Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit

OPINIE - De sleutel tot de oplossing voor het mobiliteitsprobleem ligt niet alleen bij de politiek, maar ook bij werkgevers en werknemers. Oplossingen liggen binnen handbereik maar wie te snel wil veranderen, zal nergens geraken.

Sylvain dal Vecchio, FujitsuPop-upschrijver: Sylvain dal Vecchio, Financieel Directeur Benelux bij Fujitsu.

In België heeft Fujitsu 250 bedrijfswagens in circulatie. In 2015 had ons Belgische wagenpark samen bijna 10 miljoen kilometers op de teller staan. In datzelfde jaar was daar een CO2-uitstoot van meer dan 1.000 ton mee gemoeid. De zwarte piet doorschuiven naar de politiek is in deze wel erg gemakkelijk. De milieu-impact van onze vloot aan bedrijfswagens is de verantwoordelijkheid van zowel werkgever als werknemer. Samen kunnen we het mobiliteitsprobleem aanpakken, zolang dat op een transparante manier gebeurt, met wederzijds begrip, en vooral zonder te snel grote veranderingen op te leggen.

Onrechtvaardig, onveilig, onpraktisch…

Ik ben er van overtuigd dat we het Belgische mobiliteitsprobleem kunnen oplossen, maar eerst moeten we van een aantal sterk ingebakken gewoontes afraken. Vandaag maken wagens doorgaans een onderdeel uit van het salaris, waardoor werknemers ze zien als iets waar ze recht op hebben. Wanneer je iemand vraagt om zijn salariswagen in te leveren, zal hij dit als onrechtvaardig zien omdat de salariswagen ook in de privésfeer gebruikt wordt en de beslissing dus impact heeft op zijn privéleven.

Daar bovenop blijft de auto ondanks de mobiliteitsknoop in veel gevallen nog steeds de eenvoudigste, snelste en veiligste manier om ergens te raken. Bus, tram, trein of fiets zijn vaak geen geloofwaardige alternatieven zolang dat een realiteit blijft.

Onzekerheid over politiek beleid remt

Natuurlijk heeft ook de politiek een rol te spelen. Als bedrijf is het momenteel heel moeilijk om in te schatten hoe het mobiliteitsbeleid van een stad er in de nabije toekomst gaat uit zien. Komt er meer openbaar vervoer, of net minder? Misschien krijgen elektrische wagens extra laadpalen en mogen ze meerijden op busstroken, of misschien verdwijnen die stroken wel om plaats te geven aan fietspaden of trams? Het is niet eenvoudig om eigen verantwoordelijkheid op te nemen in een wankel wettelijk kader.

"Het is niet eenvoudig om eigen verantwoordelijkheid op te nemen in een wankel wettelijk kader."

Dat zorgt er allemaal voor dat een bedrijf niet zomaar kan overschakelen op een groener beleid met minder salariswagens. Onzekerheid op de middellange termijn houdt grote innovaties tegen en talent zou massaal afhaken en overlopen naar werkplekken waar ze hun verworven rechten wel kunnen behouden.

Flexibiliteit zonder meerkosten

Sinds dit jaar hebben wij daarom een flexibel mobiliteitsbeleid. Daarmee proberen we als onderneming gevestigd in Brussel enerzijds onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen, terwijl we anderzijds tegemoet komen aan de verwachtingen van onze werknemers.

Flexibiliteit betekent hier dat onze werknemers kunnen kiezen voor een mobiliteitspakket op maat. We geven hen de keuze om hun grotere auto in te ruilen voor een kleiner exemplaar in ruil voor bijvoorbeeld extra vakantiedagen of cash. We hebben verder besloten om over te schakelen op hybride wagens die minder fijn stof uitstoten, zodat we ook op dat vlak mee timmeren aan een oplossing.

We gaan telkens voor een mobiliteitsvoorstel op maat van het individu. Daarbij houden we rekening met hun specifieke behoeften. Wonen ze dicht bij hun werk? Hebben ze kinderen? Hoe goed is hun woonplaats ontsloten door het openbaar vervoer? Hoe ver we kunnen gaan in de samenstelling van een flexibel pakket hangt vooral af van de persoonlijke bereidwilligheid van de werknemer om met verandering om te gaan.

Misschien is een treinabonnement in de week gecombineerd met een auto die je kan gebruiken tijdens het weekend wel de beste optie, maar dan moet de werknemer zelf bereid zijn om afstand te doen van zijn salariswagen.

Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn om werknemers een voorstel te doen dat hen op het einde van de rit meer geld zal kosten. Ook binnen het bedrijf mogen de meerkosten van een flexibel beleid niet oplopen. Dat ondersteunde ook de vakbond die in ons geval actief heeft meegewerkt aan het opzet van ons nieuwe mobiliteitsplan.

Wie wil je wilde plannen volgen?

