Hoodies bepalen de nieuwe arbeidsmarkt

SBS Skill Builders - logoDe hoodies, of beter de jongeren met hun hoodie, bepalen de nieuwe arbeidsmarkt. Je bent er maar beter klaar voor! Dat is, kort door de bocht, de boodschap van Karine Vandenberghe Corporate HR Director bij KPMG Belgium. Wat is er nu zo anders dan vroeger?

De wereld is veranderd … en dat geldt evenzeer voor de zoektocht naar human capital stijl 21e eeuw. “Die verandering zit niet enkel in de krappe arbeidsmarkt en groeiende digitalisering, maar evenzeer in de visie en verwachtingen van de jonge medewerkers”, vertelt Karine Vandenberghe op de SBS HR Summit 2019. Ze beschrijft de zoektocht naar human capital anno 21e eeuw vanuit vijf perspectieven.

Perspectief 1: Wie beslist er in bedrijven?

Wie neemt de uiteindelijke beslissingen in een bedrijf en waarop baseert men zich? “In de meeste bedrijven zijn dat ‘mensen in kostuum’ die omwille van een bepaalde mensvisie op de beslissingsstoel zijn terechtgekomen. Ze maken deel uit van de senior leaders, zijn vaak vijftiger, goed op de hoogte van de bedrijfscijfers en hanteren een welbepaalde manier van denken. Van jongs af aan hebben ze bepaalde ambities in hun carrière nagestreefd en verwezenlijkt. Hun levensvisie uit zich, heel clichématig uitgedrukt, in een mooie auto, een mooi huis, een optrekje in het buitenland …”, opent Karine Vandenberghe.

Maar de wereld is tijdens hun carrière erg veranderd. We zitten in een digitale wereld. “We kunnen jonge techies vragen om een strategie in de digitale wereld te ontwikkelen, maar dat is iets anders dan een digitale strategie uitwerken. Een digitale strategie in de gewone bedrijfsvoering, dat lukt wel. Een strategie in de digitale wereld vraagt een heel andere aanpak, een andere manier van denken.”

Karine Vandenberghe verwijst hierbij naar Silicon Valley, naar de bedrijven vol jonge medewerkers in sweater met capuchon, een ‘hoodie’, die beslissingen nemen en graag hun zin doen. Deze jonge mensen hebben vaak andere ambities dan hun oudere collega’s. Ze liggen weinig of niet wakker van een auto of andere materiële zaken. Ze willen vooral samenwerken met gelijkgestemde zielen. Hun mens-, wereld- en bedrijfsvisie is anders. Het zijn vaak echte whizzkids die impact zullen hebben op de bedrijven van de toekomst”, meent Karine Vandenberghe. Vraag is hoe we beide werelden verzoenen?

Perspectief 2: Innovatie is ook falen

Innovatie is heel goed, maar betekent ook soms falen. Karine Vandenberghe gebruikt een metafoor rond lampen. “Het heeft heel wat decennia geduurd vooraleer de eerste elektrische lamp werd gecommercialiseerd. Wie olielampen produceert, houdt zich niet bezig met de ontwikkeling van elektrische lampen. En wie elektrische lampen wil, heeft nood aan een elektriciteitsnet. De lampenbusiness was dus niet zo gemakkelijk drastisch te veranderen.”

De point van haar verhaal is duidelijk en legt onmiddellijk een belangrijk pijnpunt van innovatie bloot: de return on investment van innovatie wordt meestal pas op langere termijn duidelijk, terwijl de investeringen/kosten zich op korte termijn aanbieden. Het mensbeeld van beslissingsnemers focust zich echter vaak op de korte termijn. Beslissingsnemers kennen heel goed de bedrijfscijfers en weten daarnaar te handelen. Het geeft de indruk dat de ‘hoodies’ maar wat spelen, geld kosten en niet onmiddellijk iets opbrengen. Het is een must om enerzijds de innovatiegedachte in de bestuurs- en directiekamers te valideren en anderzijds het geld op een goede manier te besteden. Aan HR om deze kloof te helpen overbruggen.

"Jonge mensen hebben vaak andere ambities dan hun oudere collega's. Vraag is hoe we beide werelden verzoenen?"

Karine Vandenberghe - KPMG

Perspectief 3: Trending carrières

Volgens de HR-directeur worden werkgevers minder loyaal naar hun werknemers. “Ik voel zelf dat hiermee anders wordt omgegaan dat pakweg twintig jaar geleden.” Maar ook werknemers kijken anders naar hun werkgever. Hun loyaliteit verandert eveneens. “Je ziet sommige medewerkers hun vel duur verkopen. Het gaat dan vooral om ‘contingent workers’, medewerkers die tijdelijk in een organisatie actief zijn en dan verder trekken naar een volgende”, verduidelijkt ze. Ze brengen kennis en vaardigheden met zich mee maar hopen ook ervaring op te doen die ze later elders kunnen inzetten.

“Vaste werknemers met al heel wat jaren op de teller in een bepaald bedrijf, vinden het soms gek of vreemd om met zo’n collega samen te werken en hem/haar met open armen te ontvangen. Want op het einde gaan beiden meestal met andere verdiensten naar huis.”

Extra effect: als steeds meer mensen als contingent worker of freelancer aan de slag gaan heeft dit grote gevolgen voor de sociale zekerheid.

Perspectief 4: War for talent

“Bij KPMG werven we jaarlijks zo’n 400 mensen aan, bijna allemaal kenniswerkers, juniors en ervaren mensen. In het algemeen, niet enkel bij KPMG dus, merk je dat knappe koppen met ervaring zich op een bepaalde manier in de markt zetten. Een cv opmaken is niet nodig, alles staat immers in hun LinkedIn-profiel. Een motivatiebrief is evenmin nodig, zoiets kan je in een gesprek eventueel aftoetsen. Ze willen graag weten wat een organisatie te bieden heeft en of ze hun hart daarin kunnen terugvinden.

“Dat is een totaal andere benadering van rekruteren dan tien jaar geleden waarin mensen een cv en motivatiebrief opstuurden, waarin dan best ook geen fout stond want dat betekende al een minpunt. De wereld is ongelooflijk veranderd: sommige sollicitanten doen deze inspanningen simpelweg niet meer.”

Vraag is waar de grens ligt? Het zijn knappe koppen, maar soms wordt het wel erg op scherp gespeeld: kandidaten die er niet voor terugschrikken om bij bedrijf X een contract te tekenen om dan bij aanvang niet op te dagen of koudweg te laten weten dat ze ook bij bedrijf Y hebben getekend en daar zullen starten. Dit is een flinke uitdaging voor zowel HR als de business.

Perspectief 5: Mijn werk is mijn leven

Karine Van de Berghe illustreert dit vijfde perspectief met een voorbeeld van een dertiger, zo’n hoodie, die op wereldreis vertrok met zijn vriendin. De man had lak aan een auto, een huis of veel geld. Hij had dat niet echt nodig aangezien hij ervan overtuigd was dat hij op elk moment toch ergens aan de slag kon. Met ‘Ik wil niet werken om rijke mensen nog rijker te maken’, verwoordde hij op een treffende manier hoe de jonge generatie met werk omgaat. Zingeving is van groot belang. Mensen willen bijdragen aan ofwel iets maatschappelijks relevant of aan iets echt innovatief waarbij ze van peers kunnen leren en zichzelf ontwikkelen. De motivatie die mensen twintig tot vijfentwintig jaar geleden dreef om carrière te maken is nu enorm veranderd.

Ervaart u dezelfde uitdagingen?

Geboeid? Ontdek nog meer artikels in dit dossier 'Human Capital in een tijd van contradicties'! Deze week nog: 'Umicore: hoe kan je stakeholders optimaal betrekken?'

Schrijf je snel in voor de WisKeys-nieuwsbrief en mis niets van dit uitgebreide dossier!

Dit artikel maakt deel uit van het dossier 'Human Capital in een tijd van contradicties'.
Publicatiedatum: 07/11/2019 - 07:01
Auteur: Katleen Weytjens

Arbeidsmarkt & -beleid

12/05/21 - 07:44 Corona of niet, bedrijven blijven duurzaam werken12/05/21 - 07:41 Nederlanders krijgen slechts om de 5 jaar vrijaf op Bevrijdingsdag26/11/20 - 09:00 Discriminatie? Eigen schuld!11/11/20 - 07:10 69% werknemers wil vakbond als medebestuurder van bedrijf29/10/20 - 08:24 Coronacrisis boycot aanwerving jongeren14/10/20 - 22:16 Minder extralegale voordelen maar lagere heffing op loon01/10/20 - 07:38 Arbeidsmarkt staat stil: minder aanwervingen, minder ontslagen17/09/20 - 06:43 Hoe kijkt de werkwereld naar Covid-19?17/09/20 - 06:32 Artificiële intelligentie voorspelt welke jobs jij interessant vindt02/09/20 - 21:52 Studentenjobs herstellen van coronaschok

HRM

19/02/21 - 15:19 Optimisten functioneren beter10/12/20 - 07:43 Kwart bedienden krijgt bonus in 202010/12/20 - 07:26 Carglass: 'De beste werkplek waar je ooit zult werken'10/12/20 - 06:04 Ziek op vrijdag? Veel kans dat het opgehoopte frustratie is26/11/20 - 08:59 Aanpassingsvermogen van medewerkers als voornaamste ‘future skill’26/11/20 - 07:13 Carglass verkozen tot HR-ambassadeur 202012/11/20 - 07:08 Wat is de kijk van werkgevers op verloning?12/11/20 - 06:38 Driekwart meer geleidelijke werkhervattingen na ziekte29/10/20 - 08:58 4 op de 10 werknemers hebben meer stress29/10/20 - 08:25 Wat bepaalt het werkgeluk van de HR-professional?

Leiderschap

12/05/21 - 07:58 Breuken in psychologisch contract triggeren burn-out12/05/21 - 07:42 België scoort in lijst landen met ‘meest bekeken werknemers’26/02/21 - 12:30 Philippe Weiler (Lidl) verkozen tot CSR Professional of the Year 202019/02/21 - 15:17 Managers lonken naar de buitendeur16/02/21 - 15:59 Finalist CSR Professional of the Year Philippe Weiler16/02/21 - 15:55 Finalist CSR Professional of the Year Winok Oplinus16/02/21 - 15:44 Finalist CSR Professional of the Year Marleen Evenepoel15/02/21 - 10:38 Duurzaam ondernemen, waarom (niet)?10/12/20 - 06:54 Hoge variabele beloning top is zegen en vloek voor winst26/11/20 - 07:23 Corona boost vertrouwen in werknemers

Juridisch

12/11/20 - 06:49 Sociale verkiezingen: wie stemt online?17/09/20 - 06:19 Ook mantelzorgers kunnen nu thematisch verlof opnemen20/08/20 - 07:23 Tijdelijke of economische werkloosheid: wat zijn de voorwaarden?06/08/20 - 06:54 De consumptiecheque van A tot Z16/07/20 - 06:55 Het corona-tijdskrediet: iets voor jouw medewerkers?15/07/20 - 18:43 Tijdelijke werkloosheid vanaf september: zo ben je mee30/01/20 - 10:30 Onbeperkt verlof geven, mag dat?23/01/20 - 14:49 Zal technologie de HR-wereld veranderen?12/12/19 - 06:58 Moet je altijd een eindejaarspremie betalen?28/11/19 - 06:27 Neem alle vakantiedagen op!

Blog

16/07/20 - 06:53 Naar een kwaliteitslabel voor het thuiskantoor11/06/20 - 06:54 Een inclusieve mentaliteit opbouwen in je team, hoe doe je dat?28/05/20 - 06:39 Waarom inzetten op gelijk loon voor mannen en vrouwen niet genoeg is16/01/20 - 06:32 Waarom op de toppen van je tenen staan, pijn doet05/12/19 - 06:24 Van mentor of coach naar bron van inspiratie en energie03/10/19 - 06:45 Hoe leg je de basis voor een ideale werkomgeving voor data scientists?16/05/19 - 08:38 Wat bedrijven kunnen leren van Ajax02/05/19 - 06:24 Jobads en headhunters, maak plaats voor de eigen medewerker!11/04/19 - 06:46 Zijn genderquota dan toch nodig?28/02/19 - 06:54 Succes hebben én gelukkig zijn

Jobhop

14/10/20 - 21:53 Jobhop: Kurt Van Raemdonck14/10/20 - 21:47 Jobhop: Claudia Baes14/10/20 - 21:42 Jobhop: Dieter Hinnens01/10/20 - 06:42 Ann Cattelain wordt CEO van Federgon30/09/20 - 16:57 Jobhop: Caroline Aelvoet30/09/20 - 16:55 Jobhop: Floriane Thomas30/09/20 - 16:52 Jobhop: Peter Van Ostaeyen16/09/20 - 18:44 Jobhop: Els Debaere16/09/20 - 18:40 Jobhop: Tom Verstraete16/09/20 - 18:31 Jobhop: Stephanie Timmermans

Events

12/04/21 - 14:09 HRPro nationaal congres: Learn - Grow - Win14/03/21 - 18:41 Leiderschap vanuit paardenkracht gedemonstreerd14/03/21 - 18:26 On- & Reboarding: how to's12/01/21 - 11:04 Vooringenomenheid, een sluipend gif26/11/20 - 11:52 PMClub: Geen angst voor angst01/10/20 - 09:40 HR, Leadership and Sustainability17/09/20 - 16:06 CSR Professional of the Year 202009/09/20 - 12:51 In hoeverre heeft Covid-19 de Leider besmet? (PMClub)15/04/20 - 15:19 PMC-webinar: Arbeidsmarkt tijdens en na covid-19-periode05/03/20 - 11:40 HR Gala

Dossiers

21/02/21 - 16:26 CSR is een trend, geen hype09/10/20 - 05:14 HR GETOETST18/06/20 - 07:46 Dossier: Ontslag29/03/20 - 15:31 Learning & Development12/12/19 - 06:45 DOSSIER: Individualiseren07/11/19 - 06:37 Human Capital in een tijd van contradicties17/10/19 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk05/09/19 - 06:43 Digitalisering & HR20/03/19 - 22:15 DOSSIER Creatief met talent in tijden van arbeidskrapte07/03/19 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld