Werk & mobiliteit: naar een mentaliteitsverandering

Het percentage werknemers met een bedrijfswagen is het laatste jaar met ongeveer 3% gestegen, zo blijkt uit onze cijfers. Maar de reputatie van de bedrijfswagens is eerder gedaald: het zou vooral gaan over salariswagens, ze zouden de files in stand helpen houden, enz. Tegelijkertijd evolueert het concept ‘gaan werken’, met glijdende werktijden, telewerk, een flexibeler overurensysteem enz. Werk en mobiliteit, ze zijn beide volop in beweging. Wat wij in deze discussie essentieel vinden, is dat iedereen zoveel mogelijk zou moeten kunnen kiezen hoe de combinatie werk-mobiliteit te organiseren. Op korte termijn is daar al heel veel mogelijk om de weg naar een mentaliteitsomslag te leggen.

Pop-upschrijver: Chris Wuytens, Managing Director van Acerta Consult

Mobiliteit & werk, het staat niet stil

Ja, er komen nog altijd bedrijfswagens bij, maar het aandeel fietsers naar en van het werk stijgt veel sneller. De cijfers van Acerta tonen een stijging van 50% aan van het gebruik van de fiets voor de verplaatsing naar het werk tussen 2011 naar 2015; we gingen van 12 naar 18% fietsende werknemers. En van 2015 naar 2016 is daar op één jaar tijd weer 13,1% bijgekomen. De bedrijfswagen is dus niet meer voor iedereen automatisch dé oplossing.

Anderzijds blijft ruim 63% van de beroepsactieve bevolking zijn verplaatsing woonst-werk doen met de wagen, al dan niet een firmawagen. Als je weet dat sinds 2006 het beroepsactieve deel van de bevolking gestegen is met ruim 307.000 personen, allemaal mensen die de verplaatsing tussen hun woonplaats en hun werkplaats moeten maken, valt daaruit dus af te leiden dat het aantal wagens op de weg in die periode met bijna 200.000 moet zijn toegenomen! Beduidend meer dan de stijging van het aantal bedrijfswagens in deze periode.

Moeten we allemaal op de fiets? Werken van thuis? Toch met de auto blijven rijden? Een nieuwe realiteit is altijd de trigger voor nieuwe oplossingen. Het komt erop aan om daaruit de juiste te kiezen.

Toch een auto nodig? Dan graag via de werkgever

We kijken vol verwachting naar wat de technologie ons aan oplossingen zal aanreiken. Ik ben daarover positief gestemd. Communicatiekanalen die afstanden relatief maken, de elektrische wagen die nu al ingang vindt, de zelfrijdende auto, autodelen... Het palet aan opties wordt almaar breder. Deze omslag zullen we allemaal nog meemaken. Die mentaliteitsverandering moet er komen, daar ben ik van overtuigd. Als we er telkens in slagen om bewust en openminded om te gaan met de voorhanden zijnde oplossingen, kunnen we allemaal samen meer aan, dan zijn bv. ook zwaardere milieudoelstellingen haalbaar.

Een nieuwe realiteit is altijd de trigger voor nieuwe oplossingen. Het komt erop aan om daaruit de juiste te kiezen.

Chris Wuytens (Acerta Consult)

En nu, wat zijn nu al de mogelijkheden? Wat zijn korte termijn tussenoplossingen die de omslag bewerkstelligen? Er zijn vandaag al veel mogelijkheden. Via het cafetariaplan kan een deel van het loon worden besteed aan het ter beschikking krijgen van een auto via de werkgever. Maakt dat verschil voor het milieu? Ja. De gebruiker ziet zijn auto geregeld vervangen, waardoor hij met een minder vervuilende auto rijdt dan wanneer hij die zelf zou moeten aanschaffen. Dus, voor wie anders toch een auto zou kopen, is dat best een goeie en duurzame oplossing. Trouwens, het belang van een propere auto werd onlangs nog, met de invoering van de lage-emissiezones in Antwerpen, voor heel veel mensen heel concreet. En in datzelfde cafetariaplan kan de werkgever, voor de werknemers voor wie deze optie hun beste keuze is, ook het gebruik van een (elektrische) fiets aanbieden of een upgrade van het treinabonnement naar 1e klasse voor de werknemers die met het openbaar vervoer komen, ….

Over communicerende vaten en het belang van keuzevrijheid

Maar een bedrijfswagen is niet voor iedereen toegankelijk. Onze cijfers tonen grote verschillen. Het aantal arbeiders dat een bedrijfswagen heeft, is verwaarloosbaar klein: 1,3%. We willen ook niet aansturen op een bedrijfswagen voor iedereen. Want zeg je ‘auto’, dan zeg je ook ‘wegen’, ‘parking’ ... daar komt nog veel bij kijken. En er zijn ook andere evoluties mét een impact op mobiliteit. Neem nu telewerk. Recent getuigden de werkgevers van het Acerta SurveyPanel dat van de werknemers die toegang hebben tot telewerk, 75% één dag per week van thuis werkt. Dat zijn liefst 20% minder auto’s op de weg! Werk en mobiliteit zijn communicerende vaten, ze kunnen dus best samen worden bekeken. En wat de beste oplossing is, kan voor iedereen anders zijn. Ons pleidooi is dan ook: alle werknemers zouden de voor hen beste oplossing moeten kunnen kiezen. (En ze zouden die ook moeten kunnen bijsturen als hun situatie verandert.)

Korte termijn: de menukeuze van het cafetariaplan

Practice what you preach: bij ons kunnen werknemers nu al hun mobiliteit naar eigen situatie en voorkeur invullen. Er is ook geen reden om daarmee te wachten. Via het cafetariaplan kunnen werkgevers nu al inspelen op de noden en wensen van hun medewerkers om hen optimaal te laten genieten van hun loon. De werkgever bepaalt het beschikbare budget voor verloning van een medewerker, maar aan welke loonelementen de werknemer dat budget wil besteden, dat weet de werknemer nog altijd zelf het beste. Dat is de evolutie die wij graag zien gebeuren.

***WisKeys biedt bedrijven en organisaties de toegang tot haar netwerk met interessante informatie. De partners blijven verantwoordelijk voor de inhoud van de artikels.***

Publicatiedatum: 12/06/2017 - 17:59

Blog

14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut12/11/17 - 19:48 WisKeys 2 jaar!25/10/17 - 08:57 Liefde op het eerste gezicht hoeft niet18/10/17 - 07:55 Burn-outcoaches bestaan niet11/10/17 - 06:49 Hoe verantwoordelijk is de leider?27/09/17 - 07:00 Een job die niet aansluit bij je studies, is dat zo erg?19/09/17 - 06:46 Wat als … je werkgever je leven redt?20/07/17 - 10:20 Waarom vaders evenveel ouderschapsverlof moeten nemen01/07/17 - 06:25 Vergeet de gaten. Sloop de muur!22/06/17 - 09:02 You are growing! What about your employees?

Arbeidsmarkt & -beleid

13/12/17 - 10:01 Duaal leren, waarop nog wachten?12/12/17 - 12:10 Bedrijven bereid tot hogere lonen om kandidaten te overhalen11/12/17 - 18:00 Meer jongeren volgen opleiding07/12/17 - 06:55 Springen met een dubbele parachute06/12/17 - 11:41 Gemiddelde leeftijd werknemers stijgt erg snel04/12/17 - 07:12 Stiekem solliciteren29/11/17 - 20:46 Sterke HR-dienstverleners ondersteunen dynamische arbeidsmarkt29/11/17 - 11:47 Moet/mag zwangere zelf beslissen om te blijven werken?08/11/17 - 11:10 Muyters wil actieplan VDAB rond krapte arbeidsmarkt06/11/17 - 16:00 Dromen van organisaties in beweging

