werkgever

We kijken vol verwachting naar wat de technologie ons aan oplossingen zal aanreiken. Ik ben daarover positief gestemd. Communicatiekanalen die afstanden relatief maken, de elektrische wagen die nu al ingang vindt, de zelfrijdende auto, autodelen... Het palet aan opties wordt almaar breder. Deze omslag zullen we allemaal nog meemaken. Die mentaliteitsverandering moet er komen, daar ben ik van overtuigd. Als we er telkens in slagen om bewust en openminded om te gaan met de voorhanden zijnde oplossingen, kunnen we allemaal samen meer aan, dan zijn bv. ook zwaardere milieudoelstellingen haalbaar.

Een nieuwe realiteit is altijd de trigger voor nieuwe oplossingen. Het komt erop aan om daaruit de juiste te kiezen.

Chris Wuytens (Acerta Consult)

En nu, wat zijn nu al de mogelijkheden? Wat zijn korte termijn tussenoplossingen die de omslag bewerkstelligen? Er zijn vandaag al veel mogelijkheden. Via het cafetariaplan kan een deel van het loon worden besteed aan het ter beschikking krijgen van een auto via de werkgever. Maakt dat verschil voor het milieu? Ja. De gebruiker ziet zijn auto geregeld vervangen, waardoor hij met een minder vervuilende auto rijdt dan wanneer hij die zelf zou moeten aanschaffen. Dus, voor wie anders toch een auto zou kopen, is dat best een goeie en duurzame oplossing. Trouwens, het belang van een propere auto werd onlangs nog, met de invoering van de lage-emissiezones in Antwerpen, voor heel veel mensen heel concreet. En in datzelfde cafetariaplan kan de werkgever, voor de werknemers voor wie deze optie hun beste keuze is, ook het gebruik van een (elektrische) fiets aanbieden of een upgrade van het treinabonnement naar 1e klasse voor de werknemers die met het openbaar vervoer komen, ….

Over communicerende vaten en het belang van keuzevrijheid

Maar een bedrijfswagen is niet voor iedereen toegankelijk. Onze cijfers tonen grote verschillen. Het aantal arbeiders dat een bedrijfswagen heeft, is verwaarloosbaar klein: 1,3%. We willen ook niet aansturen op een bedrijfswagen voor iedereen. Want zeg je ‘auto’, dan zeg je ook ‘wegen’, ‘parking’ ... daar komt nog veel bij kijken. En er zijn ook andere evoluties mét een impact op mobiliteit. Neem nu telewerk. Recent getuigden de werkgevers van het Acerta SurveyPanel dat van de werknemers die toegang hebben tot telewerk, 75% één dag per week van thuis werkt. Dat zijn liefst 20% minder auto’s op de weg! Werk en mobiliteit zijn communicerende vaten, ze kunnen dus best samen worden bekeken. En wat de beste oplossing is, kan voor iedereen anders zijn. Ons pleidooi is dan ook: alle werknemers zouden de voor hen beste oplossing moeten kunnen kiezen. (En ze zouden die ook moeten kunnen bijsturen als hun situatie verandert.)

Korte termijn: de menukeuze van het cafetariaplan

Practice what you preach: bij ons kunnen werknemers nu al hun mobiliteit naar eigen situatie en voorkeur invullen. Er is ook geen reden om daarmee te wachten. Via het cafetariaplan kunnen werkgevers nu al inspelen op de noden en wensen van hun medewerkers om hen optimaal te laten genieten van hun loon. De werkgever bepaalt het beschikbare budget voor verloning van een medewerker, maar aan welke loonelementen de werknemer dat budget wil besteden, dat weet de werknemer nog altijd zelf het beste. Dat is de evolutie die wij graag zien gebeuren.

***WisKeys biedt bedrijven en organisaties de toegang tot haar netwerk met interessante informatie. De partners blijven verantwoordelijk voor de inhoud van de artikels.***

Publicatiedatum: 12/06/2017 - 17:59

Blog

02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut12/11/17 - 19:48 WisKeys 2 jaar!25/10/17 - 08:57 Liefde op het eerste gezicht hoeft niet

Arbeidsmarkt & -beleid

23/05/18 - 10:25 Robotisering: 1 op 4 verwacht interessanter werk, 1 op 6 jobverlies17/05/18 - 07:14 Arbeidsmarkt 2018: de toestand is ernstig maar niet hopeloos09/05/18 - 14:28 Masterdiploma’s krijgen de kraan niet hersteld01/05/18 - 07:05 Welke jobs lijden onder automatisering?26/04/18 - 07:43 Kwart werknemers binnen het jaar al weg25/04/18 - 15:28 Nieuwe online verzamelplaats voor uitzend- en tijdelijke jobs24/04/18 - 07:31 De verdoken arbeidsmarkt12/04/18 - 11:46 Werknemers lokale overheid zijn gelukkiger12/04/18 - 10:21 VDAB en ODYN lanceren Talent-Tinder04/04/18 - 22:08 Vaders 18% minder uitgenodigd voor jobgesprek

HRM

24/05/18 - 07:33 Hoe effectief is je rekruteringsproces?24/05/18 - 07:30 Wat recruitment kan leren van e-commerce24/05/18 - 06:22 Waar bewijst HR-analytics zijn nut?23/05/18 - 09:45 HR in de Zorg zet de kracht van leren centraal16/05/18 - 12:01 Ziekenhuis met goesting, het kan!16/05/18 - 11:22 Werk en privé: huwelijk of scheiding?02/05/18 - 06:42 "Het gaat erom jezelf future-proof te maken"16/04/18 - 07:44 Zijn innovaties altijd verbeteringen?15/04/18 - 07:55 Hoe denken coaches? Doe mee aan onderzoek03/04/18 - 06:36 Mannen van veertig achter het stuur

Leiderschap

28/05/18 - 08:45 Het is de schuld van het schuldgevoel23/05/18 - 10:24 Kantoorhond verjaagt stress15/05/18 - 06:19 Dansen met collega’s27/04/18 - 12:47 Tijd geven aan de maatschappij26/04/18 - 07:44 “Wat weet jij van water? Je bent een vis”25/04/18 - 16:31 Belg heeft veel autonomie, weinig inspraak23/04/18 - 15:51 Je bent succesvol, waarom werk je dan nog zo hard?05/04/18 - 06:24 Positief roddelen27/03/18 - 06:26 Wat ligt er op jouw bureau?12/03/18 - 12:40 Grijp de macht

Juridisch

17/05/18 - 07:18 Wanneer betaal je de verbrekingsvergoeding?03/05/18 - 06:45 Ooit vakantiegeld fout uitbetaald? Lees even dit…19/04/18 - 07:04 Onterecht afwezig, (geen) reden tot ontslag05/04/18 - 07:17 Een werknemer maakt een fout: wie betaalt de schade?22/03/18 - 07:26 Hoe eerlijk moet een sollicitant zijn?21/03/18 - 07:23 Mobiliteitsbudget en cash-for-cars goedgekeurd13/03/18 - 10:49 Gevolgen van kanker zijn handicap, oordeelt rechtbank08/03/18 - 06:27 Verboden te roken … in de bedrijfswagen22/02/18 - 06:24 Met de privéwagen op klantenbezoek08/02/18 - 08:00 Werklozen, opgelet met hobby’s en vriendendiensten!

Jobhop

17/05/18 - 08:24 Jobhop: Johan Browaeys17/05/18 - 08:18 Jobhop: Olivier Valentin17/05/18 - 08:04 Jobhop: versterking voor VFU17/05/18 - 07:08 Jobhop: Valérie Moerenhoudt08/05/18 - 07:04 Jobhop: Nathalie Strynckx02/05/18 - 17:00 Jobhop: Fabrice Desmedt02/05/18 - 16:43 Jobhop: Sébastien Delfosse19/04/18 - 08:16 Jobhop: Gerda Clocheret18/04/18 - 18:42 Jobhop: Katrin Poels-Rijckeboer18/04/18 - 18:35 Jobhop: Leen Claes

Events

12/05/18 - 11:07 Entrepreneurial organizations11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.019/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key

Dossiers

24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen18/05/17 - 09:57 Zinvol werk: de sleutel tot weerbaarheid