De grootste rem op de weg naar een nieuw beleid is doorgaans de werknemer zelf. Door de flexibiliteit krijgt die meer keuze, en dat kan de nodige angst met zich meebrengen. Verandering schrikt af, zeker wanneer mensen vrezen dat het nieuwe systeem minder voordelig is dan het oude. Precies daarom is het nefast om te veel te veranderen op te korte tijd. Zelf zou ik graag sneller gaan, en bijvoorbeeld een volledige elektrische vloot aan wagens en scooters combineren met abonnementen voor het openbaar vervoer, maar voor zo’n drastische mobiliteitswijziging zijn mensen, alsook de huidige infrastructuur, vandaag nog niet klaar.

Wie zijn stempel op de mobiliteitsproblematiek wil drukken, moet dus eerst vooral naar zijn eigen organisatie kijken. Wat kan jij doen, en hoe ver zijn werknemers bereid om je in je wilde plannen te volgen? Ga vervolgens liever trager dan sneller. Je kan beter geleidelijk aan veranderen met een plan waar iedereen zijn schouders onder wil zetten. Zo ontwikkel je een gemeenschappelijk project met een milieuvriendelijke doel waarin je als organisatie als één buiten komt en waar je medewerkers op trots kunnen zijn.

Publicatiedatum: 02/05/2018 - 07:20

Blog

20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut12/11/17 - 19:48 WisKeys 2 jaar!

Arbeidsmarkt & -beleid

06/08/18 - 06:42 Internationale werknemers werken ook25/07/18 - 18:59 Regering vindt half miljard euro in jobs25/07/18 - 15:14 Vlaamse ondersteuningspremie nu ook na ernstige ziekte18/07/18 - 13:02 1 op 6 op zoek naar ander werk11/07/18 - 10:12 De dienstenchequesector, een succesverhaal?11/07/18 - 10:08 Federgon dringt aan op verder optimaliseren dienstenchequesysteem11/07/18 - 09:18 Individuele beroepsopleiding IBO wordt kosteloos04/07/18 - 19:17 Vlaamse werkloosheid daalt al bijna drie jaar25/06/18 - 19:12 Studenten willen nog meer werken21/06/18 - 06:29 Zoeken naar de '&' in oplossingen

HRM

05/07/18 - 06:24 Weet jij welk talent je in huis hebt?04/07/18 - 20:53 12% rijdt nooit met bedrijfswagen naar het werk04/07/18 - 19:32 De waarheid van de sollicitant28/06/18 - 06:05 Welzijn: bouwen aan duurzame inzetbaarheid27/06/18 - 19:29 Aziatische steden zijn duurste voor expats27/06/18 - 18:16 Rotmobieltje!21/06/18 - 06:21 Flexibel loon voor sterker werk21/06/18 - 06:21 Hoe sterk of zwak is het cafetariaplan?07/06/18 - 09:42 WK-gekte: Belgen blijven nuchter06/06/18 - 21:58 Zet jij CSR in om talent aan te trekken?

Leiderschap

08/08/18 - 06:40 Vrouwen zijn klaar voor de top maar is de top klaar voor vrouwen?13/06/18 - 19:23 Persoonlijkheid leidinggevende mannen en vrouwen verschilt nauwelijks07/06/18 - 06:34 De feiten, niets dan de feiten28/05/18 - 08:45 Het is de schuld van het schuldgevoel23/05/18 - 10:24 Kantoorhond verjaagt stress15/05/18 - 06:19 Dansen met collega’s27/04/18 - 12:47 Tijd geven aan de maatschappij26/04/18 - 07:44 “Wat weet jij van water? Je bent een vis”25/04/18 - 16:31 Belg heeft veel autonomie, weinig inspraak23/04/18 - 15:51 Je bent succesvol, waarom werk je dan nog zo hard?

Juridisch

09/08/18 - 06:36 Was het vrije keuze of keuze onder dwang?26/07/18 - 06:31 Zorg dat aanneming geen verboden terbeschikkingstelling wordt12/07/18 - 06:14 Wat als je werknemer bedrijfsgeheimen doorvertelt?05/07/18 - 05:54 Flexibel ouderschapsverlof wordt mogelijk28/06/18 - 06:55 Wat als je werknemer in de politiek gaat?14/06/18 - 06:48 Moet je een ontslag altijd motiveren?31/05/18 - 06:23 Moet de zieke werknemer zijn bedrijfswagen inleveren?17/05/18 - 07:18 Wanneer betaal je de verbrekingsvergoeding?03/05/18 - 06:45 Ooit vakantiegeld fout uitbetaald? Lees even dit…19/04/18 - 07:04 Onterecht afwezig, (geen) reden tot ontslag

Jobhop

09/08/18 - 07:01 Jobhop: Vanessa Didden09/08/18 - 07:00 Jobhop: Wouter Van Linden09/08/18 - 06:58 Jobhop: Tom Rommens26/07/18 - 06:48 Jobhop: Monica De Jonghe25/07/18 - 19:19 Jobhop: Hanne De Wit25/07/18 - 19:05 Jobhop: Laurie Frenkel21/06/18 - 08:02 Jobhop: Diederik Van Noten21/06/18 - 07:52 Jobhop: Kristof Van den Elsen20/06/18 - 18:27 Jobhop: Fons Leroy20/06/18 - 18:24 Jobhop: Karel Van Eetvelt

Events

07/06/18 - 16:18 HR-Gala 201811/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.019/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key

Dossiers

06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen