Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit

OPINIE - De sleutel tot de oplossing voor het mobiliteitsprobleem ligt niet alleen bij de politiek, maar ook bij werkgevers en werknemers. Oplossingen liggen binnen handbereik maar wie te snel wil veranderen, zal nergens geraken.

Pop-upschrijver: Sylvain dal Vecchio, Financieel Directeur Benelux bij Fujitsu.

In België heeft Fujitsu 250 bedrijfswagens in circulatie. In 2015 had ons Belgische wagenpark samen bijna 10 miljoen kilometers op de teller staan. In datzelfde jaar was daar een CO2-uitstoot van meer dan 1.000 ton mee gemoeid. De zwarte piet doorschuiven naar de politiek is in deze wel erg gemakkelijk. De milieu-impact van onze vloot aan bedrijfswagens is de verantwoordelijkheid van zowel werkgever als werknemer. Samen kunnen we het mobiliteitsprobleem aanpakken, zolang dat op een transparante manier gebeurt, met wederzijds begrip, en vooral zonder te snel grote veranderingen op te leggen.

Onrechtvaardig, onveilig, onpraktisch…

Ik ben er van overtuigd dat we het Belgische mobiliteitsprobleem kunnen oplossen, maar eerst moeten we van een aantal sterk ingebakken gewoontes afraken. Vandaag maken wagens doorgaans een onderdeel uit van het salaris, waardoor werknemers ze zien als iets waar ze recht op hebben. Wanneer je iemand vraagt om zijn salariswagen in te leveren, zal hij dit als onrechtvaardig zien omdat de salariswagen ook in de privésfeer gebruikt wordt en de beslissing dus impact heeft op zijn privéleven.

Daar bovenop blijft de auto ondanks de mobiliteitsknoop in veel gevallen nog steeds de eenvoudigste, snelste en veiligste manier om ergens te raken. Bus, tram, trein of fiets zijn vaak geen geloofwaardige alternatieven zolang dat een realiteit blijft.

Onzekerheid over politiek beleid remt

Natuurlijk heeft ook de politiek een rol te spelen. Als bedrijf is het momenteel heel moeilijk om in te schatten hoe het mobiliteitsbeleid van een stad er in de nabije toekomst gaat uit zien. Komt er meer openbaar vervoer, of net minder? Misschien krijgen elektrische wagens extra laadpalen en mogen ze meerijden op busstroken, of misschien verdwijnen die stroken wel om plaats te geven aan fietspaden of trams? Het is niet eenvoudig om eigen verantwoordelijkheid op te nemen in een wankel wettelijk kader.

"Het is niet eenvoudig om eigen verantwoordelijkheid op te nemen in een wankel wettelijk kader."

Dat zorgt er allemaal voor dat een bedrijf niet zomaar kan overschakelen op een groener beleid met minder salariswagens. Onzekerheid op de middellange termijn houdt grote innovaties tegen en talent zou massaal afhaken en overlopen naar werkplekken waar ze hun verworven rechten wel kunnen behouden.

Flexibiliteit zonder meerkosten

Sinds dit jaar hebben wij daarom een flexibel mobiliteitsbeleid. Daarmee proberen we als onderneming gevestigd in Brussel enerzijds onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen, terwijl we anderzijds tegemoet komen aan de verwachtingen van onze werknemers.

Flexibiliteit betekent hier dat onze werknemers kunnen kiezen voor een mobiliteitspakket op maat. We geven hen de keuze om hun grotere auto in te ruilen voor een kleiner exemplaar in ruil voor bijvoorbeeld extra vakantiedagen of cash. We hebben verder besloten om over te schakelen op hybride wagens die minder fijn stof uitstoten, zodat we ook op dat vlak mee timmeren aan een oplossing.

We gaan telkens voor een mobiliteitsvoorstel op maat van het individu. Daarbij houden we rekening met hun specifieke behoeften. Wonen ze dicht bij hun werk? Hebben ze kinderen? Hoe goed is hun woonplaats ontsloten door het openbaar vervoer? Hoe ver we kunnen gaan in de samenstelling van een flexibel pakket hangt vooral af van de persoonlijke bereidwilligheid van de werknemer om met verandering om te gaan.

Misschien is een treinabonnement in de week gecombineerd met een auto die je kan gebruiken tijdens het weekend wel de beste optie, maar dan moet de werknemer zelf bereid zijn om afstand te doen van zijn salariswagen.

Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn om werknemers een voorstel te doen dat hen op het einde van de rit meer geld zal kosten. Ook binnen het bedrijf mogen de meerkosten van een flexibel beleid niet oplopen. Dat ondersteunde ook de vakbond die in ons geval actief heeft meegewerkt aan het opzet van ons nieuwe mobiliteitsplan.

Wie wil je wilde plannen volgen?

De grootste rem op de weg naar een nieuw beleid is doorgaans de werknemer zelf. Door de flexibiliteit krijgt die meer keuze, en dat kan de nodige angst met zich meebrengen. Verandering schrikt af, zeker wanneer mensen vrezen dat het nieuwe systeem minder voordelig is dan het oude. Precies daarom is het nefast om te veel te veranderen op te korte tijd. Zelf zou ik graag sneller gaan, en bijvoorbeeld een volledige elektrische vloot aan wagens en scooters combineren met abonnementen voor het openbaar vervoer, maar voor zo’n drastische mobiliteitswijziging zijn mensen, alsook de huidige infrastructuur, vandaag nog niet klaar.

Wie zijn stempel op de mobiliteitsproblematiek wil drukken, moet dus eerst vooral naar zijn eigen organisatie kijken. Wat kan jij doen, en hoe ver zijn werknemers bereid om je in je wilde plannen te volgen? Ga vervolgens liever trager dan sneller. Je kan beter geleidelijk aan veranderen met een plan waar iedereen zijn schouders onder wil zetten. Zo ontwikkel je een gemeenschappelijk project met een milieuvriendelijke doel waarin je als organisatie als één buiten komt en waar je medewerkers op trots kunnen zijn.

Publicatiedatum: 02/05/2018 - 07:20

Blog

16/07/20 - 06:53 Naar een kwaliteitslabel voor het thuiskantoor11/06/20 - 06:54 Een inclusieve mentaliteit opbouwen in je team, hoe doe je dat?28/05/20 - 06:39 Waarom inzetten op gelijk loon voor mannen en vrouwen niet genoeg is16/01/20 - 06:32 Waarom op de toppen van je tenen staan, pijn doet05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn

Arbeidsmarkt & -beleid

12/05/21 - 07:44 Corona of niet, bedrijven blijven duurzaam werken12/05/21 - 07:41 Nederlanders krijgen slechts om de 5 jaar vrijaf op Bevrijdingsdag26/11/20 - 09:00 Discriminatie? Eigen schuld!11/11/20 - 07:10 69% werknemers wil vakbond als medebestuurder van bedrijf29/10/20 - 08:24 Coronacrisis boycot aanwerving jongeren14/10/20 - 22:16 Minder extralegale voordelen maar lagere heffing op loon01/10/20 - 07:38 Arbeidsmarkt staat stil: minder aanwervingen, minder ontslagen17/09/20 - 06:43 Hoe kijkt de werkwereld naar Covid-19?17/09/20 - 06:32 Artificiële intelligentie voorspelt welke jobs jij interessant vindt02/09/20 - 21:52 Studentenjobs herstellen van coronaschok

HRM

19/02/21 - 15:19 Optimisten functioneren beter10/12/20 - 07:43 Kwart bedienden krijgt bonus in 202010/12/20 - 07:26 Carglass: 'De beste werkplek waar je ooit zult werken'10/12/20 - 06:04 Ziek op vrijdag? Veel kans dat het opgehoopte frustratie is26/11/20 - 08:59 Aanpassingsvermogen van medewerkers als voornaamste ‘future skill’26/11/20 - 07:13 Carglass verkozen tot HR-ambassadeur 202012/11/20 - 07:08 Wat is de kijk van werkgevers op verloning?12/11/20 - 06:38 Driekwart meer geleidelijke werkhervattingen na ziekte29/10/20 - 08:58 4 op de 10 werknemers hebben meer stress29/10/20 - 08:25 Wat bepaalt het werkgeluk van de HR-professional?

Leiderschap

12/05/21 - 07:58 Breuken in psychologisch contract triggeren burn-out12/05/21 - 07:42 België scoort in lijst landen met ‘meest bekeken werknemers’26/02/21 - 12:30 Philippe Weiler (Lidl) verkozen tot CSR Professional of the Year 202019/02/21 - 15:17 Managers lonken naar de buitendeur16/02/21 - 15:59 Finalist CSR Professional of the Year Philippe Weiler16/02/21 - 15:55 Finalist CSR Professional of the Year Winok Oplinus16/02/21 - 15:44 Finalist CSR Professional of the Year Marleen Evenepoel15/02/21 - 10:38 Duurzaam ondernemen, waarom (niet)?10/12/20 - 06:54 Hoge variabele beloning top is zegen en vloek voor winst26/11/20 - 07:23 Corona boost vertrouwen in werknemers

Juridisch

12/11/20 - 06:49 Sociale verkiezingen: wie stemt online?17/09/20 - 06:19 Ook mantelzorgers kunnen nu thematisch verlof opnemen20/08/20 - 07:23 Tijdelijke of economische werkloosheid: wat zijn de voorwaarden?06/08/20 - 06:54 De consumptiecheque van A tot Z16/07/20 - 06:55 Het corona-tijdskrediet: iets voor jouw medewerkers?15/07/20 - 18:43 Tijdelijke werkloosheid vanaf september: zo ben je mee30/01/20 - 10:30 Onbeperkt verlof geven, mag dat?23/01/20 - 14:49 Zal technologie de HR-wereld veranderen?12/12/19 - 06:58 Moet je altijd een eindejaarspremie betalen?28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!

Jobhop

14/10/20 - 21:53 Jobhop: Kurt Van Raemdonck14/10/20 - 21:47 Jobhop: Claudia Baes14/10/20 - 21:42 Jobhop: Dieter Hinnens01/10/20 - 06:42 Ann Cattelain wordt CEO van Federgon30/09/20 - 16:57 Jobhop: Caroline Aelvoet30/09/20 - 16:55 Jobhop: Floriane Thomas30/09/20 - 16:52 Jobhop: Peter Van Ostaeyen16/09/20 - 18:44 Jobhop: Els Debaere16/09/20 - 18:40 Jobhop: Tom Verstraete16/09/20 - 18:31 Jobhop: Stephanie Timmermans

Events

12/04/21 - 14:09 HRPro nationaal congres: Learn - Grow - Win14/03/21 - 18:41 Leiderschap vanuit paardenkracht gedemonstreerd14/03/21 - 18:26 On- & Reboarding: how to's12/01/21 - 11:04 Vooringenomenheid, een sluipend gif26/11/20 - 11:52 PMClub: Geen angst voor angst01/10/20 - 09:40 HR, Leadership and Sustainability17/09/20 - 16:06 CSR Professional of the Year 202009/09/20 - 12:51 In hoeverre heeft Covid-19 de Leider besmet? (PMClub)15/04/20 - 15:19 PMC-webinar: Arbeidsmarkt tijdens en na covid-19-periode05/03/20 - 11:40 HR Gala

Dossiers

21/02/21 - 16:26 CSR is een trend, geen hype09/10/20 - 05:14 HR GETOETST18/06/20 - 07:46 Dossier: Ontslag29/03/20 - 15:31 Learning & Development12/12/19 - 06:45 DOSSIER: Individualiseren07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld