Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit

OPINIE - De sleutel tot de oplossing voor het mobiliteitsprobleem ligt niet alleen bij de politiek, maar ook bij werkgevers en werknemers. Oplossingen liggen binnen handbereik maar wie te snel wil veranderen, zal nergens geraken.

Pop-upschrijver: Sylvain dal Vecchio, Financieel Directeur Benelux bij Fujitsu.

In België heeft Fujitsu 250 bedrijfswagens in circulatie. In 2015 had ons Belgische wagenpark samen bijna 10 miljoen kilometers op de teller staan. In datzelfde jaar was daar een CO2-uitstoot van meer dan 1.000 ton mee gemoeid. De zwarte piet doorschuiven naar de politiek is in deze wel erg gemakkelijk. De milieu-impact van onze vloot aan bedrijfswagens is de verantwoordelijkheid van zowel werkgever als werknemer. Samen kunnen we het mobiliteitsprobleem aanpakken, zolang dat op een transparante manier gebeurt, met wederzijds begrip, en vooral zonder te snel grote veranderingen op te leggen.

Onrechtvaardig, onveilig, onpraktisch…

Ik ben er van overtuigd dat we het Belgische mobiliteitsprobleem kunnen oplossen, maar eerst moeten we van een aantal sterk ingebakken gewoontes afraken. Vandaag maken wagens doorgaans een onderdeel uit van het salaris, waardoor werknemers ze zien als iets waar ze recht op hebben. Wanneer je iemand vraagt om zijn salariswagen in te leveren, zal hij dit als onrechtvaardig zien omdat de salariswagen ook in de privésfeer gebruikt wordt en de beslissing dus impact heeft op zijn privéleven.

Daar bovenop blijft de auto ondanks de mobiliteitsknoop in veel gevallen nog steeds de eenvoudigste, snelste en veiligste manier om ergens te raken. Bus, tram, trein of fiets zijn vaak geen geloofwaardige alternatieven zolang dat een realiteit blijft.

Onzekerheid over politiek beleid remt

Natuurlijk heeft ook de politiek een rol te spelen. Als bedrijf is het momenteel heel moeilijk om in te schatten hoe het mobiliteitsbeleid van een stad er in de nabije toekomst gaat uit zien. Komt er meer openbaar vervoer, of net minder? Misschien krijgen elektrische wagens extra laadpalen en mogen ze meerijden op busstroken, of misschien verdwijnen die stroken wel om plaats te geven aan fietspaden of trams? Het is niet eenvoudig om eigen verantwoordelijkheid op te nemen in een wankel wettelijk kader.

"Het is niet eenvoudig om eigen verantwoordelijkheid op te nemen in een wankel wettelijk kader."

Dat zorgt er allemaal voor dat een bedrijf niet zomaar kan overschakelen op een groener beleid met minder salariswagens. Onzekerheid op de middellange termijn houdt grote innovaties tegen en talent zou massaal afhaken en overlopen naar werkplekken waar ze hun verworven rechten wel kunnen behouden.

Flexibiliteit zonder meerkosten

Sinds dit jaar hebben wij daarom een flexibel mobiliteitsbeleid. Daarmee proberen we als onderneming gevestigd in Brussel enerzijds onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen, terwijl we anderzijds tegemoet komen aan de verwachtingen van onze werknemers.

Flexibiliteit betekent hier dat onze werknemers kunnen kiezen voor een mobiliteitspakket op maat. We geven hen de keuze om hun grotere auto in te ruilen voor een kleiner exemplaar in ruil voor bijvoorbeeld extra vakantiedagen of cash. We hebben verder besloten om over te schakelen op hybride wagens die minder fijn stof uitstoten, zodat we ook op dat vlak mee timmeren aan een oplossing.

We gaan telkens voor een mobiliteitsvoorstel op maat van het individu. Daarbij houden we rekening met hun specifieke behoeften. Wonen ze dicht bij hun werk? Hebben ze kinderen? Hoe goed is hun woonplaats ontsloten door het openbaar vervoer? Hoe ver we kunnen gaan in de samenstelling van een flexibel pakket hangt vooral af van de persoonlijke bereidwilligheid van de werknemer om met verandering om te gaan.

Misschien is een treinabonnement in de week gecombineerd met een auto die je kan gebruiken tijdens het weekend wel de beste optie, maar dan moet de werknemer zelf bereid zijn om afstand te doen van zijn salariswagen.

Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn om werknemers een voorstel te doen dat hen op het einde van de rit meer geld zal kosten. Ook binnen het bedrijf mogen de meerkosten van een flexibel beleid niet oplopen. Dat ondersteunde ook de vakbond die in ons geval actief heeft meegewerkt aan het opzet van ons nieuwe mobiliteitsplan.

Wie wil je wilde plannen volgen?

De grootste rem op de weg naar een nieuw beleid is doorgaans de werknemer zelf. Door de flexibiliteit krijgt die meer keuze, en dat kan de nodige angst met zich meebrengen. Verandering schrikt af, zeker wanneer mensen vrezen dat het nieuwe systeem minder voordelig is dan het oude. Precies daarom is het nefast om te veel te veranderen op te korte tijd. Zelf zou ik graag sneller gaan, en bijvoorbeeld een volledige elektrische vloot aan wagens en scooters combineren met abonnementen voor het openbaar vervoer, maar voor zo’n drastische mobiliteitswijziging zijn mensen, alsook de huidige infrastructuur, vandaag nog niet klaar.

Wie zijn stempel op de mobiliteitsproblematiek wil drukken, moet dus eerst vooral naar zijn eigen organisatie kijken. Wat kan jij doen, en hoe ver zijn werknemers bereid om je in je wilde plannen te volgen? Ga vervolgens liever trager dan sneller. Je kan beter geleidelijk aan veranderen met een plan waar iedereen zijn schouders onder wil zetten. Zo ontwikkel je een gemeenschappelijk project met een milieuvriendelijke doel waarin je als organisatie als één buiten komt en waar je medewerkers op trots kunnen zijn.

Publicatiedatum: 02/05/2018 - 07:20

Blog

03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn20/02/19 - 16:29 Ecologie zit ook in werksystemen06/02/19 - 06:36 Roderen op 35 en pieken op 55 jaar20/12/18 - 06:09 De Profit van focus op People20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren

Arbeidsmarkt & -beleid

17/10/19 - 06:47 Wat zijn de 10 buzzwoorden in cv’s?16/10/19 - 19:30 1 op de 7 werknemers in België is niet-Belg10/10/19 - 06:50 Waar zoeken Belgen naar een job?09/10/19 - 17:05 Mediahuis en DPG Media lanceren nieuwe JOBAT26/09/19 - 07:15 HR Pros … we are the ones!26/09/19 - 06:38 Ontdek de échte bedrijfswaarden19/09/19 - 07:20 Millennials schatten bedrijven niet hoog in19/09/19 - 07:16 Wat doet digitaal met medewerkers?19/09/19 - 07:15 Ben jij een data-scientist?12/09/19 - 07:43 Wie durft zich ‘digital leader’ noemen?

HRM

18/10/19 - 11:13 Emmaüs wordt HR-ambassadeur 201918/10/19 - 07:50 EMMAüS: Gezamenlijke visietekst vormt stevige basis voor maatwerk17/10/19 - 07:15 Werkgevers steeds flexibeler met arbeidstijd17/10/19 - 06:42 Burn-outpreventie bij UZA: Hoe kleurt je dag?03/10/19 - 07:15 Hoe zet je een online leerplatform op?26/09/19 - 06:30 Mogen we nog ongelukkig zijn?19/09/19 - 07:18 Alternatieve mobiliteitsoplossingen nog steeds populair19/09/19 - 07:10 Mobiliteit? Stress!!05/09/19 - 06:16 Werkgevers onderschatten het belang van flexibele verloning22/08/19 - 07:13 6 maatregelen om inzetbaarheid te stimuleren

Leiderschap

05/09/19 - 06:13 Verbied jij je werknemer te appen in de auto?25/07/19 - 06:58 Hou je millennials aan boord!18/07/19 - 07:16 Diversiteit is geen zegen voor een team13/06/19 - 06:01 VUB-onderzoeker laat robots en mensen beter samenwerken02/05/19 - 08:10 Time = money? Niets van!02/05/19 - 06:58 BOEK: Trots!11/04/19 - 06:45 Mobiliteit: de ene provincie is de andere niet04/04/19 - 07:40 BOEK: Impact in actie04/04/19 - 06:43 Wat houdt jou tegen om duurzaam te ondernemen?14/03/19 - 06:24 Een nieuwe baas: mag het iets jonger zijn?

Juridisch

10/10/19 - 07:10 Voer geen HR-beleid voor externe medewerkers10/10/19 - 07:09 HR en de vrees voor discriminatie03/10/19 - 06:49 Procedure voor sociale verkiezingen te lang?26/09/19 - 07:14 Kies vooral het juiste paritair comité12/09/19 - 06:41 De bedrijfswagen, achillespees van de arbeidsmarkt29/08/19 - 07:33 Loonbeslag, wat doe je ermee?22/08/19 - 06:34 Kan een werknemer afstand doen van zijn rechten?01/08/19 - 07:26 Zijn geschenken een vorm van loon?18/07/19 - 07:52 Nu is het genoeg! Tijd voor een tuchtsanctie04/07/19 - 07:16 Wat met de groepsverzekering bij ontslag?

Jobhop

16/10/19 - 20:31 Jobhop: Katrien De Pillecyn16/10/19 - 20:25 Jobhop: Olivier Van den Broecke16/10/19 - 20:20 Jobhop: Fabienne Cornelis10/10/19 - 07:36 Jobhop: Jan Bouwen10/10/19 - 07:33 Jobhop: Isabeau Van Zeebroeck10/10/19 - 06:59 Jobhop: Frederik Heylen03/10/19 - 07:14 Hilde Crevits wordt nieuwe Vlaams minister van Werk03/10/19 - 07:12 Jobhop: Erik Van den Branden03/10/19 - 07:08 Jobhop: André Swannet03/10/19 - 07:07 Jobhop: Peggy Everaert

Events

03/09/19 - 13:44 2030: a Work Space Odyssey met Fons Leroy05/06/19 - 12:31 COME IN Award05/06/19 - 12:05 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen'22/05/19 - 16:13 Trainingsprogramma 'HR voor vluchtelingen' (gratis)20/03/19 - 10:51 HRPro.be Digital Day05/02/19 - 16:53 HR Gala 201921/01/19 - 00:03 Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year 201824/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!04/10/18 - 15:21 Iedereen coachee

Dossiers

17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld21/02/19 - 16:26 CSR is een trend, geen hype06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.006/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging