Werk & mobiliteit: naar een mentaliteitsverandering

Het percentage werknemers met een bedrijfswagen is het laatste jaar met ongeveer 3% gestegen, zo blijkt uit onze cijfers. Maar de reputatie van de bedrijfswagens is eerder gedaald: het zou vooral gaan over salariswagens, ze zouden de files in stand helpen houden, enz. Tegelijkertijd evolueert het concept ‘gaan werken’, met glijdende werktijden, telewerk, een flexibeler overurensysteem enz. Werk en mobiliteit, ze zijn beide volop in beweging. Wat wij in deze discussie essentieel vinden, is dat iedereen zoveel mogelijk zou moeten kunnen kiezen hoe de combinatie werk-mobiliteit te organiseren. Op korte termijn is daar al heel veel mogelijk om de weg naar een mentaliteitsomslag te leggen.

Pop-upschrijver: Chris Wuytens, Managing Director van Acerta Consult

Mobiliteit & werk, het staat niet stil

Ja, er komen nog altijd bedrijfswagens bij, maar het aandeel fietsers naar en van het werk stijgt veel sneller. De cijfers van Acerta tonen een stijging van 50% aan van het gebruik van de fiets voor de verplaatsing naar het werk tussen 2011 naar 2015; we gingen van 12 naar 18% fietsende werknemers. En van 2015 naar 2016 is daar op één jaar tijd weer 13,1% bijgekomen. De bedrijfswagen is dus niet meer voor iedereen automatisch dé oplossing.

Anderzijds blijft ruim 63% van de beroepsactieve bevolking zijn verplaatsing woonst-werk doen met de wagen, al dan niet een firmawagen. Als je weet dat sinds 2006 het beroepsactieve deel van de bevolking gestegen is met ruim 307.000 personen, allemaal mensen die de verplaatsing tussen hun woonplaats en hun werkplaats moeten maken, valt daaruit dus af te leiden dat het aantal wagens op de weg in die periode met bijna 200.000 moet zijn toegenomen! Beduidend meer dan de stijging van het aantal bedrijfswagens in deze periode.

Moeten we allemaal op de fiets? Werken van thuis? Toch met de auto blijven rijden? Een nieuwe realiteit is altijd de trigger voor nieuwe oplossingen. Het komt erop aan om daaruit de juiste te kiezen.

Toch een auto nodig? Dan graag via de werkgever

We kijken vol verwachting naar wat de technologie ons aan oplossingen zal aanreiken. Ik ben daarover positief gestemd. Communicatiekanalen die afstanden relatief maken, de elektrische wagen die nu al ingang vindt, de zelfrijdende auto, autodelen... Het palet aan opties wordt almaar breder. Deze omslag zullen we allemaal nog meemaken. Die mentaliteitsverandering moet er komen, daar ben ik van overtuigd. Als we er telkens in slagen om bewust en openminded om te gaan met de voorhanden zijnde oplossingen, kunnen we allemaal samen meer aan, dan zijn bv. ook zwaardere milieudoelstellingen haalbaar.

Een nieuwe realiteit is altijd de trigger voor nieuwe oplossingen. Het komt erop aan om daaruit de juiste te kiezen.

Chris Wuytens (Acerta Consult)

En nu, wat zijn nu al de mogelijkheden? Wat zijn korte termijn tussenoplossingen die de omslag bewerkstelligen? Er zijn vandaag al veel mogelijkheden. Via het cafetariaplan kan een deel van het loon worden besteed aan het ter beschikking krijgen van een auto via de werkgever. Maakt dat verschil voor het milieu? Ja. De gebruiker ziet zijn auto geregeld vervangen, waardoor hij met een minder vervuilende auto rijdt dan wanneer hij die zelf zou moeten aanschaffen. Dus, voor wie anders toch een auto zou kopen, is dat best een goeie en duurzame oplossing. Trouwens, het belang van een propere auto werd onlangs nog, met de invoering van de lage-emissiezones in Antwerpen, voor heel veel mensen heel concreet. En in datzelfde cafetariaplan kan de werkgever, voor de werknemers voor wie deze optie hun beste keuze is, ook het gebruik van een (elektrische) fiets aanbieden of een upgrade van het treinabonnement naar 1e klasse voor de werknemers die met het openbaar vervoer komen, ….

Over communicerende vaten en het belang van keuzevrijheid

Maar een bedrijfswagen is niet voor iedereen toegankelijk. Onze cijfers tonen grote verschillen. Het aantal arbeiders dat een bedrijfswagen heeft, is verwaarloosbaar klein: 1,3%. We willen ook niet aansturen op een bedrijfswagen voor iedereen. Want zeg je ‘auto’, dan zeg je ook ‘wegen’, ‘parking’ ... daar komt nog veel bij kijken. En er zijn ook andere evoluties mét een impact op mobiliteit. Neem nu telewerk. Recent getuigden de werkgevers van het Acerta SurveyPanel dat van de werknemers die toegang hebben tot telewerk, 75% één dag per week van thuis werkt. Dat zijn liefst 20% minder auto’s op de weg! Werk en mobiliteit zijn communicerende vaten, ze kunnen dus best samen worden bekeken. En wat de beste oplossing is, kan voor iedereen anders zijn. Ons pleidooi is dan ook: alle werknemers zouden de voor hen beste oplossing moeten kunnen kiezen. (En ze zouden die ook moeten kunnen bijsturen als hun situatie verandert.)

Korte termijn: de menukeuze van het cafetariaplan

Practice what you preach: bij ons kunnen werknemers nu al hun mobiliteit naar eigen situatie en voorkeur invullen. Er is ook geen reden om daarmee te wachten. Via het cafetariaplan kunnen werkgevers nu al inspelen op de noden en wensen van hun medewerkers om hen optimaal te laten genieten van hun loon. De werkgever bepaalt het beschikbare budget voor verloning van een medewerker, maar aan welke loonelementen de werknemer dat budget wil besteden, dat weet de werknemer nog altijd zelf het beste. Dat is de evolutie die wij graag zien gebeuren.

***WisKeys biedt bedrijven en organisaties de toegang tot haar netwerk met interessante informatie. De partners blijven verantwoordelijk voor de inhoud van de artikels.***

Publicatiedatum: 12/06/2017 - 17:59

Blog

20/07/17 - 10:20 Waarom vaders evenveel ouderschapsverlof moeten nemen01/07/17 - 06:25 Vergeet de gaten. Sloop de muur!22/06/17 - 09:02 You are growing! What about your employees?31/05/17 - 15:06 Liefde in tijden van spreadsheets18/05/17 - 08:43 Wanted! Nieuwe skills voor L&D'ers20/04/17 - 07:21 Do companies really want us to self-manage our careers?04/04/17 - 07:29 Trump leadership rating: 33/10028/03/17 - 09:57 Wilskracht21/03/17 - 06:59 De zin van carrières in een platte wereld08/03/17 - 07:20 #BeBoldForChange in technologie

Arbeidsmarkt & -beleid

16/08/17 - 07:18 Helft van ICT’ers werkt in 3 landen09/08/17 - 12:35 13% vacatures vraagt onregelmatige werktijden07/08/17 - 07:27 Te weinig personeel bedreigt optimisme van ondernemers31/07/17 - 06:12 Job zoeken populair bij start werkweek27/07/17 - 10:50 Jobs, jobs, jobs26/07/17 - 16:03 4 op 5 checken employer brand voor sollicitatie20/07/17 - 09:57 In 2030 is elk bedrijf een technologiebedrijf12/07/17 - 15:32 Jobpunt: ambitieus toekomstplaatje29/06/17 - 08:02 Digitale tijdperk: nieuw in het kwadraat28/06/17 - 13:43 Social technologies bepalen hoe we (samen)werken

HRM

10/08/17 - 06:59 Sociale dialoog: kies voor maatwerk09/08/17 - 07:48 1 op 8 lijdt onder agressie op de werkvloer03/08/17 - 06:50 Digitale disruptie ook op bord van HR19/07/17 - 11:44 Auto lijmt werknemers niet aan stoel12/07/17 - 15:56 Iedereen coach?12/07/17 - 15:42 Wanneer werkt coaching?06/07/17 - 09:56 HR afgerekend op rekrutering03/07/17 - 18:17 Check dat af: het CHECK-gesprek!29/06/17 - 08:06 Kan je een burn-out voorspellen?26/06/17 - 18:38 POEF gaat digitaal

Leiderschap

22/06/17 - 09:50 Van strategisch denken naar doen19/06/17 - 19:37 Paradoxaal leiderschap17/06/17 - 19:51 Win-winnovatie17/06/17 - 10:54 Mijn INBOX is VOL15/06/17 - 10:21 Heb jij lef?08/06/17 - 07:25 "Dan vraag ik of ik mag dansen"07/06/17 - 13:53 Beslissen in een VUCA-wereld24/05/17 - 16:32 “Minder werken zit niet in onze cultuur”18/05/17 - 10:58 Change@Work10/05/17 - 10:42 Hoe een team in verschillende ontwikkelingsfasen leiden?

Juridisch

24/07/17 - 15:01 Wet op uitzendarbeid wordt 3011/07/17 - 16:58 4 op 5 willen auto niet ruilen voor cash15/06/17 - 09:22 Dromen van perfectie of kansen grijpen?04/05/17 - 09:29 Meedenken over een nieuwe arbeidswet?22/02/17 - 15:37 Sneller fietsen kost geld09/02/17 - 06:42 Uberisering: waar staat België?09/02/17 - 06:27 Tewerkstellen, hoe doe je dat?02/02/17 - 07:06 Een nieuw arbeidsstatuut, de ‘uber’-werker?01/02/17 - 16:12 Wet Werkbaar en Wendbaar Werk in werking26/01/17 - 20:37 De frustraties van 2016

Jobhop

20/07/17 - 11:20 Jobhop: Michal Teunkens20/07/17 - 11:15 Jobhop: Sofie De Ceuster20/07/17 - 11:07 Jobhop: Koen Van den Breen11/07/17 - 17:10 Jobhop: Rika Coppens22/06/17 - 08:11 Jobhop: Vincent Theunissen22/06/17 - 08:07 Jobhop: Ellen De Vuyst22/06/17 - 08:05 Jobhop: Connie Roozeleer15/06/17 - 11:06 Jobhop: Geert Van Hootegem15/06/17 - 10:49 Jobhop: Johan Morel15/06/17 - 10:44 Jobhop: Johan De Keyser

Events

10/05/17 - 21:08 The Future of Organising03/05/17 - 09:53 Codification of labour law19/04/17 - 15:41 Bloeiende freelance HR-loopbanen11/04/17 - 15:24 Employer branding seminarie13/10/16 - 13:36 #LERENuitBOEKEN: 12 boeken, 12 auteurs26/05/16 - 10:33 Empowering Underprivileged Youth!24/03/16 - 18:31 Social Collaboration: deel en heers! 23/03/16 - 15:36 Wordt het Shit or Shift? Silicon-inspiratie voor Belgische bedrijven22/03/16 - 15:16 Politiek spel op het werk?24/02/16 - 17:44 Zin in een andere sociale dialoog?

Dossiers

15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen18/05/17 - 09:57 Zinvol werk: de sleutel tot weerbaarheid04/05/17 - 06:24 Competentie- en talentmanagement in slakkengang24/04/17 - 16:33 Als de centen (niet) rollen30/03/17 - 11:11 Survival of the fittest09/02/17 - 06:40 Wendbaar rekruteren: een noodzaak!12/01/17 - 11:07 Career twists04/01/17 - 16:38 10 bouwstenen voor een andere sociale dialoog