Wat bedrijven kunnen leren van Ajax

Ajax stond bijna in de finale van de Champions League. Bijna niemand hield dit succes voor mogelijk in het internationale voetbal dat geregeerd wordt door het grote geld. Ajax heeft geen suikeroom uit een oliestaat, maar is met relatief beperkte middelen de grootste Europese clubs de baas. Welke lessen kunnen andere organisaties leren uit deze internationale zegereeks?

Pop-upschrijver: Pieter Jansen, Bold Data

1.      Maak gebruik van de nieuwste technologie en data

Ajax is niet zo kapitaalkrachtig als Juventus, Real Madrid of Manchester City. Ze kunnen dus ook niet achter elke speler eentje in de selectie zetten die net zo goed is. Hierdoor is het keurkorps noodgedwongen een stuk dunner dan bij de bekende Europese topclubs. Het is dus zaak om spelers fit te houden. Een tackle kun je niet altijd ontwijken, maar je kunt met de juiste begeleiding overbelasting voorkomen. Het is best handig dat je spelers fit blijven tot het einde van het seizoen, dan worden immers de prijzen uitgereikt. Het valt op dat de selectie van Ajax fit is en blijft. Dat komt omdat spelers tijdens trainingen individueel met de modernste technieken worden gevolgd. Zelfs de nachtrust wordt gemonitord. Springen seinen op rood, dan krijgen spelers rust of een aangepast trainingsschema.

Meten is weten, analyseer daarom zoveel mogelijk data binnen en buiten je bedrijf. Daarmee kom je tot inzichten waarmee je kosten bespaart, nieuwe businesskansen vindt of zelfs nieuwe bedrijfsmodellen ontwikkelt. Sluit daarom net zoals Ajax zoveel mogelijk databronnen aan op de modernste analysetools. Hiermee krijg je inzicht in de huidige situatie en maak je je bedrijf fitter, nu en in de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan data driven marketing.

2.      Durf te investeren

Tijdens de periode onder trainer Frank de Boer werd weinig geïnvesteerd in het spelersmateriaal. Kwaliteit moest vanuit de jeugd komen, dat was de filosofie. Onder Ten Hag werden met Dusan Tadic en Daley Blind in korte tijd – voor Ajax-begrippen – relatief dure spelers aangetrokken. Deze ervaren, dragende spelers bewijzen bijna wekelijks dat hun aankoop meer dan gerechtvaardigd blijkt.

De kost gaat voor de baat uit is niet voor niets al honderden jaren een bekend gezegde. Zonder investering komt een bedrijf niet vooruit. Dat moeten natuurlijk wel overwogen investeringen zijn die echt meerwaarde aan de business leveren. Om nieuwe technologie of experts aan te trekken is naast financiële middelen ook een gezonde portie lef nodig.

3.      Haal expertise van buiten je bedrijfs(cultuur)

Rinus Michels en Louis van Gaal zijn goede coaches, maar wat Ten Hag presteert is van een veel hoger niveau. De afgelopen 20 jaar heeft het grote geld de Europese top met raketsnelheid losgeschoten van de subtop. Het succes van Ajax ligt in de expertise van een man die volgens vele Amsterdammers helemaal geen trainer van hun club had mogen worden. Hij komt niet uit de Amsterdamse voetbalcultuur, hij is niet eens een Amsterdammer en spreekt met een ‘provinciaals’ accent! Dit gaf en geeft hem soms nog, volledig onterecht, weinig krediet bij de kenners.

Ajax haalde met het duo Ten Hag en Schreuder 2 nieuwe werknemers binnen op basis van kwaliteit, niet op basis van afkomst of cultuur. Het voorkomen van mensen maakt wel een eerste indruk, maar probeer daar doorheen te kijken en beoordeel personeel op kwaliteit, niet op afkomst of voorkomen.

4.      Beloon goede werknemers

De voetballerij is de wereld van het grote geld en dito salarissen. Na de fluwelen revolutie van Johan Cruijff hanteerde Ajax echter een salarisplafond. Dat is inmiddels verleden tijd. De salarissen van Tadic, Blind, Ziyech en De Jong zijn opgeschroefd naar internationaal niveau. Hierdoor blijft kwaliteit behouden en daarmee wordt het succes en aantrekkingskracht vergroot.

5.      Vier je successen

We zijn de besten, niet alleen van Amsterdam, maar ook van Rotterdam, van Eindhoven, Nederland, Europa en de wereld.” Louis van Gaal stak in 1995 het geluk na het winnen van de wereldbeker voor clubteams niet onder stoelen of banken. Ook niet-voetballiefhebbers herkennen de overwinningsspeech van de succesvolle Nederlandse trainer. Technisch directeur Marc Overmars kon na de overwinning op Juventus zijn geluk niet op en maakte in Turijn een iconische buikschuiver die de wereld overging.

Heb je iets goed gedaan? Deel het met de wereld! Het is goedkope en succesvolle marketing waarmee je je bedrijf bekend maakt, tot in het verre buitenland.

6.      Durf groot te dromen

De laatste keer dat Ajax de Champions League won was in 1995. De afgelopen 20 jaar kwam de club niet eens in de buurt van de finale. Maar technisch directeur Marc Overmars bleef heilig geloven in internationaal succes. In een interview met Voetbal International 4 jaar geleden voorspelde hij de winst van Ajax. “Ik geloof in cyclussen in voetbal. Tussen de laatste Europa Cup in 1973 en onze Champions League winst zat 22 jaar. Ergens in de komende seizoenen moet het lukken om de lat opnieuw aan te tikken.”

Neem een voorbeeld aan Overmars en durf groot te dromen. Focus op de lange termijn en laat je niet uit het veld slaan. Zelfs als het onmogelijk lijkt.

Publicatiedatum: 16/05/2019 - 08:38

Blog

05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen06/02/19 - 06:36 Roderen op 35 en pieken op 55 jaar20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren

Arbeidsmarkt & -beleid

05/12/19 - 06:45 Ook sector Loopbaanbegeleiding krijgt eigen platform05/12/19 - 06:16 Stress nekt werkbaar werk21/11/19 - 07:13 Arbeidsmarkt in 2030: maak ruimte voor paradijsvogels21/11/19 - 06:02 Een op vier past werk aan voor kinderen07/11/19 - 07:01 Hoodies bepalen de nieuwe arbeidsmarkt07/11/19 - 06:42 Oudere werkenden: wie zijn ze en waarom werken ze (nog)?17/10/19 - 06:47 Wat zijn de 10 buzzwoorden in cv’s?16/10/19 - 19:30 1 op de 7 werknemers in België is niet-Belg10/10/19 - 06:50 Waar zoeken Belgen naar een job?09/10/19 - 17:05 Mediahuis en DPG Media lanceren nieuwe JOBAT

HRM

05/12/19 - 07:00 Vinçotte: Stevige transformatie met HR in pole position28/11/19 - 07:02 Winst delen met je medewerkers?21/11/19 - 07:14 Carglass: Maak het verschil met echte zorg14/11/19 - 06:56 Digitaal, het nieuwe rekruteringverhaal13/11/19 - 20:28 Een nieuwe job? Geen interesse!07/11/19 - 06:47 Umicore: hoe kan je stakeholders optimaal betrekken?24/10/19 - 06:39 1 op 4 werknemers kan moeilijk om met stress18/10/19 - 11:13 Emmaüs wordt HR-ambassadeur 201918/10/19 - 07:50 EMMAüS: Gezamenlijke visietekst vormt stevige basis voor maatwerk17/10/19 - 07:15 Werkgevers steeds flexibeler met arbeidstijd

Leiderschap

28/11/19 - 06:55 BOEK: Hoe overleef je netwerkdrinks?28/11/19 - 06:51 Innoveer als een start-up!14/11/19 - 06:45 Expeditie Leiderschap08/11/19 - 12:29 Word jij de CSR Professional of the Year 2019?05/09/19 - 06:13 Verbied jij je werknemer te appen in de auto?25/07/19 - 06:58 Hou je millennials aan boord!18/07/19 - 07:16 Diversiteit is geen zegen voor een team13/06/19 - 06:01 VUB-onderzoeker laat robots en mensen beter samenwerken02/05/19 - 08:10 Time = money? Niets van!02/05/19 - 06:58 BOEK: Trots!

Juridisch

28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!14/11/19 - 06:42 Ben je écht ziek of gespeeld?07/11/19 - 06:47 Leren en werken? Wat zeggen de regionale regeerakkoorden24/10/19 - 07:00 Werkzekerheidsclausule: is ontslag nog mogelijk?10/10/19 - 07:10 Voer geen HR-beleid voor externe medewerkers10/10/19 - 07:09 HR en de vrees voor discriminatie03/10/19 - 06:49 Procedure voor sociale verkiezingen te lang?26/09/19 - 07:14 Kies vooral het juiste paritair comité12/09/19 - 06:41 De bedrijfswagen, achillespees van de arbeidsmarkt29/08/19 - 07:33 Loonbeslag, wat doe je ermee?

Jobhop

05/12/19 - 06:19 Jobhop: Thierry Baeck05/12/19 - 06:12 Jobhop: Cathy Geerts05/12/19 - 06:05 Jobhop: Klaar Verreijdt28/11/19 - 08:17 Jobhop: Hilde Haems28/11/19 - 06:07 Jobhop: Nadine Degrande28/11/19 - 06:06 Jobhop: Willem Van der Mijnsbrugge21/11/19 - 07:02 Jobhop: Brenda Van Deursen21/11/19 - 06:30 Jobhop: Isabelle Decoster21/11/19 - 06:28 Jobhop: Steven De Backer21/11/19 - 06:20 Jobhop: Sara Hermans

Events

01/12/19 - 10:35 Creëren we duurzame jobs tegen 2030?08/11/19 - 12:02 CSR Professional of the Year 2019: NOMINEER!03/09/19 - 13:44 2030: a Work Space Odyssey met Fons Leroy05/06/19 - 12:31 COME IN Award05/06/19 - 12:05 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen'22/05/19 - 16:13 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen' (gratis)20/03/19 - 10:51 HRPro.be Digital Day05/02/19 - 16:53 HR Gala 201921/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year 2018

Dossiers

07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.0