HRM

13/12/17 - 19:47 Complexiteitstheorie in een HR-jasje29/11/17 - 10:48 Is GDPR een gevaar voor HR?28/11/17 - 06:54 Cegeka: left brain with a touch of right22/11/17 - 07:10 Werkgevers, stop met loopbaanpaden uitstippelen20/11/17 - 07:46 Cegeka: van reactief naar proactief HR-beleid16/11/17 - 07:37 Zorgt personaliseren van werk voor betere bedrijfsprestaties?15/11/17 - 20:12 Verpleegkundigen leren online eigen burn-out voorkomen13/11/17 - 10:02 Als passie de motor wordt08/11/17 - 11:16 1 op 7 werknemers wekelijks gepest07/11/17 - 08:37 We zijn het noorden kwijt!

Leiderschap

06/12/17 - 06:55 We concentreren ons gemakkelijker in een koffiebar29/11/17 - 20:12 Voor amper 1 op 8 werknemers klopt imago werkgever met realiteit22/11/17 - 07:47 Daar zit muziek in14/11/17 - 15:23 Waarom zou je duurzaam ondernemen?24/10/17 - 06:59 Nomineer nu de CSR Professional of the Year 2017!02/10/17 - 07:31 Stop geen emoji in je mail25/09/17 - 08:48 Slaapwel!04/09/17 - 08:12 Kan het ook anders in organisaties?31/08/17 - 07:01 1-septemberplannen voor werknemers21/08/17 - 07:33 Wie maalt er om een mailtje minder?

Juridisch

07/12/17 - 07:10 Bedrijf verkocht: nieuwe bazen, nieuwe wetten?23/11/17 - 07:08 De almacht van de sociale inspectie09/11/17 - 07:14 Ook ziekte kent zijn regels19/10/17 - 07:11 Anciënniteit, het sleutelelement bij ontslag05/10/17 - 07:20 Wat zet de staker op het spel?26/09/17 - 17:34 Thematisch verlof pikt tijdskrediet in21/09/17 - 07:09 Wat met de bedrijfswagen op het einde van de rit?07/09/17 - 07:48 Uitzendarbeid: efficiënt rekruteringsmiddel?!24/07/17 - 15:01 Wet op uitzendarbeid wordt 3011/07/17 - 16:58 4 op 5 willen auto niet ruilen voor cash

Jobhop

13/12/17 - 20:13 Jobhop: Sylvie Bertrand13/12/17 - 20:04 Jobhop: Marieta Baaijens13/12/17 - 19:58 Jobhop: Emely Theerlynck13/12/17 - 19:42 Jobhop: Denis Langlois06/12/17 - 16:26 Jobhop: Meike Janssens06/12/17 - 14:37 Jobhop: Patrick Verboven06/12/17 - 14:24 Jobhop: Steven Dehaemers06/12/17 - 09:30 Jobhop: Jurryt Prims29/11/17 - 20:48 jobhop: Stefan Denayer29/11/17 - 20:45 Jobhop: Ulrike Hanig

Events

19/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year 201719/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key01/09/17 - 13:11 Evidence based HR01/09/17 - 12:37 Leaders Lunch: Trust at Work10/05/17 - 21:08 The Future of Organising03/05/17 - 09:53 Codification of labour law19/04/17 - 15:41 Bloeiende freelance HR-loopbanen11/04/17 - 15:24 Employer branding seminarie13/10/16 - 13:36 #LERENuitBOEKEN: 12 boeken, 12 auteurs

Dossiers

06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk07/09/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen18/05/17 - 09:57 Zinvol werk: de sleutel tot weerbaarheid04/05/17 - 06:24 Competentie- en talentmanagement in slakkengang24/04/17 - 16:33 Als de centen (niet) rollen30/03/17 - 11:11 Survival of the fittest