Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit

OPINIE - De sleutel tot de oplossing voor het mobiliteitsprobleem ligt niet alleen bij de politiek, maar ook bij werkgevers en werknemers. Oplossingen liggen binnen handbereik maar wie te snel wil veranderen, zal nergens geraken.

Sylvain dal Vecchio, FujitsuPop-upschrijver: Sylvain dal Vecchio, Financieel Directeur Benelux bij Fujitsu.

In België heeft Fujitsu 250 bedrijfswagens in circulatie. In 2015 had ons Belgische wagenpark samen bijna 10 miljoen kilometers op de teller staan. In datzelfde jaar was daar een CO2-uitstoot van meer dan 1.000 ton mee gemoeid. De zwarte piet doorschuiven naar de politiek is in deze wel erg gemakkelijk. De milieu-impact van onze vloot aan bedrijfswagens is de verantwoordelijkheid van zowel werkgever als werknemer. Samen kunnen we het mobiliteitsprobleem aanpakken, zolang dat op een transparante manier gebeurt, met wederzijds begrip, en vooral zonder te snel grote veranderingen op te leggen.

Onrechtvaardig, onveilig, onpraktisch…

Ik ben er van overtuigd dat we het Belgische mobiliteitsprobleem kunnen oplossen, maar eerst moeten we van een aantal sterk ingebakken gewoontes afraken. Vandaag maken wagens doorgaans een onderdeel uit van het salaris, waardoor werknemers ze zien als iets waar ze recht op hebben. Wanneer je iemand vraagt om zijn salariswagen in te leveren, zal hij dit als onrechtvaardig zien omdat de salariswagen ook in de privésfeer gebruikt wordt en de beslissing dus impact heeft op zijn privéleven.

Daar bovenop blijft de auto ondanks de mobiliteitsknoop in veel gevallen nog steeds de eenvoudigste, snelste en veiligste manier om ergens te raken. Bus, tram, trein of fiets zijn vaak geen geloofwaardige alternatieven zolang dat een realiteit blijft.

Onzekerheid over politiek beleid remt

Natuurlijk heeft ook de politiek een rol te spelen. Als bedrijf is het momenteel heel moeilijk om in te schatten hoe het mobiliteitsbeleid van een stad er in de nabije toekomst gaat uit zien. Komt er meer openbaar vervoer, of net minder? Misschien krijgen elektrische wagens extra laadpalen en mogen ze meerijden op busstroken, of misschien verdwijnen die stroken wel om plaats te geven aan fietspaden of trams? Het is niet eenvoudig om eigen verantwoordelijkheid op te nemen in een wankel wettelijk kader.

"Het is niet eenvoudig om eigen verantwoordelijkheid op te nemen in een wankel wettelijk kader."

Dat zorgt er allemaal voor dat een bedrijf niet zomaar kan overschakelen op een groener beleid met minder salariswagens. Onzekerheid op de middellange termijn houdt grote innovaties tegen en talent zou massaal afhaken en overlopen naar werkplekken waar ze hun verworven rechten wel kunnen behouden.

Flexibiliteit zonder meerkosten

Sinds dit jaar hebben wij daarom een flexibel mobiliteitsbeleid. Daarmee proberen we als onderneming gevestigd in Brussel enerzijds onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen, terwijl we anderzijds tegemoet komen aan de verwachtingen van onze werknemers.

Flexibiliteit betekent hier dat onze werknemers kunnen kiezen voor een mobiliteitspakket op maat. We geven hen de keuze om hun grotere auto in te ruilen voor een kleiner exemplaar in ruil voor bijvoorbeeld extra vakantiedagen of cash. We hebben verder besloten om over te schakelen op hybride wagens die minder fijn stof uitstoten, zodat we ook op dat vlak mee timmeren aan een oplossing.

We gaan telkens voor een mobiliteitsvoorstel op maat van het individu. Daarbij houden we rekening met hun specifieke behoeften. Wonen ze dicht bij hun werk? Hebben ze kinderen? Hoe goed is hun woonplaats ontsloten door het openbaar vervoer? Hoe ver we kunnen gaan in de samenstelling van een flexibel pakket hangt vooral af van de persoonlijke bereidwilligheid van de werknemer om met verandering om te gaan.

Misschien is een treinabonnement in de week gecombineerd met een auto die je kan gebruiken tijdens het weekend wel de beste optie, maar dan moet de werknemer zelf bereid zijn om afstand te doen van zijn salariswagen.

Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn om werknemers een voorstel te doen dat hen op het einde van de rit meer geld zal kosten. Ook binnen het bedrijf mogen de meerkosten van een flexibel beleid niet oplopen. Dat ondersteunde ook de vakbond die in ons geval actief heeft meegewerkt aan het opzet van ons nieuwe mobiliteitsplan.

Wie wil je wilde plannen volgen?

De grootste rem op de weg naar een nieuw beleid is doorgaans de werknemer zelf. Door de flexibiliteit krijgt die meer keuze, en dat kan de nodige angst met zich meebrengen. Verandering schrikt af, zeker wanneer mensen vrezen dat het nieuwe systeem minder voordelig is dan het oude. Precies daarom is het nefast om te veel te veranderen op te korte tijd. Zelf zou ik graag sneller gaan, en bijvoorbeeld een volledige elektrische vloot aan wagens en scooters combineren met abonnementen voor het openbaar vervoer, maar voor zo’n drastische mobiliteitswijziging zijn mensen, alsook de huidige infrastructuur, vandaag nog niet klaar.

Wie zijn stempel op de mobiliteitsproblematiek wil drukken, moet dus eerst vooral naar zijn eigen organisatie kijken. Wat kan jij doen, en hoe ver zijn werknemers bereid om je in je wilde plannen te volgen? Ga vervolgens liever trager dan sneller. Je kan beter geleidelijk aan veranderen met een plan waar iedereen zijn schouders onder wil zetten. Zo ontwikkel je een gemeenschappelijk project met een milieuvriendelijke doel waarin je als organisatie als één buiten komt en waar je medewerkers op trots kunnen zijn.

Publicatiedatum: 02/05/2018 - 07:20

Blog

20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut12/11/17 - 19:48 WisKeys 2 jaar!

Arbeidsmarkt & -beleid

18/10/18 - 09:12 Pendelen: de hel of tijd om weg te dromen?11/10/18 - 07:10 VDAB zet extra digitale tools en artificiële intelligentie in10/10/18 - 17:46 ACV gaat lekker eten10/10/18 - 11:11 4 op 5 bedienden kregen minder dan 1% opslag04/10/18 - 07:24 Waarom zou je een vluchteling aanwerven?03/10/18 - 17:37 Economische werkloosheid komt nog nauwelijks voor26/09/18 - 23:33 Uitkeringen: moeten ze nu stijgen of sneller dalen?20/09/18 - 07:10 “Talent, dat heb ik niet…”17/09/18 - 17:22 Taal is een competentie, geen voorwaarde13/09/18 - 06:13 Naar nieuwe (flexibele) vormen van werk

HRM

18/10/18 - 06:13 Tips: Hoe ondersteun je cruciale fases van het onboardingproces?17/10/18 - 15:31 1 op 100 werknemers ervaart wekelijks ongewenst seksueel gedrag11/10/18 - 07:12 Hoe digitaal zijn werkzoekenden?04/10/18 - 07:00 Opslag, maar niet in loon27/09/18 - 07:19 Mobiliteitsbudget of -vergoeding, wat is de beste keuze?26/09/18 - 21:03 Onboarding. Wie verwelkomt de nieuwkomer?26/09/18 - 17:29 Mobiliteit: maak jij van pendelen een vloek of een zegen?20/09/18 - 06:37 Is thuiswerken een beloning of straf?12/09/18 - 15:43 Demografiefonds: werkbaar werk voor 45.000 in chemie11/09/18 - 07:12 Kritiek op coworking

Leiderschap

25/09/18 - 07:37 Vergroot je netwerk … in de fitness05/09/18 - 13:55 Hoe word je CEO?23/08/18 - 07:25 Je zal voortaan vegetariër zijn08/08/18 - 06:40 Vrouwen zijn klaar voor de top maar is de top klaar voor vrouwen?13/06/18 - 19:23 Persoonlijkheid leidinggevende mannen en vrouwen verschilt nauwelijks07/06/18 - 06:34 De feiten, niets dan de feiten28/05/18 - 08:45 Het is de schuld van het schuldgevoel23/05/18 - 10:24 Kantoorhond verjaagt stress15/05/18 - 06:19 Dansen met collega’s27/04/18 - 12:47 Tijd geven aan de maatschappij

Juridisch

18/10/18 - 07:22 Bonus: Hoe kan je voordelig belonen voor collectief lager verzuim?04/10/18 - 07:56 Stap je over naar de concurrent? Opletten!20/09/18 - 06:46 Kosten eigen aan werkgever, hoe zit dat weer?06/09/18 - 06:20 Weg met de loonkloof!23/08/18 - 07:23 Te laat op het werk, dus geen loon?09/08/18 - 06:36 Was het vrije keuze of keuze onder dwang?26/07/18 - 06:31 Zorg dat aanneming geen verboden terbeschikkingstelling wordt12/07/18 - 06:14 Wat als je werknemer bedrijfsgeheimen doorvertelt?05/07/18 - 05:54 Flexibel ouderschapsverlof wordt mogelijk28/06/18 - 06:55 Wat als je werknemer in de politiek gaat?

Jobhop

18/10/18 - 06:48 Jobhop: Lodi Planting17/10/18 - 15:54 Jobhop: Karine Vandenberghe17/10/18 - 15:50 jobhop: Dominique Vosse17/10/18 - 15:37 Jobhop: Ilona Becks10/10/18 - 21:19 Jobhop: Wesley Moreels10/10/18 - 21:08 jobhop: Michelle Van Looy10/10/18 - 20:58 Jobhop: Tama Heps10/10/18 - 20:58 Jophop: Karolien Lenaerts03/10/18 - 21:04 jobhop: Els Urbanczyk03/10/18 - 20:47 Jobhop: Bart Cambré

Events

04/10/18 - 15:21 Iedereen coachee07/06/18 - 16:18 HR-GALA 2018, met voorprogramma MOBILITEIT11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.019/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO100

Dossiers

06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen