Duaal leren in stroomversnelling

Opnieuw slaan scholen en bedrijven de handen in elkaar om jongeren op te leiden. Het proefproject rond duaal leren kent hiermee dit schooljaar een vervolg én flinke uitbreiding. Heel wat bedrijven zien de voordelen.

Waarom wachten tot jongeren in dienst komen en dan vaststellen dat ze toch wat vaardigheden missen? Waarom niet vroeger anticiperen? Steeds meer bedrijven en scholen zoeken toenadering om de kloof te verkleinen en te werken aan elkaars verzuchtingen.

Volwaardige leerweg

Duaal leren is zo’n officiële vorm van samenwerken waarbij ook de overheid flink participeerde. Duaal leren houdt in dat jongeren vanaf 15 jaar meer dan nu leren op de werkvloer, op die manier een onderwijskwalificatie halen en dus beter voorbereid zijn voor de arbeidsmarkt. Het gaat om een volwaardige leerweg naast het voltijds secundair onderwijs. Het verschil is dat vaardigheden bij duaal leren voor een groot deel op de werkvloer verworven worden. De focus ligt op arbeidsmarktrijpe jongeren die via duaal leren hun onderwijskwalificatie kunnen halen. Indien dat niet haalbaar blijkt, krijgen jongeren een beroepskwalificatie of deelcertificaat. 

Liefst 83 scholen, Centra voor Deeltijds onderwijs en Syntra bieden dit jaar opleidingen aan in 21 studierichtingen waarbij jongeren zowel op school als op de werkvloer leren. Dat zijn 15 studierichtingen en 44 scholen meer dan vorig jaar toen het proefproject werd opgestart. Ook 150 bedrijven zetten toen hun deuren al open.

Vorige week nog lanceerde Syntra-Vlaanderen de vernieuwde app.werkplekduaal.be . Via deze app kunnen  ondernemingen een aanvraag tot erkenning als werkplek in duaal leren indienen.

Onmiddellijk aan de slag

De chemiesector is een enthousiaste deelnemer. Een veertigtal leerlingen startten dit schooljaar hun opleiding duaal leren in de studierichting Chemische Procestechnieken. Dat zijn er zowat de helft meer dan vorig jaar. Ook vier scholen en 20 ondernemingen uit de chemiesector nemen deel.

“Vorig schooljaar was de Se-n-Se studierichting Chemische Procestechnieken (Secundair na Secundair, het vroegere 7de jaar TSO) een van de pioniers om deze opleidingsvorm te lanceren. Van de 25 leerlingen die in juni hun diploma behaalden, zijn de meeste intussen aan de slag als procesoperator in de chemie. Deze studierichting biedt dan ook heel wat kansen op de arbeidsmarkt en zag het inschrijvingsaantal op enkele jaren tijd meer dan verdrievoudigen tot ruim 150 leerlingen verspreid over 8 scholen”, weet men bij sectorfederatie essenscia vlaanderen.

Tijdens de opleiding via duaal leren krijgen de leerlingen drie doorgedreven stages van in totaal 15 weken. In de richting Chemische Procestechnieken kiest ongeveer een kwart van de leerlingen voor duaal leren.

“Duaal leren is de onderwijsvorm van de toekomst. De praktijkervaring versterkt de inhoud van de opleiding en verhoogt de kansen van jongeren op de arbeidsmarkt. Scholen krijgen toegang tot de meest moderne bedrijfsinfrastructuur en ondernemingen krijgen een beter inzicht in de educatieve aanpak . Duaal leren bouwt bruggen tussen onderwijs en bedrijfsleven en we willen het systeem op termijn ook graag toepassen in het hoger onderwijs. Het is daarom belangrijk dat de Vlaamse regering in haar decreet de juiste accenten legt om duaal leren verder uit te bouwen op maat van de verschillende sectoren”, zegt Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen.

Publicatiedatum: 06/09/2017 - 10:09
Auteur: Katleen Weytjens

Arbeidsmarkt & -beleid

20/09/17 - 10:26 Samen in de file… nee, niet gezellig18/09/17 - 07:13 Amper helft aanwervingen in voltijdse functie14/09/17 - 10:12 Aantal re-integratietrajecten groeit maar…11/09/17 - 17:06 Lang werkloos = niet populair31/08/17 - 09:39 5,6% minder werklozen28/08/17 - 18:23 Dames, opgelet voor robots!16/08/17 - 07:18 Helft van ICT’ers werkt in 3 landen09/08/17 - 12:35 13% vacatures vraagt onregelmatige werktijden07/08/17 - 07:27 Te weinig personeel bedreigt optimisme van ondernemers31/07/17 - 06:12 Job zoeken populair bij start werkweek

