Federgon dringt aan op verder optimaliseren dienstenchequesysteem

Evolutie, geen revolutie. Het systeem is succesvol maar moet verder geoptimaliseerd worden, vindt de federatie van de HR-dienstverlenende bedrijven. Federgon reikt daarom bouwstenen aan om het systeem futureproof te maken.

De sector bestaat ondertussen bijna vijftien jaar en telt ruim 140.000 medewerkers en meer dan 1 miljoen gebruikers. “Het stelsel heeft een grote economische en maatschappelijke relevantie, het werkt goed, er is een aangetoonde productiviteitshefboom, de kosten en de baten zijn quasi in evenwicht en er is een grote algemene tevredenheid over het systeem bij zowel de klanten als de werknemers. Toch zijn er een aantal aandachtspunten waar werk van moet gemaakt worden als we het systeem helemaal future-proof willen maken”, zegt algemeen directeur Herwig Muyldermans. 

“Federgon doet in haar memorandum alvast een oproep naar de politieke partijen om het systeem verder te optimaliseren. Een pleidooi voor een evolutie van het stelsel, geen revolutie.”

  1. Prijs
  • De dienstencheque is prijselastisch, de prijs is voor de gebruikers van het systeem belangrijk. Maar uiteraard moet het systeem ook voor de overheid betaalbaar blijven. Daarom is het essentieel dat we de klanten prijsbewuster maken. Dat kan door de prijs van de dienstencheque te koppelen aan de inflatie.
  • Een alternatieve financiering van het stelsel door derde-betalersystemen (bijv. de werkgever die tussenkomt) is een andere optie.
  • Afschaffen van de aankoopbeperking van het aantal dienstencheques, maar met een hogere prijs voor de cheque vanaf een afname van 500 eenheden.
  1. Digitalisering

Een verdere digitalisering van het systeem van de dienstencheques kan een aanzienlijke kostenbesparing opleveren.

  1. Uitbreiding naar kleine werken

“Het systeem van de dienstencheques zou het antwoord kunnen zijn op de technologische werkloosheid die vooral laaggeschoolde mannen treft”, stelt Paul Verschueren, Directeur Vlaanderen bij Federgon. “Het stelsel is zonder twijfel een volwaardig alternatief voor de organisatie van occasioneel werk en belastingvrij bijklussen omdat het stelsel een positieve impact heeft op de werkzaamheidsgraad. Wij pleiten er dan ook voor dat de toegelaten dienstencheque-activiteiten verder worden uitgebreid tot onder meer kleine werken verbonden aan de woning en tuinonderhoud. Ook zouden ervaren huishoudhulpen moeten kunnen worden ingeschakeld als coach voor nieuwkomers in de sector.”

  1. Rentabiliteit

De rentabiliteit staat sterk onder druk. Om de rentabiliteit van de ondernemingen te vrijwaren denkt Federgon, ook voor Vlaanderen, aan een indexering van de inruilwaarde aan 100%.

  1. Doelgroepenbeleid

De tewerkstelling van kansengroepen wordt in de sector onvoldoende ondersteund door het geregionaliseerde doelgroepenbeleid. Het doelgroepenbeleid op één lijn zetten met de tewerkstelling in de dienstenchequesector is dan ook een uitdrukkelijke vraag van de sector.

  1. Bijverdieners

Studenten en gepensioneerden die nog wat willen bijverdienen zouden een oplossing kunnen zijn voor de vele openstaande vacatures in de sector. Onder meer inzake arbeidsduur en flexibiliteit zouden er voor deze doelgroepen uitzonderingen moeten kunnen gemaakt worden.

Federgon-Memorandum: Welke toekomst voor de dienstenchequesector? Via optimalisaties naar duurzaamheid.

Lees ook: De dienstenchequesector, een succesverhaal?  Een doorlichting van de sector. 

Publicatiedatum: 11/07/2018 - 10:08

Arbeidsmarkt & -beleid

11/07/18 - 10:12 De dienstenchequesector, een succesverhaal?11/07/18 - 09:18 Individuele beroepsopleiding IBO wordt kosteloos04/07/18 - 19:17 Vlaamse werkloosheid daalt al bijna drie jaar25/06/18 - 19:12 Studenten willen nog meer werken21/06/18 - 06:29 Zoeken naar de '&' in oplossingen19/06/18 - 07:29 Belg verandert van job voor carrière of mobiliteit18/06/18 - 17:41 Werkgevers twijfelen meer over VDAB-kandidaten14/06/18 - 06:28 Ook arbeidsorganisatie en -relaties voelen effecten van digitalisering14/06/18 - 06:27 Digitalisering: uitdagingen worden opportuniteiten13/06/18 - 18:54 Bedrijven ijveren voor meer werkplekleren voor jongeren

HRM

05/07/18 - 06:24 Weet jij welk talent je in huis hebt?04/07/18 - 20:53 12% rijdt nooit met bedrijfswagen naar het werk04/07/18 - 19:32 De waarheid van de sollicitant28/06/18 - 06:05 Welzijn: bouwen aan duurzame inzetbaarheid27/06/18 - 19:29 Aziatische steden zijn duurste voor expats27/06/18 - 18:16 Rotmobieltje!21/06/18 - 06:21 Flexibel loon voor sterker werk21/06/18 - 06:21 Hoe sterk of zwak is het cafetariaplan?07/06/18 - 09:42 WK-gekte: Belgen blijven nuchter06/06/18 - 21:58 Zet jij CSR in om talent aan te trekken?

Leiderschap

13/06/18 - 19:23 Persoonlijkheid leidinggevende mannen en vrouwen verschilt nauwelijks07/06/18 - 06:34 De feiten, niets dan de feiten28/05/18 - 08:45 Het is de schuld van het schuldgevoel23/05/18 - 10:24 Kantoorhond verjaagt stress15/05/18 - 06:19 Dansen met collega’s27/04/18 - 12:47 Tijd geven aan de maatschappij26/04/18 - 07:44 “Wat weet jij van water? Je bent een vis”25/04/18 - 16:31 Belg heeft veel autonomie, weinig inspraak23/04/18 - 15:51 Je bent succesvol, waarom werk je dan nog zo hard?05/04/18 - 06:24 Positief roddelen

Juridisch

12/07/18 - 06:14 Wat als je werknemer bedrijfsgeheimen doorvertelt?05/07/18 - 05:54 Flexibel ouderschapsverlof wordt mogelijk28/06/18 - 06:55 Wat als je werknemer in de politiek gaat?14/06/18 - 06:48 Moet je een ontslag altijd motiveren?31/05/18 - 06:23 Moet de zieke werknemer zijn bedrijfswagen inleveren?17/05/18 - 07:18 Wanneer betaal je de verbrekingsvergoeding?03/05/18 - 06:45 Ooit vakantiegeld fout uitbetaald? Lees even dit…19/04/18 - 07:04 Onterecht afwezig, (geen) reden tot ontslag05/04/18 - 07:17 Een werknemer maakt een fout: wie betaalt de schade?22/03/18 - 07:26 Hoe eerlijk moet een sollicitant zijn?

Blog

20/06/18 - 19:06 Van oorlog om talent naar opportuniteit?13/06/18 - 16:19 6 tips om de thuiswerkplek succesvol te implementeren02/05/18 - 07:20 Stapvoets is de snelste weg naar een betere mobiliteit26/03/18 - 10:23 Ken jij de vier Aziatische carrièreopties?06/03/18 - 06:50 Bescheidenheid siert ook een leider01/03/18 - 06:35 Ik heb het gehad met de files...20/02/18 - 07:03 3D-HR: omlaag, omhoog en opzij24/01/18 - 17:37 Cultuur + Technologie + Data = Employee Engagement17/01/18 - 10:01 Kijk niet enkel met je organisatiebril14/12/17 - 07:07 Pleidooi voor een gereduceerd werknemersstatuut

Jobhop

21/06/18 - 08:02 Jobhop: Diederik Van Noten21/06/18 - 07:52 Jobhop: Kristof Van den Elsen20/06/18 - 18:27 Jobhop: Fons Leroy20/06/18 - 18:24 Jobhop: Karel Van Eetvelt30/05/18 - 21:16 Jobhop: Peter Samyn30/05/18 - 21:12 Jobhop: Marc De Boom30/05/18 - 12:06 Jobhop: Tony Verlinden30/05/18 - 11:53 Jobhop: Bart Buysse17/05/18 - 08:24 Jobhop: Johan Browaeys17/05/18 - 08:18 Jobhop: Olivier Valentin

Events

07/06/18 - 16:18 HR-Gala 201811/04/18 - 08:44 Werkgeluk 202019/03/18 - 09:53 HR in de zorg: Is leren de geheime superkracht?20/02/18 - 12:29 Meer events?13/02/18 - 12:54 Masterclass Recruitment Analytics06/02/18 - 09:33 Arbeidsre-integratie bij langdurige ziekte22/12/17 - 11:18 De uitdagingen van Arbeidsmarkt 4.019/10/17 - 11:35 CSR Professional of the Year - GRATIS TICKETS voor WisKeys-lezers19/09/17 - 14:53 Conferentie #HRPRO10011/09/17 - 12:59 The future of HR: employee engagement is key

Dossiers

06/06/18 - 22:18 Langer werken: hoe worden we samen 100?24/05/18 - 07:22 Recruitment analytics14/03/18 - 16:42 De hartslag van arbeidsmarkt 4.021/02/18 - 16:26 CSR is een trend, geen hype07/12/17 - 07:48 De arbeidswet ontrafeld06/11/17 - 16:36 De toekomst in beweging12/10/17 - 05:39 Innoverende HR in de praktijk15/06/17 - 09:47 Re-integratie = kansen benutten14/06/17 - 09:00 #LerenuitBoeken01/06/17 - 06:18 Mini-dossier: duurzame loopbanen