Minder extralegale voordelen maar lagere heffing op loon
Amper 6% van de Belgische bedrijven is tevreden met de huidige loonfiscaliteit. Vooral de hoge belasting op het vast en variabel salaris, en de belastingaanpak van het mobiliteitsbudget, moeten het ontgelden. Enkel de fiscaliteit van de aanvullende pensioenen kan op enige bijval rekenen.
Ze zijn er meer voor te vinden om het huidige fiscale gunstregime van heel wat extralegale voordelen te laten vallen in ruil voor een lagere belasting op het vast en variabel salaris.
Dat zijn de belangrijkste bevindingen van een onderzoek rond de belastingheffing en de sociale zekerheid van verschillende beloningsinstrumenten, uitgevoerd door het Centre for Excellence in Strategic Rewards van Vlerick Business School, i.s.m werkgeversorganisaties VBO en Voka, Claeys & Engels en Hudson bij 293 bedrijven.
Niet onverwacht hekelen zowel grote als kleine ondernemingen de hoge belasting en voorheffing op cash (inclusief vakantiegeld en eindejaarspremie) en op variabele verloning. Daarenboven kaart men aan dat er te veel verschillende regimes bestaan; er zijn maar liefst 35 verschillende systemen gebouwd rond allerlei extralegale voordelen. Daar bovenop komt dan nog eens een verschillende behandeling in de indirecte belastingen (personen- en vennootschapsbelasting) en de sociale zekerheid.
Mobiliteitsbudget: kan het simpeler?
Er werd heel wat specifieke commentaar geleverd op het mobiliteitsbudget, zoals de complexiteit, de onmogelijkheid om het mobiliteitsbudget onder te brengen in een overkoepelende aanpak van flexible rewards, de afwezigheid van sommige mobiliteitsinstrumenten in het mobiliteitsbudget, en het feit dat deze regeling veel minder interessant is indien het bedrijf niet is gevestigd in een regio die makkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer.
Extralegale voordelen: het mag wat minder
De top 3 van de meest gebruikte én meest gewaardeerde voordelen bestaat uit de bedrijfsfiets, de hospitalisatieverzekering, en de maaltijdcheques. Aan de andere zijde van het spectrum stellen de onderzoekers vast dat de terugbetaling van bijdragen in de derde pensioenpijler (het zogenaamde pensioensparen), de aandelengerelateerde vergoeding, de PC Privéregelingen en de intellectuele eigendom, relatief minder gebruikt worden en dat de tevredenheid hier telkens onder de 50% ligt.
Wat nu?
Wat de voorkeuren voor de toekomst betreft, is er duidelijk nood aan een grondige hervorming: slechts 3% van de respondenten wil de huidige loonheffingen behouden. Toch zijn zij er zich van bewust dat het niet kan gaan om een eenduidige verlaging: men is bereid om het fiscale gunstregime van heel wat extralegale voordelen te laten vallen in ruil voor een lagere belasting op het vast en variabel salaris.
Daarnaast klinkt een luide kreet om het mogelijk te maken dat werknemers een extra bijdrage kunnen doen in hun pensioenplan (bv. vanuit hun variabel loon); een soort tweede pijler ‘bis’, onder gunstige voorwaarden, en alleszins gunstiger dan in de huidige regeling.
Tot slot zijn de deelnemende bedrijven ook koele minnaars van het systeem van onbeperkte bijdragen in de sociale zekerheid, in combinatie met beperkte uitkeringen. Xavier Baeten, professor in Reward & Sustainability aan Vlerick Business School raadt de overheid aan om bij een hervorming de fiscale (en parafiscale) gunstregimes op te bouwen rond een aantal maatschappelijke prioriteiten. “Ik denk aan duurzame mobiliteit, financieel welzijn (bv. pensioenen, zorgverzekeringen) en ondersteuning voor thuiswerk. De nieuwe regering heeft er meteen een vette kluif aan."
Foto: Pexels
HRM – arbeidsmarkt – duurzaam werken