HRM

14/09/17 - 10:39 En de winnaars zijn...14/09/17 - 09:00 Vertrouwen gebruik je met verstand12/09/17 - 07:04 It's about career identity and adaptability04/09/17 - 10:59 Het vernieuwde model van David Ulrich23/08/17 - 15:56 De kopzorgen van HR10/08/17 - 06:59 Sociale dialoog: kies voor maatwerk09/08/17 - 07:48 1 op 8 lijdt onder agressie op de werkvloer03/08/17 - 06:50 Digitale disruptie ook op bord van HR19/07/17 - 11:44 Auto lijmt werknemers niet aan stoel12/07/17 - 15:56 Iedereen coach?

Leiderschap

25/09/17 - 08:48 Slaapwel!04/09/17 - 08:12 Kan het ook anders in organisaties?31/08/17 - 07:01 1-septemberplannen voor werknemers21/08/17 - 07:33 Wie maalt er om een mailtje minder?22/06/17 - 09:50 Van strategisch denken naar doen19/06/17 - 19:37 Paradoxaal leiderschap17/06/17 - 19:51 Win-winnovatie17/06/17 - 10:54 Mijn INBOX is VOL15/06/17 - 10:21 Heb jij lef?08/06/17 - 07:25 "Dan vraag ik of ik mag dansen"

Juridisch

21/09/17 - 07:09 Wat met de bedrijfswagen op het einde van de rit?07/09/17 - 07:48 Uitzendarbeid: efficiënt rekruteringsmiddel?!24/07/17 - 15:01 Wet op uitzendarbeid wordt 3011/07/17 - 16:58 4 op 5 willen auto niet ruilen voor cash15/06/17 - 09:22 Dromen van perfectie of kansen grijpen?04/05/17 - 09:29 Meedenken over een nieuwe arbeidswet?22/02/17 - 15:37 Sneller fietsen kost geld09/02/17 - 06:42 Uberisering: waar staat België?09/02/17 - 06:27 Tewerkstellen, hoe doe je dat?02/02/17 - 07:06 Een nieuw arbeidsstatuut, de ‘uber’-werker?

Blog

19/09/17 - 06:46 Wat als … je werkgever je leven redt?20/07/17 - 10:20 Waarom vaders evenveel ouderschapsverlof moeten nemen01/07/17 - 06:25 Vergeet de gaten. Sloop de muur!22/06/17 - 09:02 You are growing! What about your employees?12/06/17 - 17:59 Werk & mobiliteit: naar een mentaliteitsverandering31/05/17 - 15:06 Liefde in tijden van spreadsheets18/05/17 - 08:43 Wanted! Nieuwe skills voor L&D'ers20/04/17 - 07:21 Do companies really want us to self-manage our careers?04/04/17 - 07:29 Trump leadership rating: 33/10028/03/17 - 09:57 Wilskracht

Jobhop

21/09/17 - 08:23 Jobhop: Stefaan Arryn21/09/17 - 08:09 Jobhop: Nathalie Dedoncker21/09/17 - 07:46 Jobhop: Conny Hooghe21/09/17 - 07:06 Jobhop: Pascale Nuyttens14/09/17 - 07:59 Jobhop: Frederik Anseel14/09/17 - 06:45 Jobhop: Gosse Corstiaensen14/09/17 - 06:39 Jobhop: Katrin Poels-Ryckeboer08/09/17 - 11:18 Jobhop: Tom Verhaegen07/09/17 - 08:59 Jobhop: Wim Vroonen07/09/17 - 08:54 Jobhop: Maria Alexandrakis

Events

19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key01/09/17 - 13:11 Evidence based HR01/09/17 - 12:37 Leaders Lunch: Trust at Work10/05/17 - 21:08 The Future of Organising03/05/17 - 09:53 Codification of labour law19/04/17 - 15:41 Bloeiende freelance HR-loopbanen11/04/17 - 15:24 Employer branding seminarie13/10/16 - 13:36 #LERENuitBOEKEN: 12 boeken, 12 auteurs26/05/16 - 10:33 Empowering Underprivileged Youth!

Dossiers

07/09/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen18/05/17 - 09:57 Zinvol werk: de sleutel tot weerbaarheid04/05/17 - 06:24 Competentie- en talentmanagement in slakkengang24/04/17 - 16:33 Als de centen (niet) rollen30/03/17 - 11:11 Survival of the fittest09/02/17 - 06:40 Wendbaar rekruteren: een noodzaak!12/01/17 - 11:07 Career twists