Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit

OPINIE - De sleutel tot de oplossing voor het mobiliteitsprobleem ligt niet alleen bij de politiek, maar ook bij werkgevers en werknemers. Oplossingen liggen binnen handbereik maar wie te snel wil veranderen, zal nergens geraken.

Sylvain dal Vecchio, FujitsuPop-upschrijver: Sylvain dal Vecchio, Financieel Directeur Benelux bij Fujitsu.

In België heeft Fujitsu 250 bedrijfswagens in circulatie. In 2015 had ons Belgische wagenpark samen bijna 10 miljoen kilometers op de teller staan. In datzelfde jaar was daar een CO2-uitstoot van meer dan 1.000 ton mee gemoeid. De zwarte piet doorschuiven naar de politiek is in deze wel erg gemakkelijk. De milieu-impact van onze vloot aan bedrijfswagens is de verantwoordelijkheid van zowel werkgever als werknemer. Samen kunnen we het mobiliteitsprobleem aanpakken, zolang dat op een transparante manier gebeurt, met wederzijds begrip, en vooral zonder te snel grote veranderingen op te leggen.

Onrechtvaardig, onveilig, onpraktisch…

Ik ben er van overtuigd dat we het Belgische mobiliteitsprobleem kunnen oplossen, maar eerst moeten we van een aantal sterk ingebakken gewoontes afraken. Vandaag maken wagens doorgaans een onderdeel uit van het salaris, waardoor werknemers ze zien als iets waar ze recht op hebben. Wanneer je iemand vraagt om zijn salariswagen in te leveren, zal hij dit als onrechtvaardig zien omdat de salariswagen ook in de privésfeer gebruikt wordt en de beslissing dus impact heeft op zijn privéleven.

Daar bovenop blijft de auto ondanks de mobiliteitsknoop in veel gevallen nog steeds de eenvoudigste, snelste en veiligste manier om ergens te raken. Bus, tram, trein of fiets zijn vaak geen geloofwaardige alternatieven zolang dat een realiteit blijft.

Onzekerheid over politiek beleid remt

Natuurlijk heeft ook de politiek een rol te spelen. Als bedrijf is het momenteel heel moeilijk om in te schatten hoe het mobiliteitsbeleid van een stad er in de nabije toekomst gaat uit zien. Komt er meer openbaar vervoer, of net minder? Misschien krijgen elektrische wagens extra laadpalen en mogen ze meerijden op busstroken, of misschien verdwijnen die stroken wel om plaats te geven aan fietspaden of trams? Het is niet eenvoudig om eigen verantwoordelijkheid op te nemen in een wankel wettelijk kader.

"Het is niet eenvoudig om eigen verantwoordelijkheid op te nemen in een wankel wettelijk kader."

Dat zorgt er allemaal voor dat een bedrijf niet zomaar kan overschakelen op een groener beleid met minder salariswagens. Onzekerheid op de middellange termijn houdt grote innovaties tegen en talent zou massaal afhaken en overlopen naar werkplekken waar ze hun verworven rechten wel kunnen behouden.

Flexibiliteit zonder meerkosten

Sinds dit jaar hebben wij daarom een flexibel mobiliteitsbeleid. Daarmee proberen we als onderneming gevestigd in Brussel enerzijds onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen, terwijl we anderzijds tegemoet komen aan de verwachtingen van onze werknemers.

Flexibiliteit betekent hier dat onze werknemers kunnen kiezen voor een mobiliteitspakket op maat. We geven hen de keuze om hun grotere auto in te ruilen voor een kleiner exemplaar in ruil voor bijvoorbeeld extra vakantiedagen of cash. We hebben verder besloten om over te schakelen op hybride wagens die minder fijn stof uitstoten, zodat we ook op dat vlak mee timmeren aan een oplossing.

We gaan telkens voor een mobiliteitsvoorstel op maat van het individu. Daarbij houden we rekening met hun specifieke behoeften. Wonen ze dicht bij hun werk? Hebben ze kinderen? Hoe goed is hun woonplaats ontsloten door het openbaar vervoer? Hoe ver we kunnen gaan in de samenstelling van een flexibel pakket hangt vooral af van de persoonlijke bereidwilligheid van de werknemer om met verandering om te gaan.

Misschien is een treinabonnement in de week gecombineerd met een auto die je kan gebruiken tijdens het weekend wel de beste optie, maar dan moet de werknemer zelf bereid zijn om afstand te doen van zijn salariswagen.

Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn om werknemers een voorstel te doen dat hen op het einde van de rit meer geld zal kosten. Ook binnen het bedrijf mogen de meerkosten van een flexibel beleid niet oplopen. Dat ondersteunde ook de vakbond die in ons geval actief heeft meegewerkt aan het opzet van ons nieuwe mobiliteitsplan.

Wie wil je wilde plannen volgen?

De grootste rem op de weg naar een nieuw beleid is doorgaans de werknemer zelf. Door de flexibiliteit krijgt die meer keuze, en dat kan de nodige angst met zich meebrengen. Verandering schrikt af, zeker wanneer mensen vrezen dat het nieuwe systeem minder voordelig is dan het oude. Precies daarom is het nefast om te veel te veranderen op te korte tijd. Zelf zou ik graag sneller gaan, en bijvoorbeeld een volledige elektrische vloot aan wagens en scooters combineren met abonnementen voor het openbaar vervoer, maar voor zo’n drastische mobiliteitswijziging zijn mensen, alsook de huidige infrastructuur, vandaag nog niet klaar.

Wie zijn stempel op de mobiliteitsproblematiek wil drukken, moet dus eerst vooral naar zijn eigen organisatie kijken. Wat kan jij doen, en hoe ver zijn werknemers bereid om je in je wilde plannen te volgen? Ga vervolgens liever trager dan sneller. Je kan beter geleidelijk aan veranderen met een plan waar iedereen zijn schouders onder wil zetten. Zo ontwikkel je een gemeenschappelijk project met een milieuvriendelijke doel waarin je als organisatie als één buiten komt en waar je medewerkers op trots kunnen zijn.

Publicatiedatum: 02/05/2018 - 07:20

Blog

20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut12/11/17 - 19:48 WisKeys 2 jaar!

Arbeidsmarkt & -beleid

12/12/18 - 21:54 Hoe leergierig ben jij?11/12/18 - 16:12 Evenementensector verschaft werk aan meer dan 80.000 mensen28/11/18 - 20:19 Deze landen weten het best talent aan te trekken en behouden28/11/18 - 19:50 Eens freelancer, altijd freelancer22/11/18 - 06:59 “HR-dienstverlening is een antwoord op koorts op arbeidsmarkt”22/11/18 - 06:17 Belgen zoeken job in buitenland… op feestdagen15/11/18 - 06:25 VDAB promoot ‘géén ervaring’07/11/18 - 21:05 18% meer vacatures dan vorig jaar25/10/18 - 07:19 Combineren multi-jobbers jobs uit noodzaak of als uitdaging?24/10/18 - 21:09 t-groep wordt Agilitas Group

HRM

06/12/18 - 06:43 Hoog tijd voor actie, HR!06/12/18 - 06:42 Horen we nog bij elkaar?29/11/18 - 06:53 6 tips om meer introverten aan te werven29/11/18 - 06:38 U hebt meer dan lonen om te belonen22/11/18 - 06:37 Studenten verpleegkunde leren medicatie toedienen via virtual reality15/11/18 - 06:59 De warrant, het overwegen waard15/11/18 - 06:59 3 op 4 beeldschermwerkers hebben wekelijks visuele klachten15/11/18 - 06:43 Bel&Bo: van harte welkom!13/11/18 - 14:46 Rekrutering: hoe verminder je gendervooroordelen?25/10/18 - 07:20 Hoe Mathieu Gijbels van elke medewerker een ‘voordenker’ maakt

Leiderschap

05/12/18 - 14:45 Award Inclusieve Onderneming voor ‘vluchtelingenbedrijf’28/11/18 - 14:29 Deskundige jury zkt. CSR Professional of the Year 201821/11/18 - 10:04 “Een titel als CSR Professional of the Year opent deuren”08/11/18 - 07:30 GDPR naleven: geen onmogelijke opdracht08/11/18 - 07:20 Nomineer nu de CSR Professional of the Year 2018!07/11/18 - 16:35 Zelfsturende teams, zijn we er klaar voor?25/10/18 - 07:27 Een kompas, lichtbakens en de sherpa25/09/18 - 07:37 Vergroot je netwerk … in de fitness05/09/18 - 13:55 Hoe word je CEO?23/08/18 - 07:25 Je zal voortaan vegetariër zijn

Juridisch

06/12/18 - 07:05 Verboden te werken op feestdagen?05/12/18 - 20:43 Taxshift verhoogt nettoloon met minimum 36 euro22/11/18 - 06:55 Einde arbeidsrelatie geeft geen garantie op werkloosheidsuitkering08/11/18 - 06:34 Kan je de functie van een werknemer zomaar veranderen?18/10/18 - 07:22 Bonus: Hoe kan je voordelig belonen voor collectief lager verzuim?04/10/18 - 07:56 Stap je over naar de concurrent? Opletten!20/09/18 - 06:46 Kosten eigen aan werkgever, hoe zit dat weer?06/09/18 - 06:20 Weg met de loonkloof!23/08/18 - 07:23 Te laat op het werk, dus geen loon?09/08/18 - 06:36 Was het vrije keuze of keuze onder dwang?

Jobhop

12/12/18 - 22:40 Jobhop: Tine Seuntjens05/12/18 - 16:40 Jobhop: Eric Sergeant05/12/18 - 16:32 Jobhop: Valérie Nerinckx05/12/18 - 16:23 Jobhop: Carla Borremans05/12/18 - 16:19 Jobhop: Dries Adams29/11/18 - 08:35 Jobhop: Daisy Korthout29/11/18 - 08:30 Jobhop: Jelske Janssens29/11/18 - 08:26 Jobhop: Brecht Vermeersch29/11/18 - 07:00 Jobhop: Wim Focquet22/11/18 - 08:20 Jobhop: Valerie Deweirdt

Events

08/11/18 - 06:02 CSR Professional of the Year - NOMINEER NU!24/10/18 - 23:04 HRM Inspiration Day 2018 - WIN GRATIS INKOM!04/10/18 - 15:21 Iedereen coachee07/06/18 - 16:18 HR-GALA 2018, met voorprogramma MOBILITEIT11/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.0

Dossiers

06/12/18 - 08:32 Dossier Matching & rematching12/10/18 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken